Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1952767_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. oktober 2018
2018-5012
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 847:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. september 2018 fra Tina
Weber, Metropendler-repræsentant vedrørende Metroen og Passagerpulsen, jf.
TRU alm. del
bilag 443.
Svar:
Det fremgår af bemærkningerne til lov om en Cityring og lov om Metroselska-
bet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (6. juni 2007):
”Med Cityringen vil der være etableret et sammenhængende kollektiv trans-
portsystem af høj kvalitet i København og på Frederiksberg, der tilbyder pas-
sagererne øget komfort, frekvens og hastighed. For at øge den driftsmæssige
rentabilitet vil der blive opkrævet et kvalitetstillæg på 1 kr. ekstra i gennem-
snit pr. passager for at benytte det samlede metro-system, når Cityringen
står færdig i ca. 2017.”
Med ovenstående har Folketinget således fastlagt, at en del af finansieringen af
Cityringen skal opkræves hos metro-kunderne i form af et kvalitetstillæg. Der
er tale om en beslutning, der i sin tid blev anset som nødvendig for at få øko-
nomien i metroen til at hænge sammen.
Ifølge lov om trafikselskaber er det trafikvirksomhederne, der har takstkompe-
tencen. Derfor har Metroselskabet I/S i samarbejde med DSB og Movia igang-
sat det tekniske implementeringsarbejde, således at kvalitetstillægget kan op-
kræves ved Cityringens åbning. Det er et arbejde, som ministeriet følger for
bl.a. at sikre, at der er overensstemmelse med den i loven beskrevne ordning.
I vedlagte bilag fremgår Metroselskabets oplæg for kredsen af partier bag lov
om en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn
I/S, hvor den konkrete model beskrives.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 847: Spm. om kommentar til henvendelse af 24/9-18 fra Tina Weber, Metropendler-repræsentant vedrørende Metroen og Passagerpulsen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1952767_0002.png
Jeg har i brev af 15. december 2017 orienteret kredsen, der har vedtaget oven-
stående love, om at den løsning, ministeriet vurderer, kommer tættest på lo-
vens bogstav er en løsning, hvor der betales et kvalitetstillæg på rejser med
rejsekort og periodekort for rejser i metroen.
På møde mellem Metroselskabet og kredsen af partier bag lov om en Cityring
og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S den 25.
september 2018 præsenterede Metroselskabet løsningen. Løsningen kan ses i
vedlagte bilag udarbejdet af Metroselskabet I/S.
Det er ministeriets vurdering, at løsningen opfylder lovens forudsatte ordning,
da det alene er metroens kunder, der kommer til at betale et kvalitetstillæg.
Samtidig forsøges så mange metro-kunder som teknisk muligt inkluderet i mo-
dellen, hvilket nedbringer kvalitetstillæggets økonomiske omfang.
Endeligt skal det noteres, at det faste prishierarki mellem enkeltbillet, rejsekort
og pendlerkort er opretholdt med implementeringen af et kvalitetstillæg på
metro-rejser. Det vil i sagens natur gøre det samlede takstsystem mindre enkelt
at opkræve et kvalitetstillæg. Det er imidlertid en nødvendig forudsætning i
Metroselskabets økonomi, ligesom det følger af lov om en Cityring og lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
For så vidt angår borgerens udsagn om metroens driftsstabilitet, passagerin-
formation og information om årsager til driftsforstyrrelser, har jeg anmodet
Metroselskabet I/S om bemærkninger. Metroselskabet oplyser:
”Metroens driftsstabilitet: Metroen har dagligt knap 14.000 togafgange, hvil-
ket for 2018 til dato svarer til knap 4 mio. togafgange. Metroens driftsstabili-
tet målt ved såkaldt Service Availability (SA) har i gennemsnit ligget på 99,1
pct. for 2018 til dato. Der er således kun knap 1 pct. af de samlede togafgange,
som ikke er gået til tiden grundet driftsforstyrrelser. Den generelle kundetil-
fredshed i metroen for 2018 som helhed er 95 pct.
Metroens passagerinformation: Kundetilfredsheden med passagerinformati-
onen er 81 pct. Et af de væsentligste fokusområder i metroen for at sikre en
høj kundetilfredshed med passagerinformation er at øge tilfredsheden under
driftsforstyrrelser. Metroselskabet har derfor i samarbejde med driftsopera-
tøren Metro Service, stort fokus på at hjælpe kunderne under driftsforstyrrel-
ser. Der er særligt fokus på at give information under driftsforstyrrelsen og at
hjælpe kunden videre på rejsen. Dette sker ved højtalerudkald på stationer og
i tog, Rejseplanen og DOT samarbejdet, hvor DSB, Movia og Metroselskabet
samarbejder om passagerinformationen, og ved at have togstewards fysisk
tilstede på stationer til at hjælpe passagerne. Metroselskabet følger løbende
op for at skabe den bedste information til passagerer ved driftsforstyrrelser.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 847: Spm. om kommentar til henvendelse af 24/9-18 fra Tina Weber, Metropendler-repræsentant vedrørende Metroen og Passagerpulsen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1952767_0003.png
Information om årsager til driftsforstyrrelser: Metroselskabet oplever, at
passagererne ikke efterspørger information om selve årsagen til driftsfor-
styrrelserne. Analyser af passagerers ønsker til passagerinformation viser
også, at passagerer ønsker at få anvist alternativer til deres planlagte rejse
under driftsforstyrrelser. Derfor er der i passagerinformationen til metroens
passagerer større fokus på at oplyse passagererne om, hvornår og hvordan
de kan komme videre, og dermed også mindre fokus på at forklare årsagen til
driftsforstyrrelsen.
Metroselskabet oplyser løbende sin bestyrelse og ejere om driftsstabilitet,
kundetilfredshed og årsager til driftsforstyrrelser. Endvidere foretager Me-
troselskabet løbende vedligehold og reinvesteringer der skal sikre, at metroen
fortsat leverer en høj driftsstabilitet og kundetilfredshed.”
For så vidt angår bemærkningerne om Passagerpulsen gennemførte mit mini-
sterium primo 2018 en evaluering af Passagerpulsen, som var suppleret af en
kvalitativ evaluering udarbejdet af en ekstern konsulent, Wilke. Disse evalue-
ringer er sendt til forligskredsen bag Bedre- og billigere kollektiv trafik.
Formålet med evalueringen var at undersøge, i hvilket omfang Passagerpulsens
arbejde udgør et relevant og konkret bidrag til tilrettelæggelsen af den kollekti-
ve trafik. Evalueringen kom bl.a. frem til, at Passagerpulsens arbejde ikke har
bidraget med væsentlig ny viden, at konklusionerne ofte er generiske og løs-
ningsforslagene svært realiserbare. Endvidere savnes der fokus på centrale
dilemmaer i tilrettelæggelsen af den kollektive trafik. Rapporten fra Wilke vi-
ser, at trafikselskaberne havde en lignende oplevelse.
Jeg mener, at evalueringen påpeger reelle problematikker i forhold til Passa-
gerpulsens opgaveløsning. At selskaberne i Bus & Tog-samarbejdet har valgt at
opsige aftalen med Passagerpulsen indikerer, at dette ikke blot er min hold-
ning.
Selskaberne i Bus & Tog-samarbejdet besluttede i maj 2018, at passagererne i
bus, tog og metro fremover vil blive hørt i en fælles årlig passagertilfredsheds-
analyse, hvor kundernes oplevelse er i centrum for hele deres rejse på tværs af
de forskellige transportformer.
Denne nye passagertilfredshedsanalyse forankres i trafikvirksomhedernes fæl-
les samarbejdsorganisation Bus & Tog. Jeg ser frem til at følge dette nye tiltag.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen