Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1944714_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 11
Samrådstale til besvarelse af spørgsmål AU-AW
Samråds-
spørgsmål AU
Samrådsspørgsmål AU
Vil ministeren i forbindelse med ulykken
på Tjæreborg Station 10. august 2017,
hvor en ung mand omkom, redegøre for,
hvorfor Banedanmark ikke reagerer på
forslaget fra den såkaldte
”Præcisionsgruppe” i Esbjerg, fremsat i
maj 2016, om at flytte perron 2 til
nordsiden af spor 2 og etablere
forbindelse til den i 2011 etablerede tunnel
med cykel- og gangsti, beliggende 25 m
øst for Tjæreborg station?
Samråds-
spørgsmål AV
Samrådsspørgsmål CG
Vil ministeren redegøre for, om forslaget
fra "Præcisionsgruppen” fremsat
i maj
2016 er ”forsvundet” i Banedanmarks
sagsbehandling, siden Banedanmark så
sent som i sin rapport ”Opfølgning på
sikkerheden i Banedanmarks
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 860: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/9-18 om ulykke på Tjæreborg Station, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 2 af 11
publikumsvendte perronovergange” fra
31. maj 2018, som bl.a. omfatter
forholdene på Tjæreborg Station, ikke
nævner forslaget om at ”flytte” perron 2 til
nordsiden af spor 2 og etablere
forbindelse til tunnelen med cykel- og
gangsti, beliggende 25 m øst for
stationen?
Samråds-
spørgsmål AW
Samrådsspørgsmål AW
Vil ministeren redegøre for, om der er
taget initiativ til en anden/forbedret
sagsgang i Banedanmark - som anbefalet
af Havarikommissionen - så man i
fremtiden undgår, at forslag til forbedring
af jernbanesikkerheden herunder på
stationer ”forsvinder” eller
ikke bliver
”opfanget” i Banedanmarks
sikkerhedsledelsessystem?
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 860: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/9-18 om ulykke på Tjæreborg Station, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 3 af 11
Spørgsmål
AU, AV og AW
Tak for ordet og tak for spørgsmålene,
som jeg med udvalgets samtykke vil
besvare samlet.
Inden jeg redegør for Banedanmarks
håndtering af de forhold, som nævnes i
spørgsmålene, vil jeg kort nævne, at vi i
ministeriet arbejder målrettet med at
håndtere selve grundudfordringen:
Sikkerheden, eller mangel på samme,
omkring perronovergange i niveau.
Tjæreborg-ulykken illustrerer det
uholdbare i, at vi på hovedstrækningen
på jernbanenettet har perronovergange i
niveau
altså indretninger af
stationerne, hvor brugerne skal passere
direkte hen over sporene.
Derfor bad jeg sidste år Banedanmark
om at gennemgå sikkerheden på
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 860: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/9-18 om ulykke på Tjæreborg Station, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 4 af 11
perronovergangene på statens
jernbanenet. Det resulterede i
Banedanmarks rapport om sikkerhed i
perronovergange, som jeg sendte til
udvalget i juni i år.
Der er 73 perronovergange i niveau på
statens jernbanenet. I rapporten
identificerer Banedanmark 14 stationer,
hvor analysen peger på, at det er mest
relevant at øge sikkerheden i
perronovergange.
Af de 14 stationer ligger 7 på
enkeltsporede strækninger, mens de
resterende 7 ligger på
hovedstrækningerne. Af disse 7 stationer
ligger 3 stationer på Vestfyn - Bred,
Gelsted og Skalbjerg - hvor en
realisering af projektet vedrørende ny
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 860: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/9-18 om ulykke på Tjæreborg Station, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 5 af 11
bane på Vestfyn vil medføre en markant
ændring af trafikbilledet.
Det efterlader os med 4 stationer på
hovednettet
Tjæreborg, Holsted,
Vamdrup og Kavslunde - hvor
passagerer skal krydse spor, med
gennemkørende tog, der kører over 140
km/t.
Jeg synes, det er en situation, vi bliver
nødt til at forholde os til. For selvom
Banedanmarks rapport viser, at der er
tale om stationer med relativt få brugere,
60 på Kavslunde station, 210 på
Tjæreborg, 380 på Vamdrup station og
430 Holsted station, kører de
gennemkørende tog stadig langt
hurtigere end trafikken på motorvejen.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 860: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/9-18 om ulykke på Tjæreborg Station, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 6 af 11
På baggrund af Havarikommissionens
rapport om dødsulykken på Tjæreborg
station bad jeg Banedanmark om i
august 2018 at undersøge mulighederne
for at etablere niveaufri adgang på
stationerne Tjæreborg, Kavslunde,
Holsted og Vamdrup.
Det arbejder Banedanmark fortsat med,
og der er flere mulige tilgange.
Hvis man forestiller sig at etablere en
gangbro med elevatortårne, så er det
værd at bemærke, at en elevatorløsning
koster i omegnen af 32 mio. kr. pr.
station, hvilket samlet beløber sig til i
omegnen af 130 mio. kr. for alle fire
stationer. Dertil skal indregnes udgifter
til vedligehold, og man skal tage højde
for driftsforstyrrelser med videre.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 860: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/9-18 om ulykke på Tjæreborg Station, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 7 af 11
En anden billigere mulighed er at
etablere adgang via eksisterende
stitunneler, som det eksempelvis er
nævnt i Havarikommissionens rapport
om Tjæreborg-ulykken. Denne løsning
vil for alle fire stationer samlet komme
til at koste i omegnen af 55 mio. kr.
Man kommer ikke uden om, at det er
relativt store beløb, og derfor arbejder vi
i ministeriet videre med mulige
løsninger.
Der bliver så spurgt til Banedanmarks
konkrete håndtering af sikkerheden på
Tjæreborg Station, som
Havarikommissionens rapport
behandler.
I rapporten anføres, at Banedanmark
ikke har forholdt sig til en
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 860: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/9-18 om ulykke på Tjæreborg Station, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 8 af 11
sikkerhedsanbefaling fra en såkaldt
’præcisionsgruppe’, som blev fremsat i
maj 2016.
Præcisionsgruppen anbefalede
Banedanmark at etablere niveaufri
adgang på Tjæreborg Station via en
nærliggende tunnel.
Det fremgår af Havarikommissionens
rapport, at Banedanmark inden ulykken
ikke havde overvejet muligheden for at
udnytte tunnelen til forbedring af
sikkerheden.
Som spørgeren korrekt påpeger, fremgår
denne løsning heller ikke af
Banedanmarks rapport om sikkerhed i
perronovergange, som blev sendt til
udvalget i juni i år.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 860: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/9-18 om ulykke på Tjæreborg Station, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 9 af 11
Jeg har forelagt spørgsmålene for
Banedanmark, som oplyser
og jeg
citerer:
”Præcisionsgruppen har beklageligvis
først fået en tilbagemelding efter
ulykken i Tjæreborg, hvor der blev
nedsat en arbejdsgruppe. Et af de
problemer, som arbejdsgruppen kom
frem til, og som også fremgår af
Banedanmarks rapport af 31. maj 2018,
”Opfølgning på sikkerheden i
Banedanmarks publikumsvendte
perronovergange”, er, at der ikke
har
været et samlet ansvar for perroner i
Banedanmark. I stedet har der været
ansvarlige for de enkelte dele af
infrastrukturen: varslingsanlæg, strøm,
spor osv. Det har gjort det svært for
Banedanmarks medlemmer af
præcisionsgruppen at finde det rigtige
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 860: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/9-18 om ulykke på Tjæreborg Station, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 10 af 11
sted at aflevere forslaget. Det retter
Banedanmark nu op på ved at etablere
en organisering, hvor der placeres et
koordinerende ansvar for perronerne i
en af Banedanmarks divisioner.”
Citat slut.
Jeg vil være enig med dem, som mener,
at Banedanmarks organisering på
daværende tidspunkt godt kunne have
været bedre her.
Men jeg konstaterer samtidig, at
Banedanmark har handlet på
Havarikommissionens konklusioner og
anbefalinger og nu placerer det
koordinerende ansvar for perroner i én
division.
Og som jeg startede med at redegøre for,
så arbejdes der lige nu i Banedanmark
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 860: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/9-18 om ulykke på Tjæreborg Station, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 11 af 11
meget fokuseret på at finde mulige
løsninger, de steder hvor vi ser de største
sikkerhedsmæssige udfordringer,
herunder på Tjæreborg Station.
Tak for ordet, hr. formand.