Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1958410_0001.png
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Christiansborg
25. oktober 2018
Svar på Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets spørgsmål nr.
868 (Alm. del) af 27. september 2018 stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om det i den nuværende økonomiske situation - med
en investeringsudfordring - er muligt at bruge 100 mio. kr. årligt på en pulje, der
har til hensigt at reducere støj fra statsvejene, som Nick Hækkerup (S) lægger op
til i et interview til Frederiksborg Amts Avis den 24. september 2018 under over-
skriften ”S: Støjskærme skal hjælpe naboer til motorvej”? Ministeren bedes samti-
dig give sit bud på, hvad det har af betydning for dansk økonomi, hvis man gene-
relt vælger at ignorere investeringsudfordringen og bruge flere penge på offentlige
investeringer. Endelig bedes ministeren kommentere på, hvad ministeren tænker
om, at Socialdemokratiet
på trods af løfter om flere investeringer i infrastruktu-
ren
ikke har afsat én krone ekstra til infrastrukturen i deres 2025-plan og samti-
dig holder fast i at gennemføre alle projekter beskrevet i den underfinansierede
aftale om Togfonden.
Svar
De flerårige rammer for de offentlige investeringer i bygninger og anlæg i stat,
kommuner og regioner fastlægges i forbindelse med de mellemfristede fremskriv-
ninger af dansk økonomi. Den løbende planlægning af investeringsniveauet i stat,
kommuner og regioner skal holde sig inden for dette finansierede niveau, med-
mindre der anvises finansiering af nye investeringstiltag.
De planlagte niveauer for de offentlige investeringer har fra 2015 og frem ligget
højere end de finansierede niveauer
den såkaldte investeringsudfordring, der
første gang blev beskrevet i Konvergensprogram 2015 (KP15), der blev offentlig-
gjort i marts 2015 under SR-regeringen.
Udfordringen har medført, at der ikke er
noget råderum til nye investeringer frem mod 2020, og at nye investeringsprojekter i
perioden skal finansieres krone til krone.
Derfor vil det ikke være muligt inden for rammerne af den mellemfristede plan-
lægning af dansk økonomi at igangsætte nye transportprojekter
herunder en årlig
pulje til støjskærme, en 3. Limfjordsforbindelse (Egholmslinjen), en ny midtjysk
motorvej eller en udbygning af rute mellem Næstved og Rønnede
frem til og
med 2020, medmindre der findes modgående finansiering. En overskridelse af
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 868: Spm. om det i den nuværende økonomiske situation - med en investeringsudfordring - er muligt at bruge 100 mio. kr. årligt på en pulje, der har til hensigt at reducere støj fra statsvejene, til finansministeren
Side 2 af 2
rammen til offentlige investeringer vil således svække de offentlige finanser krone
for krone. Et øget niveau for offentlige investeringer udover det forudsatte vil
herudover kunne bidrage til, at økonomien bliver overophedet med mulige
uholdbare lønstigninger og svækket konkurrenceevne til følge.
Jeg noterer mig, at der i Socialdemokratiets 2025-oplæg
Stol på Danmark
ikke er
afsat penge til et løft af de offentlige investeringer. Hvis de offentlige investeringer
frem mod 2025 ikke løftes som foreslået af regeringen, vil der alt andet lige være
færre midler til at gennemføre offentlige investeringer i Danmark eksempelvis i
forbedret infrastruktur.
Fsva. projekterne i Togfonden DK bemærkes det, at igangsættelse af projekterne
forudsætter, at anlægsudgifterne til projekterne kan holdes inden for de årlige
rammer til offentlige investeringer. Regeringen støtter bl.a. Togfondens mål om
elektrificering af hovedstrækningerne på det danske jernbanenet, så vi får renere
og mere stabil togdrift. Generelt støtter regeringen dog ikke de såkaldte fase 2
projekter i Togfonden. Eksempelvis er forslaget om en ny jernbane på tværs af
Vejle Fjord meget dyrt.
Hvis Socialdemokratiet fastholder alle projekter i Togfondens fase 2 betyder det,
at der alt andet lige er mindre plads til øvrige infrastrukturinvesteringer indenfor
de årlige rammer til offentlige investeringer. Der vil således eksempelvis være fær-
re midler til udbygning og forbedring af eksempelvis vejnettet.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister