Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del
Offentligt
1881829_0001.png
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
Christiansborg
18. april 2018
Svar på Uddannelses- og Forskningsudvalgets spørgsmål nr. 116
(Alm. del) af 23. marts 2018
Spørgsmål
Ministeren bedes lave en beregningsteknisk fremskrivning af udbuddet af samt
den offentlige sektors efterspørgsel efter personer med hhv. en erhvervsuddannel-
se, en kort videregående uddannelse, en mellemlang videregående uddannelse og
en lang
videregående uddannelse, ”Økonomisk analyse: Uddannelse og arbejds-
marked”, figur 7, Finansministeriet, januar 2016. Fremskrivningen bedes udarbej-
det i tabelform for hvert år frem mod 2050.
Svar
Befolkningens uddannelsesniveau er vokset gradvist gennem de seneste årtier, og
offentlige erhverv har hidtil aftaget en forholdsvis stor del af det stigende antal
personer med videregående uddannelse. I et beregningsteknisk fremskrivnings-
scenarium af den offentlige beskæftigelse stiger antallet af personer i offentlige
erhverv med videregående uddannelse fortsat i de kommende år. I fremskriv-
ningsscenariet er stigningstakten dog aftagende.
I det følgende vises fremskrivninger af udbuddet af personer med erhvervs- og
videregående uddannelse samt en mekanisk fremskrivning af uddannelsessam-
mensætningen i den offentlige beskæftigelse. Fremskrivningen illustrerer, hvordan
beskæftigelsen af personer med en videregående uddannelse i de offentlige er-
hverv vil udvikle sig i et scenarium, hvor bl.a. de seneste års tendens til stigende
uddannelsesniveau i de offentlige brancher gradvist aftager i styrke fremadrettet.
Der er således ikke tale om en prognose, blandt andet fordi uddannelsessammen-
sætningen af den offentlige beskæftigelse kan blive påvirket af andre faktorer end
de, der tages højde for i de tekniske fremskrivninger her.
De mekaniske fremskrivninger af udbud og offentlig beskæftigelse opdelt på ud-
dannelsesgrupper fremgår af tabel 1.
Udbudsfremskrivningen viser et faldende udbud af erhvervsuddannede, mens den
mekaniske fremskrivning af den offentlige beskæftigelse viser et mindre fald i an-
tallet af personer med erhvervsuddannelse frem til 2025 efterfulgt af en stigning
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om en beregningsteknisk fremskrivning af udbuddet af samt den offentlige sektors efterspørgsel efter personer med hhv. en erhvervsuddannelse, en kort videregående uddannelse, en mellemlang videregående uddannelse og en lang videregående uddannelse, til finansministeren
Side 2 af 5
frem mod 2050. Denne stigning drives hovedsageligt af brancheforskydninger i
det demografiske træk,
jf. figur 1.
I fremskrivningerne stiger udbuddet og den offentlige beskæftigelse af personer
med videregående uddannelse frem mod 2050. Sammenlignes fremskrivningen af
den offentlige beskæftigelse af personer med videregående uddannelse med ud-
budsfremskrivningen, stiger udbuddet mere end den offentlige beskæftigelse,
jf.
figur 2.
Fremskrivning af arbejdsudbud opdelt på uddannelse
Med udgangspunkt i DREAMs uddannelsesprognose laver Finansministeriet et
beregningsteknisk skøn over uddannelsesniveauet blandt de beskæftigede. Dette
anvendes i de mellemfristede fremskrivninger og er en opdatering af fremskriv-
ningen i ”Økonomisk analyse: Uddannelse og arbejdsmarked” fra januar 2016,
som spørgeren henviser til. DREAMs fremskrivning er dokumenteret i Uddannel-
sesfremskrivning 2017, www.dreammodel.dk
Fremskrivning af uddannelsessammensætningen i den offentlige beskæftigelse
I forbindelse med Udvalg for Kvalitet og Relevans i de Videregående uddannelser
(Kvalitetsudvalget) blev der foretaget en fremskrivning af det offentlige rekrutte-
ringsbehov inden for forskellige uddannelsesgrupper. Den her viste fremskrivning
er en opdatering af Kvalitetsudvalgets metode og data og er blandt andet anvendt
af Udvalg om bedre universitetsuddannelser.
Fremskrivningen er bygget op om udviklingen i det demografiske træk. Ud over
den udvikling i uddannelsessammensætningen, som det demografiske træk isoleret
set tilsiger, sker der en gradvist afdæmpet videreførelse af de seneste knap 10 års
tendenser til forskydninger i den offentlige beskæftigelse mellem brancher og ud-
dannelser.
Fremskrivningen af uddannelsessammensætningen i den offentlige beskæftigelse
bygger på en række beregningsforudsætninger og er i sagens natur forbundet med
usikkerhed. Metoden bag den mekaniske fremskrivning er uddybet i boks 1.
I boks 1 fremgår endvidere to alternative scenarier for udviklingen i uddannelses-
sammensætningen i de offentlige erhverv. I det ene scenarie følger uddannelses-
sammensætningen kun forskydninger som følge af ændret sammensætning af det
demografiske træk og i det andet scenarie følger uddannelsessammensætningen i
det offentlige med udviklingen i uddannelsesfordelingen i den samlede
arbejdsstyrke (svarende til de seneste års udvikling).
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om en beregningsteknisk fremskrivning af udbuddet af samt den offentlige sektors efterspørgsel efter personer med hhv. en erhvervsuddannelse, en kort videregående uddannelse, en mellemlang videregående uddannelse og en lang videregående uddannelse, til finansministeren
1881829_0003.png
Side 3 af 5
Tabel 1
Udbud og offentlig beskæftigelse fordelt på uddannelsesgrupper, 1.000 personer
Erhvervsfaglig
Offentlig
beskæftigelse
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
225
222
221
220
219
218
217
217
216
217
217
220
222
224
227
229
232
234
237
239
241
244
246
248
250
251
253
255
256
258
260
261
263
265
267
268
Udbud
883
886
887
886
882
881
879
879
874
868
861
852
847
839
829
826
817
810
799
787
784
773
765
757
749
748
742
737
731
726
727
723
721
719
716
719
Kort videregående
uddannelse
Offentlig
Udbud
beskæftigelse
23
23
23
24
24
24
24
24
24
24
24
24
24
24
24
24
25
25
25
25
25
25
25
26
26
26
26
26
26
26
27
27
27
27
27
27
144
146
149
150
151
153
154
156
157
158
158
158
159
159
159
160
161
161
161
160
161
160
160
159
159
159
159
159
158
157
158
158
158
158
158
160
Mellemlang videregå-
Lang videregående
ende uddannelse
uddannelse
Offentlig
Offentlig
Udbud
Udbud
beskæftigelse
beskæftigelse
316
316
318
320
321
322
321
321
321
322
322
326
328
331
334
337
339
342
345
348
349
351
353
355
356
357
358
360
360
361
362
362
363
363
364
364
482
492
503
513
524
535
546
557
566
575
583
590
598
606
613
623
631
638
645
651
660
665
671
676
681
690
696
702
708
714
725
732
739
746
753
764
132
136
139
142
145
146
147
149
150
151
151
153
155
156
157
158
159
160
162
163
164
165
166
168
169
170
171
173
174
175
176
177
177
178
179
179
279
293
307
320
331
344
356
370
383
396
409
422
435
447
459
473
485
497
508
519
532
543
554
564
574
585
594
603
611
619
630
639
648
656
664
675
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om en beregningsteknisk fremskrivning af udbuddet af samt den offentlige sektors efterspørgsel efter personer med hhv. en erhvervsuddannelse, en kort videregående uddannelse, en mellemlang videregående uddannelse og en lang videregående uddannelse, til finansministeren
1881829_0004.png
Side 4 af 5
Boks 1
Metode for fremskrivning af uddannelsessammensætningen i den offentlige beskæftigelse
Fremskrivningen af uddannelsessammensætningen i den offentlige beskæftigelse tager udgangspunkt i det
demografiske træk, der er et mål for den udvikling i det offentlige forbrug, som en ændret
befolkningssammensætning isoleret set medfører, når den reale udgift pr. bruger fastholdes dog korrigeret for delvis
sund aldring. Det demografiske træk er opdelt på 10 offentlige institutionelle udgiftsområder, her omtalt som
brancher. Ændringer i branchesammensætningen (fx dagpleje, undervisning, sundhed, plejehjem mv.) afledt af det
demografiske træk vil i sig selv påvirke den samlede fordeling af den offentlige beskæftigelse på
uddannelsesniveauer givet uddannelsesfordelingen i de enkelte brancher. Det skyldes, at uddannelsesfordelingen
af beskæftigelsen varierer på tværs af brancherne.
Ud over virkningen på uddannelsesfordelingen som følge af de brancheforskydninger, der følger af det
demografiske træk, indregnes en (gradvist afdæmpet) forlængelse af de seneste knap 10 års branche- og
uddannelsesforskydninger, der ikke afspejler den demografiske udvikling. Det gøres konkret ved mekanisk at
videreføre den årlige mer-/mindrevækst i brancheandelene over de seneste knap 10 år set i forhold til den udvikling
i brancheandelene, som det demografiske træk isoleret set ville tilsige. Mer-/mindrevæksten videreføres med en
gradvis afdæmpning over hele fremskrivningsperioden, således at den enkelte brancheandel på langt sigt afviger fra
det, som det demografiske træk isoleret set ville tilsige, i et omfang, som svarer til den omtalte mer-/mindrevækst
videreført i 10 år.
Herefter foretages en videreførelse af tendenser til ændringer i uddannelsesfordelingen inden for hver af de
offentlige brancher baseret på samme fremskrivningsprincip. Den gradvise afdæmpning af de seneste knap 10 års
tendenser til mer-/mindrevækst betyder, at udviklingen i den offentlige beskæftigelses uddannelsessammensætning
på langt sigt følger det demografiske træk.
Fremskrivningen er afstemt til den samlede lønsum for offentlige erhverv i Finansministeriets seneste mellemfriste-
de fremskrivning fra august 2017 og er således et udtryk for antallet med en given uddannelse, der vil være beskæf-
tiget i offentlige erhverv givet denne udvikling i lønsummen (som følger serviceniveauet) og den fremskrevne udvik-
ling i uddannelsesfordelingen. Fremskrivningen tager herved højde for regeringens planlagte forbrugsvækst frem
mod 2025, men skal dog ses som enkeltstående scenarieanalyser. Det skal også ses i lyset af, at der med de
beregningstekniske forudsætninger i Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger ikke tages eksplicit stilling til,
hvordan uddannelsesniveauet konkret vil udvikle sig i henholdsvis de private og offentlige erhverv.
For at illustrere betydningen af de anvendte forudsætninger samt udviklingen under alternative forudsætninger
præsenteres to alternative scenarier, jf. figur 1 og 2. I det første alternative scenarie er den fremtidige
uddannelsesfordeling af den offentlige beskæftigelse udelukkende drevet af de brancheforskydninger, der følger af
det demografiske træk. Her videreføres således ikke tendenser til branche og uddannelsesforskydninger som fx
stigende uddannelsesniveau. I det andet alternative scenarie antages uddannelsessammensætningen af den
offentlige beskæftigelse at udvikle sig svarende til udviklingen i uddannelsesfordelingen i den samlede arbejdsstyrke
(både private og offentlige erhverv). I det sidste scenarie foretages fremskrivningen således ikke uafhængigt af
udbuddet.
Følger den offentlige beskæftigelse af personer med videregående uddannelse alene de demografiske træk, stiger
antallet meget svagt frem mod 2050. Dette skyldes at brancheforskydninger i det demografiske træk tilsiger, at det
er brancher der i det seneste dataår har en forholdsvis lav andel med lang videregående uddannelse, som i
fremtiden vil fylde mere. Dette giver således også udslag i en større stigning i antallet af personer med
erhvervsuddannelse i den offentlige beskæftigelse.
I alternativscenariet, hvor udviklingen i uddannelsessammensætningen i den offentlige beskæftigelse svarer til
udviklingen i arbejdsstyrken, stiger den offentlige beskæftigelse af personer med videregående uddannelse mere
end i hovedscenariet, jf. figur 2. Samtidig falder antallet af personer i den offentlige beskæftigelse med en
erhvervsuddannelse, jf. figur 1.
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om en beregningsteknisk fremskrivning af udbuddet af samt den offentlige sektors efterspørgsel efter personer med hhv. en erhvervsuddannelse, en kort videregående uddannelse, en mellemlang videregående uddannelse og en lang videregående uddannelse, til finansministeren
1881829_0005.png
Side 5 af 5
Figur 1
Udbud og offentlig beskæftigelse af personer med
erhvervsuddannelse
1.000 personer
1.000
900
800
700
600
1.000 personer
1.000
900
800
700
600
Figur 2
Udbud og offentlig beskæftigelse af personer med
videregående uddannelse
1.000 personer
1.800
1.600
1.400
1.000 personer
1.800
1.600
1.400
1.200
1.000
800
600
400
1.200
1.000
800
600
400
500
400
300
200
100
0
2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050
Udbud
Off. beskæftigelse, alternativ I (demografisk træk)
Off. beskæftigelse, hovedscenarie
Off. beskæftigelse, alternativ II (fuldt gennemslag)
500
400
300
200
100
0
200
0
2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050
200
0
Udbud
Off. beskæftigelse, alternativ I (demografisk træk)
Off. beskæftigelse, hovedscenarie
Off. beskæftigelse, alternativ II (fuldt gennemslag)
Anm.: Videregående uddannelse omfatter kort, mellemlang og lang videregående uddannelse.
Kilde: Registerdata fra Danmarks Statistik samt egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister