Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1951348_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. oktober 2018
2018-4975
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 844:
Den interne rente for hastighedsopgraderingen af banen mellem Ringsted og
Odense er beregnet til 16 pct. Hvad er de(n) væsentligste faktor, der ligger til
grund for dette høje niveau for den interne rente?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har udarbejdet den sam-
fundsøkonomiske analyse for hastighedsopgraderingen mellem Ringsted og
Odense. Banedanmark har oplyst følgende:
”Hvis
rejsetiden mellem Ringsted og Odense reduceres med 4-5 minutter for
de fremtidige Intercity- og Lyntog, der kan køre 200 km/t, opnås tidsgevin-
ster svarende til 2,3 mia. kr. i nettonutidsværdi (pl 2016). Hertil kommer
billetindtægter på 2,0 mia. kr. i nettonutidsværdi (pl 2016) fra nye rejsende,
som forventes at vælge toget, såfremt rejsetiden afkortes. Anlægsprisen for
hastighedsopgraderingen var i 2016 estimeret til 570 mio. kr. (pl 2016), hvil-
ket giver en intern rente på ca. 16 %.
De to væsentligste årsager til den høje rente er således, at projektet vurderes
at kunne give betydelige tidsgevinster og billetindtægter set i forhold til an-
lægsprisen.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen