Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1955120_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. oktober 2018
2018-5037
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 26. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 858:
Vil ministeren redegøre for proceduren for indkøb af materiale fra udenlandske
virksomheder til større anlægsarbejder i Danmark som f.eks. Storstrømsbroen
m.v.? Der henvises til artiklen på fyens.dk den 24. september 2018
”Kræver
redegørelse og vil have minister i samråd: - Storebælt-sag
er en skandale”, samt
reportagen hos TV2 Fyn og Avisen Danmark ” Stålkatastrofen bag Storebælts-
broen”.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, Vejdirektoratet, Sund & Bælt
Holding A/S og Femern A/S. Banedanmark oplyser:
”Ved større anlægsarbejder gennemfører Banedanmark EU-udbud.
Som en del
af udbudsmaterialet
er der et CSR-bilag med krav til entreprenøren vedrørende
miljøforhold. Det er specifikt anført som et krav i CSR-bilaget:
”…at
de leverede
ydelser og dele heraf er produceret under forhold, hvor det generelle princip
om retten til et sikkert og sundt arbejdsmiljø er overholdt, således som dette
princip bl.a. har fundet udtryk i ILO konvention nr. 155.”
Banedanmark har for at understrege betydningen af et godt arbejdsmiljø- og
miljøforhold, indsat en ”hensigtserklæring” til sine leverandører:
”… Entrepre-
nøren bør generelt støtte en forsigtighedstilgang til miljømæssige udfordrin-
ger, tage initiativ til at fremme en større miljømæssig ansvarlighed og til-
skynde udvikling og spredning af miljøvenlige teknologier. Der sigtes hermed
særligt til, at entreprenøren ved produktion og levering af de af entreprise-
kontrakten omfattede ydelser og indenfor denne kontrakts rammer på god vis
søger, at forebygge og bekæmpe forurening af luft, vand, jord og undergrund
samt vibrations- og støjulemper, at anvende hygiejnisk begrundede processer
af betydning for miljøet og for mennesker, at begrænse anvendelse og spild af
råstoffer og andre ressourcer, at fremme anvendelsen af renere teknologi
samt at fremme genanvendelse og begrænse problemer i forbindelse med af-
faldsbortskaffelse.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 858: Spm. om en redegørelse for proceduren for indkøb af materiale fra udenlandske virksomheder til større anlægsarbejder i Danmark som f.eks. Storstrømsbroen m.v., til transport-, bygnings- og boligministeren
1955120_0002.png
Der lægges vægt på, hvad der er opnåeligt ved anvendelse af den bedste til-
gængelige teknik, herunder mindre forurenende råvarer, processer og anlæg
og de bedst muligt forureningsbekæmpende foranstaltninger.”
Kravene i CSR-bilaget til miljøforhold og arbejdsmiljø håndhæves ved at støtte
ret på de vilkår, som er beskrevet i CSR-bilaget. Heraf fremgår f.eks.:
”… Entre-
prenøren er ved opfyldelsen af entreprisekontrakten forpligtet til at medvirke
til at værne om natur og miljø, så samfundsudviklingen kan ske på et bære-
dygtigt grundlag i respekt for menneskets livsvilkår og for bevarelsen af dy-
re-
og plantelivet.”
Kan entreprenøren ikke leve op til sit miljømæssige ansvar, er den leverede
ydelse behæftet med en mangel. For eksempel fremgår: ”…at
Entreprenøren er
forpligtet til at opbevare kopier af relevante miljøgodkendelser…”
Ved leve-
rancen anmodes om relevante miljøgodkendelser. Kan entreprenøren ikke le-
vere disse, er der en mangel ved den leverede ydelse. Mangler kan sanktioneres
på forskellig vis. Der kan være tale om afhjælpning, forholdsmæssigt afslag mv.
I særligt grove tilfælde kan der være tale om misligholdelse, og kontrakten kan
opsiges.
Det sikres, at vinderen af et udbud ikke holder prisen nede ved ikke at leve op
til miljø- og arbejdsmiljøkrav, når det i aftalegrundlaget fremgår, at manglende
hensyn til miljøforhold kan sanktioneres. Dette sender efter Banedanmarks
opfattelse et tydeligt signal til markedet om miljømæssig ansvarlighed. Det skal
bemærkes, at det er underordnet, om arbejdet/leverancen udføres af entrepre-
nøren selv,
eller ved anvendelse af underentreprenører.”
Vejdirektoratet oplyser:
”Vejdirektoratets
anlægsarbejder bliver generelt udbudt som samlede opgaver
inkl. indkøb af materialer. Vejdirektoratet har oftest ikke kontakt til materiale-
leverandørerne. Det vil her være entreprenøren, der indkøber materialerne fra
sine underleverandører. I enkelte tilfælde køber Vejdirektoratet selv materialer
og stiller disse til rådighed for entreprenøren som en såkaldt bygherreleveran-
ce. F.eks. er skinnerne til den ny Storstrømsbro en bygherreleverance, som
Banedanmark køber til projektet. Der henvises her til svaret fra Banedanmark.
Vejdirektoratet har i deres entreprisekontrakter (i Særlige Betingelser (SB) §
18) indarbejdet krav til CSR. Følgende er således fastsat i SB § 18 for Stor-
strømsbroen:
”CSR-krav
Ved udførelsen af sine forpligtelser i henhold til kontrakten skal entreprenø-
ren overholde de regler, der gælder for udførelsen af entreprenørens virk-
Side 2/6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 858: Spm. om en redegørelse for proceduren for indkøb af materiale fra udenlandske virksomheder til større anlægsarbejder i Danmark som f.eks. Storstrømsbroen m.v., til transport-, bygnings- og boligministeren
1955120_0003.png
somhed, uanset hvor denne udføres, herunder regler om menneskerettighe-
der, antikorruption og miljø.
Entreprenøren og dennes evt. underleverandører skal overholde bestemmel-
serne i ILO-konvention nr. 29, 105, 138 og 182. Disse må bl.a. ikke benytte sig
af tvangs- og børnearbejde i strid med disse konventioner.
Såfremt, der opstår konkret mistanke om at regler om menneskerettigheder,
antikorruption, miljø og/eller bestemmelserne i ILO-konvention 29, 105, 138
og/eller 182 er overtrådt skal entreprenøren på bygherrens anmodning
straks fremsende en fyldestgørende redegørelse med relevant dokumentation.
Såfremt entreprenøren selv konstaterer, at de ovennævnte regler er overtrådt
i forbindelse med kontraktens udførelse, eller hvis der indledes retslige skridt
(uanset i hvilket land) mod entreprenøren for mulig overtrædelse af de oven-
nævnte regler i samme forbindelse, skal entreprenøren af egen drift informere
bygherren
herom.”
Entreprenøren skal allerede i sit tilbud til Vejdirektoratet erklære, at der i til-
buddet er taget hensyn til gældende forpligtigelser inden for det miljø-, social-
og arbejdsretlige område. Erklæringen skal ske med entreprenørens under-
skrift
en såkaldt tro- og love-erklæring. Uden denne erklæring afviser Vejdi-
rektoratet tilbuddet.”
Sund & Bælt Holding A/S oplyser:
”Helt overordnet skal det understeges, at Sund & Bælt Holding A/S tager sit
sociale ansvar meget alvorligt og arbejder aktivt hermed. Sund & Bælt Holding
A/S, A/S Storebælt og A/S Øresund er udbudspligtige organer i henhold til
EU’s udbudsdirektiv. Selskaberne indkøber varer, tjenesteydelser og bygge-
og
anlægsarbejder i overensstemmelse med forsyningsvirksomhedsdirektivet og
udbudsdirektivet, implementeret gennem udbudsloven, jf. lov nr. 1564 af 15.
december 2015.
Udbudsdirektiverne fastsætter blandt andet, at en ordregiver skal udelukke en
ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren
eller tilbudsgiveren er omfattet af nogle nærmere bestemte udelukkelsesgrun-
de. De udbudspligtige selskaber i Sund & Bælt-koncernen iagttager disse regler.
Derudover fastsætter direktiverne en række frivillige udelukkelsesgrunde. En af
disse udelukkelsesgrunde fastsætter, at en ordregiver kan udelukke en ansøger
eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ordregiveren kan
påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser i
det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU-retten, national
lovgivning, kollektive aftaler eller de miljø-, social- eller arbejdsretlige forplig-
telser, der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-
Side 3/6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 858: Spm. om en redegørelse for proceduren for indkøb af materiale fra udenlandske virksomheder til større anlægsarbejder i Danmark som f.eks. Storstrømsbroen m.v., til transport-, bygnings- og boligministeren
1955120_0004.png
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige
udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 94,
side 65), eller er omfattet af retsakter, der vedtages af Europa-Kommissionen i
medfør af direktivets artikel 57, stk. 4, jf. artikel 88.
Udover at sikre overholdelse af udbudsreglerne er Sund & Bælt Holding A/S
som nævnt meget bevidst om selskabets sociale ansvar og har siden 2009 været
medlem af FNs Global Compact, hvilket indebærer en forpligtelse til at arbejde
systematisk med at opfylde Global Compacts 10 principper for bæredygtighed. I
relation til eksterne interessenter er visionen for Sund & Bælt Holding A/S at
samarbejde med andre aktører for at fremme bæredygtighed globalt via vores
viden og netværk
herunder via egne og leverandørers indkøb af materialer og
tjenesteydelser.
Sund & Bælt Holding A/S har siden 2005 været arbejdsmiljøcertificeret v.
OHSAS 18001, hvilket har været medvirkende til at skærpe fokus på især ar-
bejdsmiljø internt i Sund & Bælt Holding A/S samt hos entreprenører og leve-
randører.
Sund & Bælt Holding A/S har desuden udarbejdet en CSR-politik som omfatter
miljø, arbejdsmiljø, sikkerhed og socialt ansvar. Politikken er implementeret i
det daglige arbejde gennem et adfærdskodeks, som alle leverandører siden 2011
har skullet overholde. Dette adfærdskodeks omfatter bl.a. krav om, at leveran-
døren systematisk skal søge at forebygge, minimere og udbedre en eventuel
negativ miljøpåvirkning af egne aktiviteter, produkter og serviceydelser.
Samtidig har Sund & Bælt Holding A/S udarbejdet en procedure for ansvarlig
leverandørstyring, som følges af de medarbejdere, der gennemfører udbuds-
processer i Sund & Bælt Holding A/S. Endelig auditerer Sund & Bælt Holding
A/S de væsentligste leverandører for at sikre, at de relevante systemer og pro-
cedurer er implementeret, og at selskabets adfærdskodeks efterleves. Der ar-
bejdes løbende med at optimere og forbedre den ansvarlige leverandørstyring,
og senest er proceduren blevet opdateret i 2018, bl.a. med større fokus på, at
der for udvalgte leverandører gennemføres en CSR-risikovurdering inden even-
tuel kontrahering.
Sund & Bælt Holding A/S har dog også før tilslutning til Global Compact og
udarbejdelse af et adfærdskodeks og procedure for ansvarlig leverandørstyring
arbejdet med leverandørstyring på arbejdsmiljø- og miljøområdet. I de større
kontrakter med leverandører og entreprenører har selskabet altid integreret
flere krav for at sikre, at det pågældende projekt bliver ledet og udført på en
ansvarlig måde, som respekterer et sundt og sikkert arbejdsmiljø og sikrer
overholdelse af høje miljøstandarder. Som led i disse krav afholdes altid obliga-
toriske sikkerhedskurser for alle entreprenører og deres ansatte, som har ar-
bejdet på selskabets anlæg.”
Side 4/6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 858: Spm. om en redegørelse for proceduren for indkøb af materiale fra udenlandske virksomheder til større anlægsarbejder i Danmark som f.eks. Storstrømsbroen m.v., til transport-, bygnings- og boligministeren
1955120_0005.png
Femern A/S oplyser:
”Femern Bælt-forbindelsen
er et omfattende og kompliceret projekt med invol-
vering af mange forskellige virksomheder og medarbejdere fra forskellige lan-
de. Byggeriet skal foregå under ordnede forhold og inden for rammerne af gæl-
dende national og international lovgivning samt relevante EU-direktiver og
Statstraktaten mellem Danmark og Tyskland.
Som offentligt ejet selskab skal Femern A/S derudover efterleve anbefalingerne
i Statens Ejerskabspolitik.
Femern A/S har formuleret en CSR-politik og et kodeks for social ansvarlig
virksomhedsadfærd, som tager afsæt
i FN’s principper for samfundsansvarlig
virksomhedsdrift (Global Compact). Politikken indeholder dertil en række mål-
sætninger, som selskabet ikke umiddelbart er forpligtet til, men som vurderes
at have væsentlig samfundsmæssig interesse, herunder sundhedstiltag, løn- og
arbejdsvilkår, boligforhold og lærlinge.
Selskabets CSR-politik udmøntes altovervejende i projektets anlægskontrakter
med entreprenørerne, som rummer konkrete CSR-krav og sociale klausler samt
robuste mekanismer for selskabets løbende opfølgning, tilsyn, kontrol og muli-
ge sanktioner på området.
Der har allerede i udbudsprocessen for anlægskontrakterne været betydelig
fokus på CSR-krav og Femern A/S har blandt andet afholdt informationsmøder
for de bydende, hvor arbejdsmarkedsforhold, CSR og sociale klausuler er blevet
gennemgået. I maj 2016 underskrev Femern A/S kontrakter med store erfarne
entreprenørvirksomheder fra blandt andet Danmark, Frankrig, Tyskland, Hol-
land og Belgien. Vinderne af samtlige kontrakter havde givet tilbud, som var
bedst på både pris og på kvalitet
herunder opfyldelsen af kontrakternes CSR-
relaterede krav og sociale klausuler. De konkrete krav, som Femern A/S har
indarbejdet i kontrakterne, afspejler målsætningerne i CSR-politikken og om-
fatter:
Krav til sikkerhed og sundhed på byggepladserne
Krav til løn- og arbejdsvilkår i hhv. Danmark og Tyskland
Krav til boligforhold for udstationerede medarbejdere
Klausuler vedrørende ansættelse af lærlinge/elever
Side 5/6
Kravene er blandt andet fastlagt på baggrund af dialog med arbejdsmarkedets
parter og de relevante myndigheder i både Danmark og Tyskland, samt ud fra
erfaringer fra andre større anlægsprojekter.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 858: Spm. om en redegørelse for proceduren for indkøb af materiale fra udenlandske virksomheder til større anlægsarbejder i Danmark som f.eks. Storstrømsbroen m.v., til transport-, bygnings- og boligministeren
1955120_0006.png
I henhold til kontrakterne har totalentreprenørerne ansvaret for, at kontrakter,
lovgivning og relevante konventioner overholdes, mens Femern A/S har ansvar
for at kontrollere, monitere og auditere totalentreprenørerne. Totalentreprenø-
rerne er desuden forpligtet til at sikre, at deres underentreprenører overholder
samme krav, som de selv er pålagt, hvilket Femern A/S vil kontrollere.
Skulle kravene ikke blive overholdt har Femern A/S som bygherre en række
kontrol- og sanktionsmuligheder til disposition med henblik på at bringe orden
i forholdene. CSR, herunder blandt andet den konkrete håndtering af CSR-
forhold i anlægsfasen og brug af sociale klausuler i de kommende udbud, er en
vigtig del af selskabets overordnede prioritetsområder forberedelse af anlægs-
fasen og contract management.”
Side 6/6
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen