Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1965226_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. november 2018
2018 - 4976
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Spørgsmål nr. 845:
Vil ministeren redegøre for, hvad der sker, hvis en asylansøger fra Syrien har
syrisk kørekort og ønsker at køre bil, herunder redegøre for sagsbehandlingsti-
den for en ægthedsvurdering, hvad der sker, mens ægthedsvurderingen pågår,
hvad der sker i tilfælde af, at kørekortet enten er falsk eller ægte, og om der i
sagsbehandlingstiden udstedes et midlertidigt kørekort?
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra henholdsvis
Færdselsstyrelsen og Justitsministeriet.
Færdselsstyrelsen oplyser følgende angående reglerne for ombytning af uden-
landske kørekort til asylansøgere, herunder til syriske asylansøgere:
”Reglerne om ombytning af udenlandsk kørekort til et dansk kørekort frem-
går af kørekortbekendtgørelsens
1
kapitel 13.
Af kørekortbekendtgørelsens § 121, 1. pkt. fremgår det, at et kørekort, der ikke
er udstedt i et EU- eller EØS-land, samt kørekort udstedt på baggrund af et
sådant kørekort, giver indehaveren ret til at føre samme køretøjer i Danmark,
som i udstedelseslandet i indtil 90 dage efter det tidspunkt, hvor betingelsen
om sædvanlig bopæl er opfyldt.
Det følger af kørekortcirkulærets
2
§ 8, stk. 3, 1. pkt., at asylansøgere, der un-
der sagens behandling kan opholde sig lovligt i Danmark uden opholdstilla-
delse eller -bevis, vil kunne få udstedt et dansk kørekort efter det tidspunkt,
hvor pågældende har etableret sædvanlig bopæl.
Udgangspunktet er, at sædvanlig bopæl anses for etableret allerede på det
tidspunkt, hvor en person har bosat sig i Danmark med henblik på ophold i
Bekendtgørelse nr. 815 af 21. juni 2017 (med senere ændringer)
2
Cirkulære nr. 9163 af 25. marts 2015 (med senere ændringer)
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 845: MFU spm. om, hvad der sker, hvis en asylansøger fra Syrien har syrisk kørekort og ønsker at køre bil, til transport-, bygnings- og boligministeren
1965226_0002.png
mere end 185 dage inden for et kalenderår som følge af sin personlige eller
erhvervsmæssige tilknytning, jf. kørekortbekendtgørelsens § 6.
Indehavere af udenlandsk kørekort, der ikke er udstedt i et EU- eller EØS-
land, skal som udgangspunkt bestå en kontrollerende køreprøve for at kunne
få ombyttet et udenlandsk kørekort til et dansk kørekort, jf. § 126, stk. 2.
Færdselsstyrelsen kan undtage et land eller en delstat fra betingelsen om kon-
trollerende køreprøve. Syrien er ikke et af de lande, der er undtaget fra kravet
om kontrollerende køreprøve.
En ansøgning om ombytning af et udenlandsk kørekort til et dansk kørekort
skal indleveres til et af landets kommuner, herefter skal kommunen foretage
en vurdering af, om ansøgeren opfylder kravet om sædvanlig bopæl, da dette
er en betingelse for at få udstedt et dansk kørekort.
Ved ansøgningens indlevering kan kommunen udstede et midlertidigt køre-
kort. Det vil sige, at kommunen skal foretage en konkret vurdering af, hvor-
vidt der skal udstedes et midlertidigt kørekort i den pågældende kørekortsag.
Gyldighedstiden for et midlertidigt kørekort er typisk 1-3 måneder. Ansøgeren
kan ved udløbet af gyldighedstiden på det midlertidige kørekort henvende sig
til kommunen igen, hvis det endelige kørekort endnu ikke er modtaget, og
kommunen vil herefter foretage en ny vurdering af, hvorvidt der skal udste-
des et midlertidigt kørekort.
Er kommunen i tvivl om, at ombytning af et kørekort kan finde sted, da det er
usikkert, om kørekortet er ægte, sender kommunen ansøgningen til politiet.
Politiet vil efter modtagelsen af ansøgningen sende kørekortet til Nationalt
Kriminalteknisk Center, som foretager en ægthedsundersøgelse af det uden-
landske kørekort. På baggrund af ægthedsundersøgelsen træffer politiet afgø-
relse om, hvorvidt det udenlandske kørekort kan ombyttes.
Træffer politiet afgørelse om, at det udenlandske kørekort kan ombyttes, kan
der efterfølgende bestilles kontrollerende køreprøve. Det udenlandske køre-
kort kan ombyttes til et dansk kørekort, hvis ansøgeren består den kontrolle-
rende køreprøve.”
Justitsministeriet oplyser følgende vedrørende ægthedsvurderingen af syriske
kørekort:
”Justitsministeriet
har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Til
brug for besvarelsen af spørgsmålet har Rigspolitiet ind-
hentet bidrag fra politiets administrative centre, Administra-
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 845: MFU spm. om, hvad der sker, hvis en asylansøger fra Syrien har syrisk kørekort og ønsker at køre bil, til transport-, bygnings- og boligministeren
1965226_0003.png
tivt Center Øst (ACØ) og Administrativt Center Vest (ACV) og
kan oplyse følgende:
1.
Ægthedsvurdering af kørekort foretages af Rigspolitiets Na-
tionale Kriminaltekniske Center (NKC), der anvender følgende
konklusionsskala ved ægthedsvurderinger af kørekort:
1.
2.
Kørekortet er ægte. Dokumentet er fremstillet i over-
ensstemmelse med ægte materiale.
Kørekortet vurderes ægte. Vurderingen foretages på
baggrund af dokumentets tekniske udformning og
fremstilling - herunder trykteknik, materiale og/eller
sikkerhedselementer.
Kørekortet indeholder få eller ingen former for sikker-
hed og er fremstillet på udstyr, der er tilgængeligt for
alle. Det er derfor ikke muligt at afgøre, om dokumen-
tet er udstedt af officielle myndigheder, eller om der er
tale om en kopi/forfalskning.
Kørekortet vurderes tvivlsomt ægte. Vurderingen fore-
tages på baggrund af dokumentets tekniske udform-
ning og fremstilling
herunder trykteknik, materiale
og/eller manglende sikkerhedselementer.
Kørekortet er falsk (eftergjort), idet det ikke er fremstil-
let i overensstemmelse med ægte materiale.
Side 3/4
3.
4.
5.
Derudover vil det i nogle sager fremgå, at ingen konklusion er
mulig, fordi eksistensen af et sådan dokument ikke kan bekræf-
tes.
I de sager, hvor kørekort vurderes ægte (1 og 2), sender politiet
kørekortet retur til kommunerne, der står for den videre sags-
behandling. I de sager, hvor kørekortet vurderes ”tvivlsomt
ægte” (3 og 4), eller hvor der anføres ”ingen konklusion mulig”,
partshøres ansøgeren i sagen, og kørekortet forsøges bekræftet
af udstedelseslandet. Såfremt et kørekort vurderes falsk (5),
ombyttes kørekortet ikke. I disse tilfælde sendes sagen med re-
levante bilag til politikredsen med henblik på en mulig straffe-
sag.
Nogle kørekort kan være vanskelige at ægthedsvurdere bl.a.
på grund af den måde, kørekortene er udformet på. Det kan
f.eks. være tilfældet, hvis kørekortene ikke er produceret med
særlige sikkerhedstegn, der kan kontrolleres.
Det gælder bl.a. for syriske kørekort, hvorfor en større andel af
disse vurderes tvivlsomt ægte af NKC (3 og 4).
For så vidt angår syriske kørekort har centrene derfor indført
en ordning, hvor centrene sideløbende med ægthedsvurderin-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 845: MFU spm. om, hvad der sker, hvis en asylansøger fra Syrien har syrisk kørekort og ønsker at køre bil, til transport-, bygnings- og boligministeren
1965226_0004.png
gen hos Rigspolitiet anmoder ansøgeren om at indhente en be-
kræftelse fra udstedelseslandet på kørekortets ægthed med
henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiden i disse sager. En
lignende ordning er indført for så vidt angår kørekort fra In-
dien, Tyrkiet, Pakistan, USA og visse schweiziske kørekort. De
administrative centre har oplyst, at det er centrenes vurde-
ring, at et syrisk kørekorts ægthed bekræftes i ca. 3 ud af 4 til-
fælde.
2.
For så vidt angår sagsbehandlingstiden kan det oplyses, at
det ikke er muligt via politiets sagsstyringssystem (POLSAS) at
opgøre sagsbehandlingstiden hos politiet i sager om ombyt-
ning af syriske kørekort. Det skyldes, at der ikke er selvstændi-
ge journalkoder for de enkelte udstedelseslande i sager om
ombytning af kørekort.
Rigspolitiet kan imidlertid oplyse, at den gennemsnitlige sags-
behandlingstid for ombytning af udenlandske kørekort i perio-
den fra den 1. januar 2018 til den 30. september 2018 er 126
dage.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Rigspolitiets Natio-
nale Kriminaltekniske Center for ægthedsvurdering af køre-
kort i samme periode er ca. 4-6 uger for kørekort, der vurderes
ægte, tvivlsomt ægte eller lignende, og ca. 3-4 måneder for kø-
rekort, der vurderes at være falske.””
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen