MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. oktober 2018
2018-5077
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 27. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Eva Flyvholm (EL).
Spørgsmål nr. 865:
Har Danmark en særlig forpligtigelse til at sikre forbindelser ved grænserne til
andre lande, og hvad vil det f.eks. betyde, hvis Region Sjælland lukker bus 740
Nykøbing F- Gedser Færgehavn, så rejsende fra færgen ikke længere har mu-
lighed for at komme videre med kollektiv trafik?
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at der ønskes svar på, hvorvidt Danmark er
underlagt internationale eller EU-retlige forpligtelser i forhold til at sikre for-
bindelser med kollektiv trafik til eller fra grænseområder.
Jeg kan oplyse, at Danmark ikke er underlagt en sådan forpligtelse.
Den kollektive bustrafik i Danmark er, jf. lov om trafikselskaber, organiseret i
seks trafikselskaber. Trafikselskaberne planlægger og udbyder kollektiv trafik
med udgangspunkt i kommunernes og regionernes behov og ønsker. I den kon-
krete sag, vedrørende bus 740, varetager Movia busbetjeningen på vegne af
Region Sjælland.
Der er intet minimumskrav til, hvordan regionerne og kommunerne prioriterer
serviceniveauet i den lokale og regionale kollektive trafik, ej heller i grænseom-
råderne. Det står med andre ord kommunerne og regionerne frit for, i hvilket
omfang de vil prioritere serviceniveauet hertil.
Scandlines oplyser overfor ministeriet, at langt størstedelen af færgepassager-
ne, som rejser med færgen Gedser-Rostock, rejser med denne i et motorkøretøj.
Jeg noterer mig, at det er relativt få gående færgepassagerer
–
omkring 7 pct. af
Scandlines færgepassagerer i 2017 på linjen Gedser-Rostock
–
som potentielt
ville skulle rejse med kollektiv bustrafik til/fra Gedser.