Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1949253_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. oktober 2018
2018-4920
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 20. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Merete Dea Larsen (DF).
Spørgsmål nr. 828:
Vil ministeren i forlængelse af svaret på TRU alm. del - spørgsmål 750 redegøre
for, hvordan der tages højde for den situation, hvor boliger er i så ringe stand,
at de ikke kan bebos, f.eks. i tilfælde hvor boliger forfalder, og ejeren ikke gør
noget ved det? Hvordan sikrer kommunen, at de pågældende boliger bevares
som en del af kommunens boligmasse?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der har op-
lyst følgende:
”Kommunernes
muligheder for at gribe ind over for ejere, som ikke holder de-
res boligejendom ved lige, relaterer sig som udgangspunkt til situationer, hvor
bygningens tilstand frembringer fare for beboere eller andre.
Byfornyelsesloven
Efter byfornyelsesloven har kommunalbestyrelsen pligt til føre tilsyn med, at
bygninger, som benyttes til beboelse og ophold, ikke er sundheds- og brandfar-
lige. Hvis der konstateres sundhedsfare, skal kommunalbestyrelsen nedlægge
forbud mod, at lokaliteten benyttes til beboelse eller ophold for mennesker
kondemnering.
Kommunalbestyrelsen har endvidere efter byfornyelsesloven mulighed for at
give påbud til en ejer om at afhjælpe alvorlige mangler og kondemnable forhold
i en bygning, hvis det efter en samlet økonomisk, bebyggelsesmæssig og brand-
og sundhedsmæssig vurdering vil være rimeligt, at bygningen istandsættes.
Efterkommer ejeren ikke påbuddet, har kommunalbestyrelsen mulighed for at
lade arbejderne udføre for ejerens regning eller forlange at overtage ejendom-
men med henblik på at gennemføre afhjælpning af de kondemnable forhold.
Afståelsesmuligheden tager sigte på situationer, hvor ejeren enten ikke vil eller
ikke magter at efterkomme påbuddet, og hvor ejendommens stand efter en
samlet økonomisk, bebyggelsesmæssig og brand- og sundhedsmæssig vurde-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 828: Spm. om, hvordan der tages højde for den situation, hvor boliger er i så ringe stand, at de ikke kan bebos, f.eks. i tilfælde hvor boliger forfalder, og ejeren ikke gør noget ved det, til transport-, bygnings- og boligministeren
1949253_0002.png
ring tilsiger, at afhjælpning af de kondemnable forhold bør ske, frem for at
ejendommen står tom eller bliver nedrevet. En afståelse af ejendommen er
ekspropriation efter grundloven. Ejeren har derfor krav på fuldstændig erstat-
ning, jf. grundlovens § 73.
Hvis det derimod efter en samlet vurdering ikke er rimeligt at påbyde foran-
staltninger, der kan afhjælpe manglerne, må kommunalbestyrelsen nedlægge
forbud mod beboelse eller ophold (kondemnering). Kondemnering er erstat-
ningsfri.
Herudover har kommunerne mulighed for efter byfornyelsesloven at yde støtte
til ejendomsejere til istandsættelse og genopretning af såvel ejer- og andelsbo-
liger som private udlejningsejendomme. Mulighederne efter byfornyelsesloven
er baseret på frivillige aftaler med ejerne.
Endelig har 45 kommuner til og med 2020 mulighed for at yde støtte fra lands-
byfornyelsespuljen til istandsættelse og nedrivning af dårlige huse på landet.
Støtten ydes efter reglerne i byfornyelsesloven og er baseret på frivillige aftaler
med ejerne. Der ydes 70 pct. statsrefusion til de kommunale udgifter i 2018 til
primo 2019 og 60 pct. fra primo 2019 til 2020, som afholdes af landsbyfornyel-
sespuljen.
Byggeloven
Efter byggeloven har kommunalbestyrelsen mulighed for at give påbud til en
bygningsejer om at vedligeholde sin ejendom, hvis den misligholdes efter byg-
gelovens §§ 14 og 17 samt påbud om afhjælpning af fareforvoldende mangler
efter byggelovens § 18, når manglen frembyder fare for ejendommens beboere
og andre. Der henvises herom til TRU alm. del - 2015-16 - endeligt svar på
spørgsmål 234.”
Jeg kan tilføje, at jeg er opmærksom på, at der i landdistrikterne kan være brug
for en hjælpende hånd fra staten for at få nedrevet flere nedrivningsparate bo-
liger. Regeringen har derfor i forslag til næste års finanslov foreslået at omprio-
ritere de statslige byfornyelsesmidler til landsbyfornyelse, hvilket vil komme de
mindre byer i kommunerne med det største behov til gode. Samtidig vil kom-
munerne bevare alle de redskaber, de har i dag i byfornyelsesloven til at sikre
sunde boliger.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen