MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. november 2018
2018-5117
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af den 1. oktober 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 878:
Flere og flere nye biler kan fås med skiltegenkendelse, der i bilens instrument-
panel viser den aktuelle hastighedsgrænse. Dette øger bilistens opmærksomhed
på at overholde hastighedsgrænsen, ligesom funktionen i nogle tilfælde kan
anvendes i kombination med en fartbegrænser. Imidlertid kommer de fleste
skiltegenkendelsessystemer til kort, når der på den konkrete vej ikke er opstil-
let hastighedstavler. Mener ministeren, at der kan være trafiksikkerhedsmæssig
ræson i at øge anvendelsen af hastighedstavler - også på veje, hvor den generel-
le hastighedsgrænse gælder?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet Vejdirektoratet, og som direktoratet fremhæver
nedenfor, er der grund til at forvente, at biler på længere sigt i højere grad vil
indhente information om hastighedsgrænser via GPS-systemer, digitale kort
eller lignende digitale informationssystemer. Jeg mener i tråd hermed, at det
først og fremmest vil være ad den vej, at de væsentligste fremtidige brugbare
løsninger vil komme.
Vejdirektoratet har svaret følgende:
”Vejdirektoratet
har på nogle udvalgte strækninger gennemført forsøg med
skiltning af den generelle hastighedsgrænse på 80 km/t i åbent land, for at se
hvilken virkning det vil have på bilisternes hastighed. Forsøget viste et lille men
signifikant fald i gennemsnitshastigheden. Forsøgets omfang er dog ikke umid-
delbar repræsentative for hele landet, og kan derfor ikke direkte overføres til en
generel betragtning.
En øget anvendelse af hastighedstavler vil betyde en tilsvarende øget omkost-
ning for vejmyndighederne til opsætning og vedligeholdelse. Ligeledes vil en
øget anvendelse være en ændring af vores trafikkultur. I dag lærer bilister, når
de tager kørekort at identificere, om de kører indenfor eller udenfor byområ-
der, og at de skal køre efter forholdene i den givne situation.