Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del
Offentligt
1878745_0001.png
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 112 (Alm. del):
I brev af 15. marts 2018 har udvalget efter ønske fra Mette Reissmann
(S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 112:
”Gymnasiereformen
indebærer, at større elevgrupper skal have matema-
tik på mindst B-niveau. Hvilke initiativer er der iværksat for at sikre, at
matematiklærerne har/får de nødvendige redskaber til at løse den store
opgave, herunder også at få reduceret den store andel af elever, som alle-
rede i dag får -3 eller 00 i matematik B?”
Svar:
Det indgår i aftalen om styrkede gymnasiale uddannelser, at Under-
visningsministeriets fagkonsulenter gennemfører kurser for matematiklæ-
rere om
Faglig udvikling i praksis
(FIP-kurser). Formålet med FIP-kurserne
i matematik, som gennemføres to gange årligt for hhv. htx, hhx, stx og
hf, er bl.a. at understøtte institutionernes og lærernes arbejde med at øge
elevernes matematiske kompetencer og højne deres interesse for at lære
matematik. På kurserne arbejdes der bl.a. med styrkelse af lærersamar-
bejde og videndeling på den enkelte institution, elevernes motivation og
udbytte af matematikundervisningen samt undervisningsformer og it.
Der er desuden i aftalen om gymnasiereformen, jf. besvarelsen af UFU
spm. 111 (alm. del), afsat en særlig pulje på samlet 400 mio. kr. i 2017-
2024 til kompetenceløft af lærere og ledere. Puljen til efteruddannelse er
et led i den samlede implementeringsindsats af reformen og skal sikre, at
skolerne kan nå reformens mål, herunder målet om et fagligt og niveau-
mæssigt løft af bl.a. matematikfaget.
For at styrke matematik i folkeskolen blev der med folkeskolereformen
fra 2014 tildelt en ekstra ugentlig matematiklektion på 4.-9. klassetrin i
forhold til det vejledende timetal. Derudover har ministeriet igangsat et
forsøgsprogram, som skal afprøve konkrete indsatser for at skabe bedre
kvalitet i matematikundervisningen. Forsøget involverer mere end 150
skoler og løber frem til udgangen af 2018. Det er forventningen, at ind-
11. april 2018
Sagsnr.:18/03732
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om at større elevgrupper skal have matematik på mindst B-niveau, til undervisningsministeren
satsen ift. matematik i folkeskolen vil medføre, at elevernes niveau høj-
nes, og at det derved er fagligt stærkere elever, der starter på ungdoms-
uddannelserne. Dog følger jeg udviklingen og vil iværksætte yderligere
tiltag, såfremt det er nødvendigt.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2