Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1950147_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. oktober 2018
2018-5024
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 856:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor selskabet bag byggeriet af Storebæltsbroen
i sin tid ikke var opmærksom på forureningsproblemer hos underleverandøren,
men kun kvaliteten af stålet? Ministeren bedes i den forbindelse oplyse, i hvil-
ken grad lovgivningen, kontrakter, klausuler m.v. på det tidspunkt indeholdt
krav om fokus på forureningsproblemer hos leverandører eller underleveran-
dører, og hvordan man i sin tid sikrede efterlevelse af kravene.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, der oplyser følgen-
de:
”Det
skal indledningsvist understreges, at Sund & Bælt Holding A/S tager sit
sociale ansvar meget alvorligt. Da sagen ligger næsten 30 år tilbage, er det
svært for Sund & Bælt Holding A/S at give en detaljeret besvarelse af spørgs-
målet, men Sund & Bælt Holding A/S har ikke i forbindelse med gennemgang
af sagen fundet grundlag for at antage, at A/S Storebæltsforbindelsen ikke le-
vede op til de regler og forpligtelser, som selskabet var underlagt i forbindelse
med etableringen af Storebæltsforbindelsen.
Sund & Bælt Holding A/S har således ikke grund til at tro andet, end at bygge-
riet af Storebæltsforbindelsen skete i henhold til og i overensstemmelse med
den lovgivning og praksis, der var gældende på tidspunktet, herunder i relation
til miljø og arbejdsmiljø.
Byggeriet af Storebæltsforbindelsens østbro blev gennemført af CMF Sud S.p.A.
Valget af CMF Sud S.p.A. skete efter gennemførelsen af en udbudsproces, hvor
et af de elementer, der blev lagt vægt på ved valg af entreprenør, var miljøfor-
hold. Den daværende EF-Kommission overvågede udbudsprocessen tæt, her-
under med henblik på at sikre at udbuddet blev indgået i overensstemmelse
med fællesskabsretten. Det fremgår af kontrakten mellem A/S Storebæltsfor-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om, hvorfor selskabet bag byggeriet af Storebæltsbroen i sin tid ikke var opmærksom på forureningsproblemer hos underleverandøren, men kun kvaliteten af stålet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1950147_0002.png
bindelsen og CMF Sud S.p.A., at det italienske stålværk Ilva var underleveran-
dør til CMF Sud S.p.A.
A/S Storebæltsforbindelsen havde imidlertid alene et kontraktforhold til CMF
Sud S.p.A. i relation til byggeriet af Storebæltsforbindelsens østbro. A/S Store-
bæltsforbindelsen indgik således ikke i selvstændige kontraktforhold med un-
derentreprenører og underleverandører, og A/S Storebæltsforbindelsen skulle
således henholde sig til CMF Sud S.p.A. i relation til de kontraktkrav, A/S Sto-
rebæltsforbindelsen fastsatte for byggeriet af Storebæltsforbindelsen. Dermed
var det CMF Sud S.p.A.’s ansvar at sikre, at underentreprenører og underleve-
randører levede op til de kontraktretlige krav i forholdet mellem A/S Store-
bæltsforbindelsen og CMF Sud S.p.A.
Det er Sund & Bælt Holding A/S’ forståelse, at dette var i overensstemmelse
med daværende praksis ved den type kontrakter og skal blandt andet ses i lyset
af, at byggeriet af Storebæltsforbindelsen skete via en række entreprenører,
underentreprenører og underleverandører etableret i flere forskellige lande og
dermed var underlagt en række forskellige lovgivningsmæssige krav. Det ville
således i praksis have været vanskeligt for A/S Storebæltsforbindelsen at sikre,
at den lange række af underentreprenører og underleverandører til hoveden-
treprenøren opfyldte de respektive landes lovgivningsmæssige krav, herunder
fordi der ikke var noget kontraktforhold mellem A/S Storebæltsforbindelsen
og/eller underentreprenører og underleverandører til hovedentreprenøren
CMF Sud S.p.A. i relation til byggeriet af A/S Storebæltsforbindelsen. Denne
forpligtelse lå hos hovedentreprenøren, der indgik kontrakterne med underen-
treprenører og underleverandører.
I kontraktgrundlaget fremgik det, at entreprisen skulle udføres i overensstem-
melse med dansk ret, der blandt andet omfattede de til enhver tid gældende
danske love, anordninger og bekendtgørelser samt de ifølge fællesskabsretten
umiddelbart anvendelige regler i traktaten om Det Europæiske Fællesskab og
sådanne umiddelbart anvendelige regler, som er vedtaget af Fællesskabets in-
stitutioner. Det fremgik også, at entreprisen skulle udføres i overensstemmelse
med gældende danske bestemmelser vedrørende de pågældende arbejder om
beskyttelse på arbejdspladsen og arbejdsforholdene i øvrigt.
Det fremgår, at entreprenøren var forpligtet til at sikre, at alle nødvendige god-
kendelser eller tilladelser blev opnået, og der blev i den forbindelse henvist
specifikt til indholdet i lov om arbejdsmiljø og miljøbeskyttelsesloven, for så
vidt angår sikkerhed for entreprenørens ansatte og påvirkning af miljøet.
Henset til byggeriets størrelse og omfang samt projektets statslige karakter
indførte A/S Storebæltsforbindelsen imidlertid et skærpet krav til kvalitetssty-
ring, hvilket ikke var kutyme i anlægsbranchen på daværende tidspunkt. Kvali-
tetsstyringsprogrammet var en del af kontraktforholdet mellem A/S Store-
bæltsforbindelsen og CMF Sud S.p.A., og entreprenøren skulle sikre, at der i
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om, hvorfor selskabet bag byggeriet af Storebæltsbroen i sin tid ikke var opmærksom på forureningsproblemer hos underleverandøren, men kun kvaliteten af stålet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1950147_0003.png
forholdet til underentrepriser og underleverandører blev etableret og efterlevet
kvalitetsstyringsprogrammer af tilsvarende standard. Entreprenøren etablere-
de derfor en specifik kvalitetsstyringsorganisation på sagen, der skulle sikre at
kvalitetsstyringskravene i kontrakten blev overført til og efterlevet hos alle par-
ter i entreprenørens regi.
Kravene til kvalitetsstyringsprogrammet var defineret af A/S Storebæltsforbin-
delsen i udbudsmaterialet. Efter disse skulle kvalitetsstyring anvendes af alle
deltagere i projektet og baseres på dokumenterede systemer. Kvalitetsstyring
blev betragtet som en integreret del af arbejdet, således at en entreprenør, der
var ansvarlig for kvaliteten af et arbejde, også var ansvarlig for den tilknyttede
kvalitetsstyring.
Kvalitetsstyringsprogrammet omfattede også planlægningen af arbejdet, såle-
des at udførelsen af aktiviteterne levede op til kontraktens og myndighedernes
krav. Som en del af kontraktgrundlaget mellem A/S Storebæltsforbindelsen og
CMF Sud S.p.A. havde entreprenøren leveret en kvalitetsmanual, hvoraf det
fremgår, at entreprenøren skulle sikre miljømæssig kontrol.
Sund & Bælt Holding A/S er på baggrund af en gennemgang af sagen ikke be-
kendt med, at A/S Storebæltsforbindelsen hverken under anlægsarbejdet eller
efterfølgende blev gjort opmærksom på, at der var miljømæssige udfordringer
forbundet med leverancen af stål fra stålværket Ilva. Som nævnt indlednings-
vist er det Sund & Bælt
Holding A/S’
opfattelse, at A/S Storebæltsforbindelsen
ikke var forpligtet til at føre miljømæssigt tilsyn med eventuelle underentre-
prenører og underleverandører, ligesom dette ikke var sædvanlig praksis.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen