Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del
Offentligt
1812327_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 11. oktober 2017 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 11 (Alm. del)
På hvor mange af landets universitetsuddannelser (både antal og procent) kan den
studerende indgå i projektorienteret forløb på bachelor- og kandidatniveau, og
hvor mange ECTS-point kan den studerende opnå i praktikforløbene på de forskel-
lige uddannelser? Svaret bedes opgjort på hhv. uddannelser på bachelor- og kandi-
datniveau og efter hvor mange ECTS-point, den enkelte uddannelse maksimalt vil
give i forbindelse med projektorienteret forløb.
Svar
Den studerendes mulighed for at deltage i et projektorienteret forløb fremgår af
studieordningen for den enkelte bachelor- eller kandidatuddannelse. Det fremgår
ligeledes af studieordningen, hvor mange ECTS-point, et projektorienteret forløb
kan udløse.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har for Uddannelses- og Forskningsministeri-
et kortlagt udbredelsen af projektorienteret forløb i 2016, bl.a. ved en gennemgang
af studieordninger for 993 bachelor- og kandidatuddannelser. Kortlægningen viste,
at der på 67 pct. af alle bachelor- og kandidatuddannelser er mulighed for projekt-
orienteret forløb. Muligheden for at deltage i et projektorienteret forløb er mest
udbredt på kandidatuddannelserne. Her var det på kortlægningstidspunktet muligt
på 522 uddannelser svarende til 79 pct. af de 660 kandidatuddannelser. På bache-
loruddannelserne var projektorienteret forløb en mulighed på 139 uddannelser
svarende til 42 pct. af de 333 bacheloruddannelser
1
. Det fremgår af kortlægningen,
at 29 pct. af de studerende, der startede på en bacheloruddannelse i 2009, og som
siden har gennemført både bachelor- og kandidatuddannelse, har gennemført
mindst ét projektorienteret forløb
2
.
Kortlægningen viser også, at et projektorienteret forløb i gennemsnit udløser 16
ECTS-point og mest hyppigt 15 ECTS-point,
jf. tabel 1.
Der er variation på tværs af
universiteterne i forhold til, hvor mange ECTS et projektorienteret forløb typisk
udløser. Uddannelses- og Forskningsministeriet har ikke adgang til opgørelser på
1
3. november 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/057273-02
EVA: Projektorienteret forløb delnotat 2: Overblik over udbredelsen af og rammerne for
projektorienterede forløb
2
EVA: Projektorienteret forløb delnotat 1: Kvantitativ kortlægning af universitetsstuderen-
des deltagelse i projektorienterede forløb
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, på hvor mange af landets universitetsuddannelser (både antal og procent) kan den studerende indgå i projektorienteret forløb på bachelor- og kandidatniveau, til uddannelses- og forskningsministeren
1812327_0002.png
uddannelsesniveau over, hvor mange ECTS-point et projektorienteret forløb mak-
simalt kan udløse.
Tabel 1: Oversigt over gennemsnitligt antal ECTS-point per forløb, den hyppigst forekommende
ECTS-pointtildeling samt antal projektorienterede forløb, fordelt på universiteter
Universitet
Aalborg
Universitet
Roskilde
Universitet
Københavns Univer-
sitet
Aarhus
Universitet
Copenhagen Busi-
ness School
Syddansk
Universitet
Danmarks Tekniske
Universitet
I alt
Gennemsnitligt antal
ECTS-point per forløb
23
18
16
16
14
13
8
16
Hyppigst forekommen-
de ECTS-point-værdi
30
15
15
10
15
10
5
15
Antal forløb i perioden
6.489
1.137
9.837
6.971
3.077
10.423
2.043
39.977
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.: Tabellen indeholder data for alle, der har været indskrevet på en universitetsuddannelse i
perioden 2009-15, og som har gennemført et projektorienteret forløb. Der skelnes ikke mellem forløb taget på hhv.
bacheloruddannelser og kandidatuddannelser. IT-Universitetet anvender ikke projektorienteret forløb på deres
uddannelser og fremgår derfor ikke af tabellen.
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) på baggrund af data indsamlet fra universiteterne, 2016.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har i 2016 foretaget en præcisering af reg-
lerne for projektorienteret forløb i uddannelsesbekendtgørelsen, som tydeliggør, at
projektorienteret forløb er et læringsforløb, der skal kvalitetssikres på linje med
øvrige elementer i uddannelsen. Der foreligger ikke data for udbredelse og omfang
af projektorienteret forløb efter denne bekendtgørelsesændring er trådt i kraft.
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side
2/2