Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1959468_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. oktober 2018
2018-5152
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 1. oktober 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 881:
I VVM-materialet for forlængelsen af motorvejen mellem Allerød og Hillerød
bliver der anført, at den samlede CO2-effekt er minimal. Dog fremgår der ikke
umiddelbart en beregning heraf. Vil ministeren derfor beregne klimaeffekten,
herunder med angivelse af, hvilke modforanstaltninger der vil kunne neutrali-
sere den øgede udledning, som følge af den samlede trafikvækst?
Svar:
Jeg har bedt Vejdirektoratet bidrage til besvarelsen. Vejdirektoratet oplyser:
”Klimaeffekten indgår under i den samfundsøkonomiske beregning under
Eks-
terne effekter.
Den er beregnet på baggrund af ændringen i CO2-udledning ud
fra de gennemførte trafikberegninger, og fremgår af nedenstående tabel.
Samlede årlige emissioner i scenarie uden en udvidelse (basis) og med en ud-
videlse til motorvej i år 2025
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 881: Spm. om ministeren vil beregne klimaeffekten i VVM-materialet for forlængelse af motorvejen mellem Allerød og Hillerød, til transport-, bygnings- og boligministeren
1959468_0002.png
Som det fremgår, bidrager projektet med en forøgelse af CO
2
-udledningen på
ca. 0,3 % af den samlede emission i modelområdet (Hovedstadsområdet) eller
mindre end 1 promille af den samlede emission fra vejtrafikken i Danmark. Det
er væsentligt mindre end det bidrag, der stammer fra den almindelige trafik-
vækst i et år.
Foranstaltninger herimod vil derfor også indgå i den samlede strategi for re-
duktion af CO
2
-emissioner fra transportsektoren, som primært omfatter grad-
vis omlægning af bilparken til anvendelse af fossilfri drivmidler.”
Den gennemførte VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse er
baseret på den nuværende sammensætning af bilparken, hvor beregningerne
og fremskrivningen af trafik medtager en lav andel el-biler.
Det er regeringens ambition at fremme udbredelsen af blandt andet elbiler ved
at stoppe for salget af nye benzin- og dieselbiler i 2030. Såfremt ambitionen
indfries, vil de årlige emissioner blive lavere end angivet i ovenstående tabel.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen