Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Christiansborg
25. oktober 2018
Svar på Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets spørgsmål nr.
868 (Alm. del) af 27. september 2018 stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om det i den nuværende økonomiske situation - med
en investeringsudfordring - er muligt at bruge 100 mio. kr. årligt på en pulje, der
har til hensigt at reducere støj fra statsvejene, som Nick Hækkerup (S) lægger op
til i et interview til Frederiksborg Amts Avis den 24. september 2018 under over-
skriften ”S: Støjskærme skal hjælpe naboer til motorvej”? Ministeren bedes samti-
dig give sit bud på, hvad det har af betydning for dansk økonomi, hvis man gene-
relt vælger at ignorere investeringsudfordringen og bruge flere penge på offentlige
investeringer. Endelig bedes ministeren kommentere på, hvad ministeren tænker
om, at Socialdemokratiet
–
på trods af løfter om flere investeringer i infrastruktu-
ren
–
ikke har afsat én krone ekstra til infrastrukturen i deres 2025-plan og samti-
dig holder fast i at gennemføre alle projekter beskrevet i den underfinansierede
aftale om Togfonden.
Svar
De flerårige rammer for de offentlige investeringer i bygninger og anlæg i stat,
kommuner og regioner fastlægges i forbindelse med de mellemfristede fremskriv-
ninger af dansk økonomi. Den løbende planlægning af investeringsniveauet i stat,
kommuner og regioner skal holde sig inden for dette finansierede niveau, med-
mindre der anvises finansiering af nye investeringstiltag.
De planlagte niveauer for de offentlige investeringer har fra 2015 og frem ligget
højere end de finansierede niveauer
–
den såkaldte investeringsudfordring, der
første gang blev beskrevet i Konvergensprogram 2015 (KP15), der blev offentlig-
gjort i marts 2015 under SR-regeringen.
Udfordringen har medført, at der ikke er
noget råderum til nye investeringer frem mod 2020, og at nye investeringsprojekter i
perioden skal finansieres krone til krone.
Derfor vil det ikke være muligt inden for rammerne af den mellemfristede plan-
lægning af dansk økonomi at igangsætte nye transportprojekter
–
herunder en årlig
pulje til støjskærme, en 3. Limfjordsforbindelse (Egholmslinjen), en ny midtjysk
motorvej eller en udbygning af rute mellem Næstved og Rønnede
–
frem til og
med 2020, medmindre der findes modgående finansiering. En overskridelse af
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk