Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1970718_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. november 2018
2018-4935
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 836:
Vil ministeren kommentere artiklen ”DSB aflyser tog til Gørding og Holsted”
fra Ugeavisen for Bramming og Omegn den 18. september 2018, og redegøre
for, hvad ministeren vil gøre for, at borgerne i området påvirkes mindst muligt
af aflysningerne?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som på den baggrund har oplyst følgen-
de:
”DSB
har været nødsaget til at køre med forlængede rejsetider på strækningen
mellem Hobro og Aalborg, fordi Banedanmark har udvidet sporarbejdet på
strækningen mellem Randers og Hobro. Normalt er der en god koordination
vedr. sporarbejder mellem DSB og Banedanmark. I den konkrete sag har Ba-
nedanmark dog ikke koordineret med DSB forud for varslingen af udvidelsen af
sporarbejdet. Som følge heraf har DSB manglet lokomotivførere og har måttet
aflyse en række togafgange
primært regionaltog
mellem Aarhus H, Frederi-
cia og Esbjerg.
DSB var i perioden fra mandag den 17. til søndag den 30. september 2018 nød-
saget til at aflyse 3-6 ud af 25-30 daglige togafgange pr. retning mellem Frede-
ricia og Esbjerg. Endvidere aflyste DSB 3-6 daglige togafgange pr. retning mel-
lem Fredericia og Aarhus H.
For at opretholde den normale grundbetjening af stationerne mellem Frederi-
cia og Esbjerg blev der indsat togbusser på strækningen. Endvidere standsede
InterCity toget mod Esbjerg ekstraordinært i Holsted og Gørding, når to på
hinanden følgende regionaltog mod Esbjerg var aflyst.
Det kan oplyses, at der i perioden var ca. 7 færre standsninger på hverdage i
Gørding og Holsted. På lørdage var der ca. 6 færre standsninger og på søndage
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 836: Spm. om kommentar til artiklen DSB aflyser tog til Gørding og Holsted fra Ugeavisen for Bramming og Omegn den 18. september 2018, og redegøre for, hvad ministeren vil gøre for, at borgerne i området påvirkes mindst muligt af aflysningerne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1970718_0002.png
ca. 9 færre standsninger i Gørding og Holsted. Der kan ikke oplyses et præcist
tal grundet, at der kun foretages registreringer ved uregelmæssigheder.”
Jeg har desuden bedt Banedanmark oplyse, hvad Banedanmark gør for at ko-
ordinere sporarbejder med DSB således, at det så vidt muligt kan undgås, at
DSB kommer i mangel på lokomotivførere og derfor er nødsaget til at reducere
togdriften på andre strækninger end den, der udføres sporarbejde på. Ba-
nedanmark har på den baggrund oplyst følgende:
”De
jernbanevirksomheder, der har fået tildelt kanaler på Banedanmarks infra-
struktur, varsles og holdes løbende orienteret om de sporarbejder og deraf af-
ledte spærringer, der gennemføres på infrastrukturen. Dette gælder både for
sporspærringer, som er nødvendige af hensyn til projekter, som Banedanmark
selv udfører, projekter udført af tredjepart, samt for sporspærringer som følge
af planlagt vedligehold. Varslingen og den løbende opdatering af spærringso-
versigter sker via ”LA-brevet”, som udsendes fra Banedanmark til alle jernba-
nevirksomheder mindst én gang ugentligt.
Derudover har Banedanmark et helt særligt fokus på samarbejdet med DSB om
den løbende tilrettelæggelse af sporarbejder. Repræsentanter fra planlægnings-
og driftsafdelingerne i Banedanmarks Trafikdivision deltager således ugentligt i
møder med DSBs tilsvarende plan- og driftsdivisioner. Møderne har det formål
at koordinere den løbende tilretning af køreplanerne, så de får størst mulig
værdi for DSB og løbende justeres bedst muligt i forhold til de aktuelle infra-
strukturmæssige begrænsninger. I møderne deltager de relevante ledelseslag
fra DSB og Banedanmark, så beslutninger kan træffes løbende, når det skønnes
nødvendigt.
Sideløbende hermed udarbejdes køreplanerne i et tæt samarbejde mellem Ba-
nedanmarks Trafikdivision og DSBs planlægningsdivision. Banedanmark har
ansvaret for at levere oversigten over de kanaler, som er tilgængelige, mens
sporarbejdet udføres. DSB forestår selv undersøgelsen af, hvilke tog der skal
køre i de tilgængelige kanaler, ligesom DSB selv er ansvarlig for egen planlæg-
ning af disponibelt materiel og personale. Udover dette samarbejde tager Ba-
nedanmark ikke særlige hensyn til de personalemæssige konsekvenser, som en
sporspærring eventuelt måtte medføre for DSB. DSB forventes derfor at absor-
bere en sporspærrings konsekvenser i deres interne dimensionering og dispo-
nering af egne ressourcer.
Den konkrete ændring, som omtales i Ugeavisen Bramming den 17. september
2018, skyldtes, at entreprenørens leverance af dele til sikringsanlægget efter et
større sporarbejde mellem Langå og Aalborg blev forsinket. Denne forsinkelse
nødvendiggjorde i juni måned en replanlægning af hele køreplanen for efter-
året 2018. Banedanmark vil gerne understrege, at den manglende koordinering
med DSB ikke skyldtes manglende vilje fra Banedanmarks side, men at tiden i
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 836: Spm. om kommentar til artiklen DSB aflyser tog til Gørding og Holsted fra Ugeavisen for Bramming og Omegn den 18. september 2018, og redegøre for, hvad ministeren vil gøre for, at borgerne i området påvirkes mindst muligt af aflysningerne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1970718_0003.png
den konkrete situation desværre ikke gav mulighed for at gennemføre ændrin-
gen på anden måde.”
Jeg finder det positivt, at DSB og Banedanmark har et nært samarbejde om at
tilrettelægge sporarbejder på den bedst mulige måde, og jeg forventer, at DSB
og Banedanmark fremover også vil have fokus på at planlægge sporarbejder på
en måde, der sigter på i videst mulige omfang at undgå, at DSB bliver nødsaget
til at foretage togaflysninger som følge af mangel på lokomotivførere skabt af
sporarbejder.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen