MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. oktober 2018
2018-5152
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 1. oktober 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 880:
Vil ministeren med henvisning til tabellen på side 29 i Vejdirektoratets udgivel-
se fra september 2018
”Udvidelse til motorvej mellem Allerød og Hillerød
-
Sammenfatningen af VVM-undersøgelsen”,
redegøre nærmere for, hvorledes
og med hvor meget flytningen af trængselsproblemerne indgår i den samfunds-
økonomiske beregning? Alle de hertil knyttede beregninger og forudsætninger
herfor bedes fremlagt offentligt.
Svar:
Jeg har bedt Vejdirektoratet redegøre for spørgsmålet. Vejdirektoratet oplyser:
”Indledningsvis
kan det bekræftes, at ændringer af trængselsbilledet indgår i
beregningen af tidsgevinster ved udvidelse til motorvej mellem Allerød og Hil-
lerød.
Tidsgevinsterne er beregnet for hele trafikmodellens (OTM) dækningsområde
(Hovedstadsområdet) og er dermed nettoeffekten af en række forhold, herun-
der
- sparet rejsetid på projektstrækningen som følge af ændringen af tilladt
hastighed fra 90 til 110 km/t,
- sparet rejsetid for trafikanter, der flytter fra andre ruter til motorvejen,
- sparet trængsel på projektstrækningen som følge af kapacitetsudvidel-
sen samt
- øget trængsel på andre strækninger (f.eks. Hillerødmotorvejen længere
inde mod København), der får forøget trafikken uden at kapaciteten
udvides.
I vedlagte bilag 1 ses øverst
trafikberegningerne
og beregningerne af trafikant-
gevinster, som har indgået i afrapporteringen af VVM-undersøgelsen. Afrap-
porteringen findes på projektets hjemmeside, hvor også den tekniske rapport
udarbejdet af COWI ”Trafikale beregninger af Hillerødmotorvejens forlængel-
se” er tilgængelig. Trafikberegningerne fremgår af rapportens side 34, tabel 6.