Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
Foretræde for Transportudvalget / PostNord Logistics A/S ageren på Stykgodsmarkedet
Først og fremmest vil vi gerne sige tak, for muligheden for at forelægge problemstillingen,
som berører både vores egen virksomhed, Danske Fragtmænd A/S meget dybt og alvorligt,
men også påvirker hele transportbranchen i Danmark meget kraftigt på stykgodsmarkedet.
PostNord driver et datterselskab ved navn PostNord Logistics A/S.
Dette selskab er en videreførelse af selskabet Transportgruppen A/S som man købte sig ind i i
2007 og overtog fuldt og helt i 2011.
Der er tale om et selskab som opererer på Stykgodsmarkedet, dette marked er meget
konkurrenceudsat, og der har igennem mange år været kæmpet på driftsmarginaler, det er
iflg. offentligt tilgængelige statistikker, det område på Transportmarkedet med de laveste
driftsmarginaler, og derfor et meget vanskeligt marked at befinde sig på.
Der er ikke nævneværdige synergier til moderselskabet PostNord, om nogen overhovedet ?
Der er ikke Tjenestemænd i selskabet, eller befordringspligt, eller andre hensyn at tage, det er
kort sagt en Vognmandsforretning, som blot er ejet af PostNord.
Underskuddet sidste år var på 91 mio ! Bruttoomsætning kendes ikke, men et kvalificeret
skøn er max. 500 mio, altså et tab på 20 % af omsætningen.
Selskabet PostNord Logistics prisdumper markedet markant, med op til 50 % reduktion i
forhold til de priser der kan opnås hos andre transportører.
Det har vi selvsagt intet imod, hvis det var et selskab, der for egne private midler, syntes det
var interessant at forsøge at drive en Vognmandsforretning, der hvor kæden hopper af, er når
vi både som virksomhed, og som mennesker og skatteydere, skal se på at den form for
konkurrence sker for
vores ” egne penge ” så bliver det voldsomt belastende.
Når der så ovenikøbet arbejdes med transportører fra Bulgarien, Hvide Rusland og Rumænien
i stort omfang, så bliver det som Dansk virksomhed, med Danske chauffører, og Dansk
overenskomst, med en noget underlig smag i munden, at vi prøver at møde konkurrencen fra
PostNord Logistics A/S. ( se fotos på næste side af et udvalg af disse udenlandske biler med
PostNord Logistics trailere )
Vi mener at:
PostNord Logistics skal drives ” på egne ben ” ikke for statsmidler / skattekroner
som kunne
være brugt til opgaver der er mere samfundsvigtige end at drive Vognmandsforretning
Vi mener ikke det er i orden at man igennem de sidste 5 år har tilført ny egenkapital for 119
mio. og alligevel står i en situation hvor egenkapitalen igen er tabt, og jf. regnskabet har
moderselskabet givet tilsagn om tilførsel af midler / skattekroner til fortsat drift.
Langt hen af vejen udføres transporter at indlejede vognmænd, altså ikke af eget personale,
så der er ikke de store personalebindinger ( 147 ansatte )
Vi mener at man omgående skal træffe en beslutning om ikke at sende flere penge ind i dette
selskab, og mener også det klart er hensigten bag de beslutninger, der er truffet om tilskud til
PostNord, at man ikke må give midler til konkurrence forvridende støtte.
Dette fremgår ligeledes af vejledning fra Erhvervs Ministeriet / Konkurrencestyrelsen
Bilag til yderlige uddybning / forklaring: Regnskab for selskabet med bemærkninger
Desuden vejledning om konkurrenceforvridende støtte ( Konkurrencestyrelsen )
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 857: Spm. om kommentar til henvendelse af 19/9-18 fra Danske Fragtmænd A/S vedrørende PostNord Logistics A/S, til transport-, bygnings- og boligministeren
1967077_0002.png