Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1963214_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. november 2018
2018-5117
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af den 1. oktober 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 878:
Flere og flere nye biler kan fås med skiltegenkendelse, der i bilens instrument-
panel viser den aktuelle hastighedsgrænse. Dette øger bilistens opmærksomhed
på at overholde hastighedsgrænsen, ligesom funktionen i nogle tilfælde kan
anvendes i kombination med en fartbegrænser. Imidlertid kommer de fleste
skiltegenkendelsessystemer til kort, når der på den konkrete vej ikke er opstil-
let hastighedstavler. Mener ministeren, at der kan være trafiksikkerhedsmæssig
ræson i at øge anvendelsen af hastighedstavler - også på veje, hvor den generel-
le hastighedsgrænse gælder?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet Vejdirektoratet, og som direktoratet fremhæver
nedenfor, er der grund til at forvente, at biler på længere sigt i højere grad vil
indhente information om hastighedsgrænser via GPS-systemer, digitale kort
eller lignende digitale informationssystemer. Jeg mener i tråd hermed, at det
først og fremmest vil være ad den vej, at de væsentligste fremtidige brugbare
løsninger vil komme.
Vejdirektoratet har svaret følgende:
”Vejdirektoratet
har på nogle udvalgte strækninger gennemført forsøg med
skiltning af den generelle hastighedsgrænse på 80 km/t i åbent land, for at se
hvilken virkning det vil have på bilisternes hastighed. Forsøget viste et lille men
signifikant fald i gennemsnitshastigheden. Forsøgets omfang er dog ikke umid-
delbar repræsentative for hele landet, og kan derfor ikke direkte overføres til en
generel betragtning.
En øget anvendelse af hastighedstavler vil betyde en tilsvarende øget omkost-
ning for vejmyndighederne til opsætning og vedligeholdelse. Ligeledes vil en
øget anvendelse være en ændring af vores trafikkultur. I dag lærer bilister, når
de tager kørekort at identificere, om de kører indenfor eller udenfor byområ-
der, og at de skal køre efter forholdene i den givne situation.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 878: Spm. om, ministeren mener at der kan være trafiksikkerhedsmæssig ræson i at øge anvendelsen af hastighedstavler – også på veje, hvor den generelle hastighedsgrænse gælder, til transport-, bygnings- og boligministeren
1963214_0002.png
Ved en øget anvendelse af hastighedstavler vil det kræve, at alle vejstrækninger
bliver skiltet med den konkrete hastighedsgrænse, som vejen og forholdene
tillader. Der er derfor en risiko for, at bilister fremadrettet vil få større fokus på
at køre den maksimalt tilladte hastighed på den givne strækning end at køre
efter forholdene.
Derudover er der stadig nogle tekniske begrænsninger med bilers evne til skil-
tegenkendelsen, da de kun i meget begrænset omfang genkender nationalskilt-
ning som f.eks. de danske byskilte.
Information om hastighedsgrænser via GPS-systemer og digitale kort opfylder i
dag i høj grad samme funktion som skiltegenkendelse. På længere sigt vil den-
ne funktion i endnu højere grad være aktuel, da biler vil kunne kommunikere
med trafiksystemer, og derved også kunne modtage akutte trafikoplysninger.
Vejdirektoratet arbejder løbende med, hvordan man kan hjælpe bilisterne med
relevant information, således at der sikres en høj fremkommelighed og trafik-
sikkerhed.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen