MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. oktober 2018
2018-5109
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 28. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 875:
Vil ministeren redegøre for, hvilken indflydelse det har, hvis man inddrager
forskellige vejrmæssige forhold i beregning af støj? Herunder bedes der rede-
gjort for, hvordan f.eks. regn, is, tåge, sne, tørvejr og eventuelle andre relevante
vejrmæssige forhold influerer på gennemsnitsberegninger, minimum- og mak-
simumsværdier af støj fra motorveje?
Svar:
På foranledning af Vejdirektoratet, er Miljøstyrelsens Referencelaboratorium
for støjmålinger blevet anmodet om en redegørelse der kan besvare spørgsmå-
let. I redegørelsen fremgår følgende:
”Beregninger af støjniveauer fra trafikken udføres i Danmark for det gennem-
snitlige vejr over et repræsentativt
år, dvs. gennemsnittet af DMI’s observerede
vejrdata hver tredje time i 10 år. Beregningerne gennemføres for alle de vejr-
forhold, der forekommer i løbet af året, og slutresultatet er gennemsnitsværdi-
en af de beregnede støjniveauer. Især vindens retning er vigtig. Beregningerne
forudsætter også gennemsnitlig trafik, samt at vejbelægningens tilstand er gen-
nemsnitlig, herunder dens alder og temperatur, samt at belægningen er våd i et
antal timer i årets løb. Det beregnede støjniveau kaldes ofte årsmiddelværdien.
På tidspunkter, hvor vinden blæser direkte fra vejen hen imod vejens nabo, er
støjniveauerne højere end den beregnede gennemsnitsværdi, og omvendt er
støjniveauerne lavere, når støjen udbreder sig mod vinden.
Når det regner så meget, at vejbelægningen bliver våd, er støjniveauet fra hver
enkelt bil højere, end hvis belægningen er tør, med mindre det regner så kraf-
tigt, at bilerne sætter farten ned. Tilsvarende, når vejbelægningen er kold, ud-
sender bilerne mere støj, end når belægningen er varm, men det gælder alene,
når is eller sne ikke får bilisterne til at sætte farten ned.