Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1808839_0001.png
Side 1 af 8
Samråd i Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Tale til brug for besvarelse af samrådsspørgsmålet A den 26. oktober
2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske af Kaare Dybvad (S)
Samrådsspørgsmål A: Med henvisning til ministerens
besvarelse af spørgsmål S 1433 om almene boliger, hvori
ministeren tilkendegiver, at ”Det er ingen hemmelighed, at jeg
tror på, at mere marked og mindre regulering vil føre til et
større boligudbud og hermed lavere priser og et mere
dynamisk og mindre opdelt boligmarked”,
bedes ministeren
redegøre for følgende forhold:
Ministeren bedes uddybe, hvad ministeren mener med, at
der skal være mere marked i boligudbuddet af almene boliger,
Er ministerens citat et udtryk for, at han vil arbejde for at få
indført Liberal Alliances boligudspil, hvor der blandt andet
lægges op til at afskaffe al offentlig støtte til almene
boligselskaber?
Vil ministeren set i lyset af udtalelsen forsøge fremadrettet at
begrænse opførelsen af almene boliger i storbyerne?
Hvilke konkrete forslag påtænker ministeren at fremsætte
for at opnå ministerens ønske om mere marked i
boligudbuddet af almene boliger?
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/10-17 om boligudbuddet af almene boliger og om offentlig støtte til almene boligselskaber, til transport-, bygnings- og boligministeren
1808839_0002.png
Side 2 af 8
Svar
Tak for det stillede spørgsmål. Baggrunden for spørgsmålet er
min besvarelse af spørgsmål S 1433 stillet af samme spørger den
17. august 2017 i anledning af, at Søren Pind skrev på sin blog
og på
Twitter, at ”man burde diskutere et komplet stop for
almene byggerier i byer med ghettoområder”.
I S 1433 blev jeg spurgt om, hvorvidt jeg på linje med Søren
Pind mener, at man skal gennemføre et »komplet stop for
almene byggerier i byer med ghettoområder«, hvilket i praksis
ville omfatte kommunerne Esbjerg, Kolding, Fredericia, Vejle,
Aarhus, Horsens, Sønderborg, Odense, Svendborg, Slagelse,
Holbæk, Roskilde, Køge, Greve, Høje Taastrup og København.
I mit svar af 23. august 2017 har jeg udtalt, at jeg ikke har
aktuelle planer om at indføre et totalt stop for byggeri af almene
boliger i kommuner med ghettoområder, og at jeg
grundlæggende er tilhænger af det kommunale selvstyre, og at
kommunerne under normale omstændigheder har
beslutningskompetencen i forhold til at iværksætte alment
byggeri.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/10-17 om boligudbuddet af almene boliger og om offentlig støtte til almene boligselskaber, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 3 af 8
Men den beslutningskompetence giver også kommunerne et
særligt ansvar for at sikre, at fortidens fejlslagne boligpolitik
ikke gentages.
Og så har jeg anført følgende, som samrådsspørgsmålet i øvrigt
tager udgangspunkt i:
”Jeg
er på den måde enig med uddannelses- og
forskningsministeren, når han i sin blog i Berlingske den 16.
august skriver, at mere alment byggeri hverken løser
bandeproblemerne eller udfordringerne med udsatte
boligområder. Jeg er også enig i, at privat udlejning i højere
grad skal være en del af svaret på spørgsmålet om, hvordan vi
bekæmper ghettoer. Det er ingen hemmelighed, at jeg tror på, at
mere marked og mindre regulering vil føre til et større
boligudbud og hermed lavere priser og et mere dynamisk og
mindre opdelt boligmarked.
Så jeg synes, ligesom uddannelses- og forskningsministeren, at
kommunerne bør lære af fortidens fejlslagne offentligt
iværksatte boligbyggeri og slå automatpiloten fra i deres
bestræbelser på at løse ghettoproblemerne.”
Spørgeren henviser således til, at jeg har tilkendegivet, at ”Det
er ingen hemmelighed, at jeg tror på, at mere marked og mindre
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/10-17 om boligudbuddet af almene boliger og om offentlig støtte til almene boligselskaber, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 4 af 8
regulering vil føre til et større boligudbud og hermed lavere
priser og et mere dynamisk og mindre opdelt boligmarked”.
Det fortolker spørgeren sådan, at jeg mener, at der skal være
mere marked i boligudbuddet af almene boliger.
Jeg ved faktisk ikke, hvad man skal mene med, at der skal være
mere marked i boligudbuddet af almene boliger. Hvis spørgeren
har en idé om det, så vil jeg meget gerne høre om det.
Almene boliger opføres af jo af boligorganisationer på baggrund
af kommunalbestyrelsens beslutning. Derfor er konstruktionen
”mere marked i boligudbuddet af almene boliger”
kontradiktorisk, da det ikke er markedet, men kommunerne der
styrer opførelse af almene boliger.
Min tanke om, at der skal mere marked i boligudbuddet,
handler således ikke om almene boliger, som kun er en del af
boligmassen. Det handler om hele boligmarkedet.
Som boligordfører ved spørgeren, at jeg synes, at vi skal øge
boligudbuddet - især i vores storbyer, herunder København.
Den aktuelle boligmangel kan på ingen måde løses kun ved at
bygge almene boliger.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/10-17 om boligudbuddet af almene boliger og om offentlig støtte til almene boligselskaber, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 5 af 8
Ifølge Københavns Kommunes egne nøgletal fra august 2017 er
der i perioden 2007 til 2016 bygget 2.114 nye almene boliger.
I samme periode er antallet af indbyggere vokset med omkring
100.000 personer.
I hvert af de kommende 10 år forventes en befolkningstilvækst
på omkring 10.000 nye københavnere.
Hvis man i de næste 10 år vil bygge nye 2.000 almene boliger
eller endda 6.000 eller 9.000, som nok er det højeste tal man
har hørt nævnt i den igangværende valgkampagne, ændrer det
ikke på det faktum, at boligmanglen kun kan løses ved at bygge
endnu flere private ejerboliger og private udlejningsboliger.
Hvis den overordnede ramme for nybyggeriet i en kommune er
for snævert, fordi den ikke afspejler boligbehovet, og hvis man
inden for denne snævre ramme bygger mange almene boliger,
vil det som sin uundgåelige konsekvens føre til, at presset på de
øvrige boliger bliver større.
Boligudbuddet vil stadigvæk halte efter efterspørgslen og kun de
få københavnere, som er heldige nok at få fat i en af de
statsstøttede boliger, vil blive vindere i dette boliglotteri.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/10-17 om boligudbuddet af almene boliger og om offentlig støtte til almene boligselskaber, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 6 af 8
I stedet for at bruge energi på spørgsmålet om, hvorvidt man
bedre kan lide boliger, som opføres med statsstøtte, eller
boliger, som opføres af private, skal vi diskutere, hvordan vi kan
udvide de samlede udbud for at sikre, at der er boliger til alle.
Og uanset hvor gavnmild staten kan og vil være, vil de
statsstøttede boliger ikke kunne opfylde boligbehovet alene.
Modsat spørgeren, som ikke mener, at boligmarkedet kan
fungere uden en massiv støtte, tror jeg på, at det primært er
boligmarkedet selv, der kan og skal sikre en balance mellem
boligudbuddet og boligefterspørgslen.
Når der er så stor boligefterspørgsel, som vi oplever i dag, vil
man forvente, at markedet reagerer og øger boligudbuddet.
Det vi kan se - f.eks. i København - peger i retning af, at der er
nogle barrierer for eller at der mangler nogle incitamenter til, at
boligmarkedet kommer i balance.
Derfor har jeg bestilt en analyse af barrierer og incitamenter for
et øget udbud af boliger i hovedstaden. Jeg regner med, at den
bliver færdiggjort inden årets udløb.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/10-17 om boligudbuddet af almene boliger og om offentlig støtte til almene boligselskaber, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 7 af 8
Mit svar af 23. august 2017 er således på ingen måde udtryk for,
at jeg er i gang med at forsøge at begrænse opførslen af almene
boliger i storbyerne.
Det er ikke min opgave at forhindre danske kommuner at træffe
beslutning om, hvor og hvor mange private boliger eller almene
boliger der skal opføres i kommunerne. Det er en bestanddel af
det kommunale selvstyre.
Vores opgave fra statens side er at sikre de overordnede rammer
for, at kommunerne kan løse lokale problemer med
boligforsyning. Vi skal fjerne sten på vejen for kommuner og
private investorer og skabe de nødvendige forudsætninger for at
bringe boligmarkedet i balance. Og jeg regner med, at den
igangsatte analyse vil kunne pege på nogle løsninger.
Angående den del af spørgsmålet, som vedrører Liberal
Alliances boligudspil, kan jeg bare henholde mig til det, som jeg
udtalte den 7. december 2016 i forbindelse med mundtlig
besvarelse af spørgsmål S 339, da Troels Ravn og Kaare Dybvad
stillede spørgsmålet om, hvorvidt jeg forsat mente, at al
offentlig støtte til de almene boliger skulle fjernes, som det
fremgår af Liberal Alliances boligudspil fra 2012.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/10-17 om boligudbuddet af almene boliger og om offentlig støtte til almene boligselskaber, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 8 af 8
Og ved besvarelse af lignende udvalgsspørgsmål TRU alm del.
spørgsmål nr. 207, som jeg besvarede den 20. december 2016.
Samt ved besvarelse af lignende TRU spørgsmål nr. AD, som jeg
besvarede på det åbne samråd den 19. januar 2017.
Tak for ordet.