Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1957529_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. oktober 2018
2018-4951
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 839
Vil ministeren oplyse baggrunden for, at kun 49 ud af ca. 200 stationer på
DSB’s
fjern- og regionalbane er registreringsstationer? Hvad vil de økonomiske
omkostninger være ved at gøre alle stationer til registreringsstationer?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som har oplyst følgende:
”Banedanmark
kan oplyse, at der findes 41 registreringsstationer på de fjern-
og regionalbaner, som DSB udfører togtrafik på. Registreringsstationerne er
udvalgt i samarbejde med jernbanevirksomhederne ud fra stationernes geogra-
fiske beliggenhed og med henblik på at kunne repræsentere de primære passa-
gerflow.
Banedanmark anslår, at de økonomiske omkostninger ved at gøre alle stationer
til registreringsstationer vil beløbe sig til en årlig udgift på 12 - 15 mio. kr. til
henholdsvis øget bemanding i Banedanmarks trafikstyringsenheder og vedlige-
holdelsesomkostninger. Dertil kommer et engangsbeløb på ca. 20 mio. kr. til
ændringer i Banedanmarks sikringsanlæg, som vil muliggøre registreringer på
alle stationer.
Endeligt bemærker Banedanmark, at det ved overgangen til det nye Signalpro-
gram på Banedanmarks infrastruktur bliver muligt automatisk at modtage re-
gistreringer for alle stationer, ligesom små afvigelser ift. køreplan såvel på sta-
tioner som under kørsel vil blive registreret af det nye signalsystem, der giver
mulighed for løbende at registrere togets position i forhold til køreplanen. Det
bemærkes, at der endnu ikke er indgået aftaler mellem Banedanmark og de
enkelte jernbanevirksomheder om registreringerne i forbindelse med anven-
delsen af det nye signalsystem.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen