Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1959477_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. oktober 2018
2018-5152
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 1. oktober 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 880:
Vil ministeren med henvisning til tabellen på side 29 i Vejdirektoratets udgivel-
se fra september 2018
”Udvidelse til motorvej mellem Allerød og Hillerød
-
Sammenfatningen af VVM-undersøgelsen”,
redegøre nærmere for, hvorledes
og med hvor meget flytningen af trængselsproblemerne indgår i den samfunds-
økonomiske beregning? Alle de hertil knyttede beregninger og forudsætninger
herfor bedes fremlagt offentligt.
Svar:
Jeg har bedt Vejdirektoratet redegøre for spørgsmålet. Vejdirektoratet oplyser:
”Indledningsvis
kan det bekræftes, at ændringer af trængselsbilledet indgår i
beregningen af tidsgevinster ved udvidelse til motorvej mellem Allerød og Hil-
lerød.
Tidsgevinsterne er beregnet for hele trafikmodellens (OTM) dækningsområde
(Hovedstadsområdet) og er dermed nettoeffekten af en række forhold, herun-
der
- sparet rejsetid på projektstrækningen som følge af ændringen af tilladt
hastighed fra 90 til 110 km/t,
- sparet rejsetid for trafikanter, der flytter fra andre ruter til motorvejen,
- sparet trængsel på projektstrækningen som følge af kapacitetsudvidel-
sen samt
- øget trængsel på andre strækninger (f.eks. Hillerødmotorvejen længere
inde mod København), der får forøget trafikken uden at kapaciteten
udvides.
I vedlagte bilag 1 ses øverst
trafikberegningerne
og beregningerne af trafikant-
gevinster, som har indgået i afrapporteringen af VVM-undersøgelsen. Afrap-
porteringen findes på projektets hjemmeside, hvor også den tekniske rapport
udarbejdet af COWI ”Trafikale beregninger af Hillerødmotorvejens forlængel-
se” er tilgængelig. Trafikberegningerne fremgår af rapportens side 34, tabel 6.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 880: Spm. om, hvorledes og med hvor meget flytningen af trængselsproblemerne indgår i den samfundsøkonomiske beregning i Vejdirektoratets Udvidelse til motorvej mellem Allerød og Hillerød - Sammenfatningen af VVM-undersøgelsen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1959477_0002.png
Det er tallene i denne opgørelse og deres fremskrivning efter 2025, der ligger til
grund for beregningen af tidsgevinsterne, som foregår i det såkaldte TERESA-
regneark (Transport-, Bygnings- og Boligministeriets Regnearksmodel for
Samfundsøkonomisk Analyse).
Nederst i bilag 1 ses
en mere detaljeret opgørelse af tidsgevinsterne og deres
opdeling på forsinkelse (trængsel) og fri rejsetid samt på eksisterende og nye
trafikanter
udtrukket fra TERESA-modellen.
Beregningerne i TERESA indeholder en lang række delberegninger over en 50-
årig periode indenfor en lang række emner. Der udgives en offentlig tilgængelig
version af hele TERESA beregningen på projektets hjemmeside sammen med
tabellen nederst i bilag 1. Tabellen med det samlede resultat, som vist på s. 29 i
informationspjecen, vil ligeledes blive udvidet med flere delresultater på
hjemmesiden.”
Side 2/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 880: Spm. om, hvorledes og med hvor meget flytningen af trængselsproblemerne indgår i den samfundsøkonomiske beregning i Vejdirektoratets Udvidelse til motorvej mellem Allerød og Hillerød - Sammenfatningen af VVM-undersøgelsen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1959477_0003.png
Bilag 1. Beregnede tidsgevinster og trafikantgevinster
Side 3/3
mio. DKK
Tidsgevinster, persontransport:
Personbiler
heraf for eksisterende - fri rejsetid
heraf bolig-arbejde
heraf erhverv
heraf andet
NNV, år
2018
2.317
1.333
524
340
470
heraf for eksisterende - forsinkelsestid
heraf bolig-arbejde
heraf erhverv
heraf andet
902
331
130
441
heraf for nye og overflyttede - fri rejsetid
heraf bolig-arbejde
heraf erhverv
heraf andet
39
18
6
15
heraf for nye og overflyttede - forsinkelsestid
heraf bolig-arbejde
heraf erhverv
heraf andet
43
19
6
19
Varebiler
heraf for eksisterende - fri rejsetid
heraf for eksisterende - forsinkelsestid
heraf for nye og overflyttede - fri rejsetid
heraf for nye og overflyttede - forsinkelsestid
Lastbiler
heraf for eksisterende - fri rejsetid
heraf for eksisterende - forsinkelsestid
heraf for nye og overflyttede - fri rejsetid
heraf for nye og overflyttede - forsinkelsestid
763
581
182
0
0
497
191
306
0
0
3.577
Note: Den opgjorte værdi på 3.577 mio. kr. er fratrukket kørselsomkostninger i den samfundsøkonomiske beregning
svarende til 276 mio. kr. og tillagt tidsgevinst for gods på 18 mio. kr. Således fremkommer værdien på 3.319 mio. kr.,
som opgjort i tabellen fra informationspjecen.