MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. oktober 2018
2018 - 4974
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 843:
Transportminister Ole Birk Olesen har til Ingeniøren den 14. feb. 2018 i artik-
len ”Transportminister modsiger den officielle fremskrivning:
Vi får elbiler
langt hurtigere” udtalt, at ministeren mener at ”elbilen vil udbredes meget hur-
tigere, end at vi kun har fire procent elbiler i 2030”. På den baggrund ønskes
oplyst, hvad den interne rente for Kattegatforbindelsen vil være, hvis det forud-
sættes, at hhv. 10%, 20% og 50% af bilbestanden er elbiler i 2030 og tilsvaren-
de hvis hhv. 20%, 50% og 100% af bilbestanden er elbiler i 2040?
Svar:
Der er endnu ikke gennemført samfundsøkonomiske beregninger af en fast
Kattegatforbindelse. Der er således heller ikke foretaget beregninger af, hvor-
dan forskellige niveauer for den fremtidige bestand af elbiler vil påvirke den
interne rente for en fast Kattegatforbindelse.
Det bemærkes, at de dominerende faktorer i beregningen af et projekts interne
rente typisk udgøres af projektets anlægsomkostninger og projektets estimere-
de tidsgevinster. Bestanden af elbiler vil ikke påvirke disse to faktorer. Effekten
af elbiler vil således kun ses i den samfundsøkonomiske beregning i form af
størrelsen af de såkaldte ”eksterne
effekter”,
som er langt mindre end tidsge-
vinsterne. En høj bestand af elbiler vil derfor reducere de eksterne omkostnin-
ger, hvilket påvirker den interne rente positivt. Det skal dog understreges, at
bestanden af elbiler må forventes at have ganske begrænset betydning for det
samlede regnestykke.
Det er som bekendt regeringens ambition, at salg af nye benzin- eller diesel-
drevne biler skal stoppes fra 2030. Allerede nu ønsker regeringen med en ræk-
ke initiativer at gøre elbiler mere attraktive. Vi vil bl.a. lempe beskatningen for
elbiler ved at fjerne registreringsafgiften for grønne biler under 400.000 i 2019
og 2020, sikre tilstrækkelig parkeringskapacitet med ladestandere samt give
kommunerne mulighed for at tillade grønne biler at køre i busbanerne.