Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1988049_0001.png
Nedlæggelse af perronovergange
25. september 2018
Præsentation for forligskredsen
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 873: Spm. om ministeren vil fremsende Banedanmarks undersøgelse af mulighederne for niveaufri adgang til bl.a. Tjæreborg station, når undersøgelsen foreligger i slutningen af oktober, til transport-, bygnings- og boligministeren
1988049_0002.png
Sikkerhed i perronovergange
Screening af løsningsforslag
Nedlæggelse af perronovergange på stationerne Kavslunde, Vamdrup,
Holsted og Tjæreborg
Fjernelse af ø-perroner og etablering af erstattende sideperroner
Alle perroner vil kunne tilgås direkte fra oplandet niveaufrit uden
forcering af trin eller spor
Løsningen omfatter ingen perronovergange, så adgangen fra den ene
til den anden side af banen sikres alene ved eksisterende
bydelsforbindelser
Anlægsoverslag for hver af de fire stationer fremgår af de følgende
slides
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 873: Spm. om ministeren vil fremsende Banedanmarks undersøgelse af mulighederne for niveaufri adgang til bl.a. Tjæreborg station, når undersøgelsen foreligger i slutningen af oktober, til transport-, bygnings- og boligministeren
1988049_0003.png
Kavslunde Station 13,4 mio. kr.
Hovedstrækning, øst for Middelfart
Etablering af ny sideperron på 110 meter ved spor 3
Nuværende ø-perron fjernes
Eksisterende sideperron bevares
Etablering af stiforbindelse til eksisterende stiunderføring
Gangafstand mellem perronerne på hver side er skønnet til 320 m
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 873: Spm. om ministeren vil fremsende Banedanmarks undersøgelse af mulighederne for niveaufri adgang til bl.a. Tjæreborg station, når undersøgelsen foreligger i slutningen af oktober, til transport-, bygnings- og boligministeren
1988049_0004.png
Kavslunde Station 13,4 mio. kr.
Hovedstrækning, øst for Middelfart
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 873: Spm. om ministeren vil fremsende Banedanmarks undersøgelse af mulighederne for niveaufri adgang til bl.a. Tjæreborg station, når undersøgelsen foreligger i slutningen af oktober, til transport-, bygnings- og boligministeren
1988049_0005.png
Vamdrup Station 17,7 mio. kr.
Hovedstrækning mellem Lunderskov og Padborg
Etablering af ny sideperron på 110 meter ved spor 3
Nuværende ø-perron fjernes
Eksisterende sideperron bevares
Etablering af stiforbindelse til eksisterende stiunderføring
Løsningen indebærer permanente ekspropriationer
Gangafstand mellem perronerne på hver side er skønnet til 750 m
Forhøjede omkostninger til Vamdrup skyldes primært behov for en
dæmningsudvidelse, fjernelse og etablering af støjskærm, behov for
permanent ekspropriation samt at Vamdrup har et ekstra rammeben
(kørestrøm) ift. de fire øvrige stationer
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 873: Spm. om ministeren vil fremsende Banedanmarks undersøgelse af mulighederne for niveaufri adgang til bl.a. Tjæreborg station, når undersøgelsen foreligger i slutningen af oktober, til transport-, bygnings- og boligministeren
1988049_0006.png
Vamdrup Station 17,7 mio. kr.
Hovedstrækning mellem Lunderskov og Padborg
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 873: Spm. om ministeren vil fremsende Banedanmarks undersøgelse af mulighederne for niveaufri adgang til bl.a. Tjæreborg station, når undersøgelsen foreligger i slutningen af oktober, til transport-, bygnings- og boligministeren
1988049_0007.png
Holsted Station 12,1 mio. kr.
Hovedstrækning mellem Esbjerg og Lunderskov
Etablering af ny sideperron på 110 meter ved spor 3
Nuværende ø-perron fjernes
Eksisterende sideperron bevares
Forbindelse fra banens to sider sikres via krydsende vej mod vest
Gangafstand mellem perronerne på hver side er skønnet til 150 m
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 873: Spm. om ministeren vil fremsende Banedanmarks undersøgelse af mulighederne for niveaufri adgang til bl.a. Tjæreborg station, når undersøgelsen foreligger i slutningen af oktober, til transport-, bygnings- og boligministeren
1988049_0008.png
Holsted Station 12,1 mio. kr.
Hovedstrækning mellem Esbjerg og Lunderskov
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 873: Spm. om ministeren vil fremsende Banedanmarks undersøgelse af mulighederne for niveaufri adgang til bl.a. Tjæreborg station, når undersøgelsen foreligger i slutningen af oktober, til transport-, bygnings- og boligministeren
1988049_0009.png
Tjæreborg Station 11,9 mio. kr.
Hovedstrækning mellem Esbjerg og Lunderskov
Etablering af ny sideperron på 110 meter ved spor 2
Nuværende ø-perron fjernes
Eksisterende sideperron bevares
Forbindelse fra den ene side af banen til den anden sikres via
eksisterende stiforbindelse
Gangafstand mellem perronerne på hver side er skønnet til 175 m (410
uden trapper)
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 873: Spm. om ministeren vil fremsende Banedanmarks undersøgelse af mulighederne for niveaufri adgang til bl.a. Tjæreborg station, når undersøgelsen foreligger i slutningen af oktober, til transport-, bygnings- og boligministeren
1988049_0010.png
Tjæreborg Station 11,9 mio. kr.
Hovedstrækning mellem Esbjerg og Lunderskov
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 873: Spm. om ministeren vil fremsende Banedanmarks undersøgelse af mulighederne for niveaufri adgang til bl.a. Tjæreborg station, når undersøgelsen foreligger i slutningen af oktober, til transport-, bygnings- og boligministeren
1988049_0011.png
Sikkerhed i perronovergange
Videre forløb: Politisk beslutning
Forundersøgelser for de fire stationer er gennemført
Anlægsoverslagene for løsning ved anvendelse af
eksisterende bydelsforbindelser på de fire stationer fremgår
af forudgående slides. Priserne er opgjorte i prisniveau 2018
inkl. korrektionsreserve på 50 %, jf. principperne i Ny
Anlægsbudgettering (NAB)
Hvis forslaget tiltrædes gennemføres teknisk projektering på
NAB fase 2-niveau
11