Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del
Offentligt
1893771_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 16. april 2018 har udvalget efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del 125 spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvordan man kan sikre, at fusioner mellem er-
hvervsakademier og professionshøjskoler ikke kommer til at betyde en svækkelse
af de tekniske uddannelser? Dette både i forhold til økonomisk prioritering og ud-
bud.
Svar
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr. 18/019641-04
Videregående uddannelsesinstitutioners bestyrelser kan anmode uddannelses- og
forskningsministeren om godkendelse til at gennemføre en fusion. Ved en fusion
af et erhvervsakademi og en professionshøjskole skal den nye sammenlagte insti-
tution varetage kvalitetssikringen af institutionens aktiviteter. De centralt fastsatte
krav om at sikre kvaliteten på en sammenlagt institution adskiller sig ikke fra kra-
vene til andre uddannelsesinstitutioner. Ved en fusion af et erhvervsakademi og
en professionshøjskole overtager den sammenlagte institution således de hidtidi-
ge institutioners rettigheder og forpligtigelser, herunder erhvervsakademiernes
lovbestemte formål om at understøtte og udbyde tekniske erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser i en bred regional uddannelsesdækning.
Jeg kan til orientering oplyse, at Professionshøjskolen University College Nordjyl-
land (UCN) og Professionshøjskolen VIA University College (VIA) siden 2009 har
udbudt erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser inden for alle de
faglige hovedområder. Såvel UCN som VIA har haft en positiv udvikling i antallet
af studerende (studenterårsværk) på de tekniske uddannelser de seneste syv år.
Begge professionshøjskoler har endvidere haft en vækst i deres udbud og aktivi-
tetsniveau på det tekniske område, som er højere end på institutionernes øvrige
uddannelsesområder i samme periode.
Med venlig hilsen
Tommy Ahlers
Side 1/1