MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. oktober 2018
2018-5109
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 28. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 874:
Vil ministeren skematisk redegøre for de konkrete minimum- og maksimum-
værdier, der ligger til grund for gennemsnitsberegningerne i svar på TRU alm
del spørgsmål 385, herunder om ministeren ikke mener, at man fremover bør
anføre peak-værdier i VVM-redegørelser, når det er den støj, som borgerne vil
blive udsat for i perioder af døgnet?
Svar:
Jeg henholder mig til Miljøstyrelsens vejledning nr.
4/2007 om ”Støj fra veje”,
som fastsætter, at støj fra veje i planlægningsøjemed beregnes med
NORD2000-modellen og opgøres med støjindikatoren, L
den
(årsgennemsnit-
tet). I beregningen af årsgennemsnittet indgår gennemsnitlige maksimalni-
veauer for forskellige typer af køretøjer, som person-, vare-, lastbiler, busser
mv. ved en given hastighed.
Det gennemsnitlige støjniveau, som anvendes i VVM-redegørelser, er i talrige
undersøgelser fundet bedre til at karakterisere den oplevede grad af gene og
virkningen på menneskers helbred end de maksimalt forekommende støjni-
veauer, blandt andet fordi de gennemsnitlige støjniveauer både tager hensyn
til, hvor kraftig støjen er, og hvor lang tid den varer.
Vejdirektoratet har oplyst, at beregningsmodellen Nord2000 er indarbejdet i
kommercielt software, hvor beregninger af støjniveauer er opgjort som årsgen-
nemsnit, jf. Miljøstyrelsens vejledning. Det er for nærværende ikke muligt at
beregne tilhørende maksimalværdier og minimumsværdier, da denne funktion
ikke indgår i softwaren.
Med venlig hilsen
Ole Birk Olesen