MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2017
2017-5964
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. oktober 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 97:
Vil ministrene redegøre for følgende inden for den befordringspligtige del af
PostNords forretning:
–
–
Hvad det vil koste at udlicitere den befordringspligtige del af PostNords
aktiviteter og lade den finansiere over finansloven?
Hvad ville det koste at udlicitere den befordringspligtige del, hvis den blev
reduceret til breve under 50 gram og lade denne del finansiere over finans-
loven?
Hvor meget underskud har PostNord lov til oppebære på den befordrings-
pligtige del?
Hvilke muligheder har PostNord for at pakke momsfritagede forsendelser
med ikke momsfritagede forsendelser? Herunder ønskes oplyst, hvilke for-
dele og ulemper det kan medføre i forhold til private aktørers muligheder.
–
–
Svar:
Jeg tillader mig at antage, at når der i spørgsmålet henvises til ”PostNord” me-
nes der den danske del af PostNords forretning (Post Danmark A/S).
Prisen for at udlicitere den befordringspligtige del af Post Danmarks forretning
vil afhænge af resultatet af et udbud, og kendes således først efter gennemførel-
se af et udbud. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er ikke bekendt med,
at der er eksempler fra andre lande på udlicitering af befordringspligt. Dette
indebærer, at der er meget begrænsede holdepunkter for en vurdering af om-
kostningerne ved en udlicitering. Det samme gør sig gældende, hvis befor-
dringspligten kunne reduceres til breve under 50 gram. Det er dog ikke muligt
at reducere befordringspligten til breve under 50 gram, idet Postdirektivet fast-
sætter, at befordringspligten omfatter breve op til 2 kg.
I forhold til om Post Danmark må have underskud på den befordringspligtige
del af forretningen, kan jeg oplyse, at Post Danmark skal følge de almindelige