Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del
Offentligt
1906896_0001.png
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. juni 2018
J nr.
2018 - 1508
Uddannelses- og Forskningsudvalget har i brev af 9. maj 2018 stillet mig følgende
spørgsmål nr. 146 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Mette Reissmann (S).
Spørgsmål 146
Vil ministeren i forlængelse af svar på UFU alm del - spm. 107 redegøre for
følgende:
Det er oplyst, at der er budgetteret med 3,1 mio. til konsulentbistand og
rejseomkostninger. Det forekommer, at være et meget stort beløb, og det
ønskes derfor oplyst, hvilke konkrete konsulentydelser, der er tale om,
samt hvor stor en del af beløbet, der er gået til rejser, til hvilke destinationer
og med hvilke formål?
Det er oplyst, at der er budgetteret med 2,2 mio. kr. til indkøb af hardware
og software. Det ønskes belyst, hvilke fabrikater af udstyr og software, der
er tale om, samt hvilke krav udstyret skal kunne opfylde, herunder hvordan
udstyret kan bidrage til Digitaliseringsstrategien på længere sigt?
Det er oplyst, at der samlet er budgetteret med 5,3 mio. kr. Det har ikke
været muligt at identificere et udbud på opgaverne til trods for beløbets
størrelse, og derfor bedes det oplyst, om der har været iværksat offentlige
udbud, jf. de gældende udbudsregler?
Det bedes oplyst, hvorfor Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
(SDFE) har valgt at bruge 5,3 mio. kr. på dette projekt, når styrelsen forinden
har modtaget tilbud om gratis brug af tilsvarende data fra en privat
RTK-udbyder på markedet, som følge af at data er til forskningsformål?
Svar
Jeg har fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) fået oplyst følgende:
Geodætisk konsulentbistand fra DTU Space
SDFE bliver forsknings- og myndighedsbetjent af DTU på det geodætiske område. Som
følge af samarbejdsaftalen mellem SDFE og DTU, kan SDFE tilkøbe geodætisk konsu-
lentbistand, som ligger ud over den almindelige myndighedsbetjening. Testbed i Aarhus
for Præcisionspositionering og Autonome Systemer (TAPAS) er etableret under denne
samarbejdsaftale og har derfor ikke været i udbud. DTU Space er ansvarlige for etable-
ringen af TAPAS, hvilket bl.a. indebærer:
Udarbejdelse af teknisk design af netværket.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2810
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om en uddybning af de samlede omkostninger for projektet TAPAS (Testbed i Aarhus for Præcisionspositionering og Autonome Systemer) m.m., fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1906896_0002.png
Teknisk vurdering af udstyr og indkøb af dette.
Afsøge placeringer til hardware, opsætning, test og kalibrering af netværket.
Udvikling af specialdesignet monitoreringssoftware.
DTU Space har haft rejser til Aarhus for at besigtige egnede lokaliteter for referencesta-
tioner og indhente tilladelser til opsætning af disse gennem møder med Aarhus Kom-
mune. Pr. 1. juni er der blevet foretaget 4 rejser til Aarhus. For den kommende periode
frem mod indvielsen af platformen forventeligt i november 2018 vil der stadig forekom-
me rejseaktiviteter. De samlede udgifter til etableringen af TAPAS kan ses i tabel 1.
Tabel 1. Udgifter til etablering af TAPAS
Udgifter til hardware og software
DTU har været ansvarlig for indkøb af udstyr og har oplyst følgende om udgifterne:
”DTU har
forestået de pågældende indkøb som vist i tabel 2, og har i 2017 indkøbt ud-
styr via seks særskilte kontrakter med fem forskellige leverandører. De seks særskilte
kontrakter har haft værdier mellem kr. 769.296 og kr. 28.010. Ved vurdering af eventuel
udbudspligt skal man som udgangspunkt se på værdien af de enkelte kontrakter hver
især, og baseret på dette udgangspunkt har samtlige seks kontrakter en værdi under
tærskelværdien for udbud.
DTU har vurderet, at der ikke var pligt til at sammenlægge de seks forskellige kontrak-
ter, der ikke har en nødvendig indbyrdes teknisk sammenhæng, og fordi der har været
en vis tidsmæssig adskillelse mellem indkøbene. DTU er som andre offentlige institutio-
ner underlagt regler for udbud, herunder Udbudsloven. Da værdien af hver af de enkelte
kontrakter er under tærskelværdien, jf. Udbudslovens § 6, stk. 1 nr. 3, har der ikke været
gennemført EU-udbud efter afsnit II. De seks kontrakter er derfor blevet indgået i over-
ensstemmelse med reglerne i udbudslovens afsnit IV og V om indkøb under tærskel-
værdien for udbud.
Det blev vurderet, at den værdimæssigt største anskaffelse havde klar grænseoverskri-
dende interesse, jf. Udbudslovens afsnit IV. Imidlertid blev det også i november 2017
vurderet, at der kun var én leverandør, der
kunne levere i henhold til TAPAS’ specifika-
tioner. Derfor blev de 11 Septentrio PolaRx5S GNSS modtagere lovligt indkøbt uden en
forudgående offentlig indkøbsproces, jf. princippet i § 80, stk. 3, nr. 1. Mht. de øvrige
fem anskaffelser blev det vurderet, at disse ikke havde klar grænseoverskridende inte-
resse, hvorefter indkøbene blev foretaget uden en forudgående offentlig indkøbsproces,
men på markedsmæssige vilkår i overensstemmelse med udbudslovens § 193, stk. 1”.
Side
2/3
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om en uddybning af de samlede omkostninger for projektet TAPAS (Testbed i Aarhus for Præcisionspositionering og Autonome Systemer) m.m., fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1906896_0003.png
Tabel 2. Udgifter til hardware og software til etablering af TAPAS, indkøbt af DTU Space. Udgiftspost 7-13 er
endnu ikke indkøbt.
Behovet for TAPAS
SDFE har iht. lov om stedbestemt information en myndighedsopgave med de nationale
geodætiske infrastrukturer, som muliggør præcise referencedata. SDFE har med Styrel-
sen for Forskning og Uddannelse et delt myndighedsansvar for det europæiske satellit-
navigationsprogram Galileo, hvoraf der følger en opgave med at sørge for, at den geo-
dætiske infrastruktur er tilstrækkelig. Her er etableringen af TAPAS central, da projektet
bidrager til at sikre tilstrækkeligheden af den geodætiske infrastruktur. TAPAS giver
virksomheder og forskningsmiljøer mulighed for at teste brugen af positioneringstjene-
ster i et testmiljø, som kan fremme forskningen og udviklingen på området.
I modsætning til kommercielt drevene RTK-tjenester, som skal levere konstante data,
kan TAPAS platformen justeres i henhold til brugerens behov. TAPAS er designet såle-
des, at platformen kan undergå forandringer, hvilket eksempelvis kan være stationernes
placering, netværkets tæthed samt ændringer i software. Platformen er ikke oprettet
med henblik på at tilgå data, som kunne opnås gennem eksisterende RTK-udbydere.
TAPAS er ikke en konkurrent til kommercielle udbydere, men rettet mod en målgruppe
inden for forskning og udvikling. TAPAS er placeret i et tætbebygget byområde ved ky-
sten, da by- og kystområder indeholder mange forhindringer for leverance af satellitba-
seret positioneringsdata i realtid. Fremtidens teknologiske elementer i byområder for-
ventes at være afhængige af en konstant leverance af positioneringsdata i dette miljø.
TAPAS giver derved mulighed for at afprøve situationer inden for positionering, som
ligger ud over, hvad det er muligt at simulere i dag med de kommercielt tilgængelige
RTK-tjenester.
Det er forventningen, at TAPAS indgår i realiseringen af initiativ 5.3 i ’Den fællesoffentli-
ge digitaliseringsstrategi 2016-2020’ omhandlende
Infrastruktur for positionerings- og
navigationsdata.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
3/3