MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. oktober 2018
2018-5117
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af den 1. oktober 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 877:
I Danmark har vi tradition for ikke at skilte med de generelle hastighedsgræn-
ser
–
50 km/t. i byen, 80 km/t. på landevejene og 130 km/t. på motorvejene. Er
der juridisk eller praktisk noget, der forhindrer, at man skifter praksis og be-
gynder at skilte med de generelle hastighedsgrænser på de enkelte veje?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”De generelle hastighedsgrænser fremgår af færdselslovens § 42, der angiver, at
hastighedsbegrænsningen er 50 km/t i tættere bebygget område, 80 km/t uden
for tættere bebygget område, 80 km/t på motortrafikveje og 130 km/t på mo-
torvej.
Færdselsloven regulerer ikke spørgsmålet om opsætning af tavler, der angiver
hastigheden, når den generelle hastighedsgrænse direkte følger af færdselslo-
ven.
De danske regler er fastsat på baggrund af de internationale regler udarbejdet i
FN-regi. Der er tale om konventioner, som Danmark har ratificeret.
Det er Vejdirektoratets opfattelse, at skiltning af den generelle hastighedsgræn-
se formodentlig vil kunne bidrage til at erindre bilisterne om hastigheden på
den pågældende strækning. Men en øget skiltning af den generelle hastigheds-
grænse vil være forbundet med meget omfattende udgifter til skiltning. Vejdi-
rektoratet har ikke søgt at beregne omkostningerne, men henset til, at det of-
fentlige vejareal omfatter ca. 75.000 km, må det antages, at der er tale om et
trecifret millionbeløb.
Samtidig kan skiltning med den generelle hastighedsgrænse på udvalgte stræk-
ninger endvidere være med til at skabe usikkerhed om, hvorvidt hastigheds-
grænsen kun gælder for den pågældende strækning