STATSMINISTERIET
Oktober
2015
Bilag 1
Notat om retlige forhold ved ministres brug af
sociale medier
Indledning
Statsministeriet udsendte i januar 2015 et notat fra Statsministeriet og
Justitsministeriet om retlige forhold ved ministres brug af sociale me-
dier, som ministerierne burde være opmærksomme på, i det omfang
man valgte at oprette profiler på sociale medier for ministrene.
Notatet beskrev navnlig de regler, der knytter sig til oprettelsen af så-
kaldte ministerprofiler
1
, hvorved forstås en profil, der vedrører mini-
sterens varetagelse af opgaver og funktioner som minister, og som
oprettes og administreres af embedsværket.
Dette notat, der erstatter notatet fra januar 2015, er udbygget med
overvejelser vedrørende ministres private profiler, hvorved forstås
profiler, der administreres af en minister selv – i sin egenskab af pri-
vatperson eller partipolitiker – eller af dennes parti.
Ministres private profiler er ikke omfattet af de samme forvaltnings-
retlige regler som ministerprofiler. En ministers brug af sådanne profi-
ler til kommunikation om spørgsmål vedrørende sit ressortområde
rejser dog andre spørgsmål, der navnlig knytter sig til, i hvilket om-
fang embedsværket i den forbindelse kan bistå ministeren.
Dette notats kapitel 1 indeholder en beskrivelse af de retlige forhold
mv. man typisk skal have for øje ved oprettelse af ministerprofiler, og
svarer indholdsmæssigt til notatet fra januar 2015. Kapitel 2 indehol-
der en beskrivelse af den relevante juridiske ramme for ministres brug
1
Det bemærkes, at der i almindelighed ikke i retlig henseende er nogen forskel mellem
ministerprofiler, myndighedsprofiler (ministerieprofiler) og såkaldte kampagneprofiler,
dvs. minister- eller ministerieprofiler, som alene oprettes for en begrænset periode, f.eks. til
en kampagne e.l., og det i notatet anførte om ministerprofiler gælder derfor i almindelighed
også for ministerie- og kampagneprofiler.