MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. oktober 2018
2018-5012
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 847:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. september 2018 fra Tina
Weber, Metropendler-repræsentant vedrørende Metroen og Passagerpulsen, jf.
TRU alm. del
–
bilag 443.
Svar:
Det fremgår af bemærkningerne til lov om en Cityring og lov om Metroselska-
bet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (6. juni 2007):
”Med Cityringen vil der være etableret et sammenhængende kollektiv trans-
portsystem af høj kvalitet i København og på Frederiksberg, der tilbyder pas-
sagererne øget komfort, frekvens og hastighed. For at øge den driftsmæssige
rentabilitet vil der blive opkrævet et kvalitetstillæg på 1 kr. ekstra i gennem-
snit pr. passager for at benytte det samlede metro-system, når Cityringen
står færdig i ca. 2017.”
Med ovenstående har Folketinget således fastlagt, at en del af finansieringen af
Cityringen skal opkræves hos metro-kunderne i form af et kvalitetstillæg. Der
er tale om en beslutning, der i sin tid blev anset som nødvendig for at få øko-
nomien i metroen til at hænge sammen.
Ifølge lov om trafikselskaber er det trafikvirksomhederne, der har takstkompe-
tencen. Derfor har Metroselskabet I/S i samarbejde med DSB og Movia igang-
sat det tekniske implementeringsarbejde, således at kvalitetstillægget kan op-
kræves ved Cityringens åbning. Det er et arbejde, som ministeriet følger for
bl.a. at sikre, at der er overensstemmelse med den i loven beskrevne ordning.
I vedlagte bilag fremgår Metroselskabets oplæg for kredsen af partier bag lov
om en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn
I/S, hvor den konkrete model beskrives.