Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1943583_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
27. september 2018
2018 - 4850
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 18. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 814:
Vil ministeren kommentere TRU alm. del - bilag 405? Ministeren bedes særligt
forholde sig konkret til de miljømæssige og økonomiske aspekter, som præsen-
teres i henvendelsen.
Svar:
I henvendelsen fra Karin Mette Petersen og Annette Roed Ottosen bemærkes,
at det ikke er et samlet Nordjylland, der står bag ønsket om en 3. Limfjordsfo r-
bindelse i Egholmlinjen. Hertil vil jeg bemærke, at Egholmlinjen er den linjefø-
ring, som de nordjyske kommuner og Region Nordjylland foretrækker og desu-
den er tiltrådt af et bredt politisk flertal (S, RV, V, DF, LA og K). Derfor ser jeg
ingen grund til at genoverveje placeringen af en 3. Limfjordsforbindelse, her-
under en paralleltunnel øst for Limfjordstunnelen.
Jeg har forelagt henvendelsen fra Karin Mette Petersen og Annette Roed Otto-
sen for Vejdirektoratet, som har følgende bemærkninger:
”Miljømæssige
forhold
I henvendelsen fremføres det blandt andet, at en motorvej i Egholmlinjen vil
påvirke store naturarealer og gennemskære en række rekreative områder. Det
fremføres ligeledes, at motorvejen vil ødelægge beboelsesområder med støj og
reducere antallet af krydsningsmuligheder for gående og cyklister.
Størstedelen af VVM-redegørelsen fra 2011 handler om projektets påvirkning af
miljø, natur og landskab samt hvilke forholdsregler, der skal tages for at mini-
mere generne ved anlæg og brug af det nye vejanlæg. Det gælder eksempelvis
etableringen af en stor dalbro i Østerådalen, opsætning af støjskærme ved bo-
ligområder, etablering af paddehegn og paddepassager på Egholm. Tilsvarende
gælder det, at den § 3-beskyttede natur, der inddrages i vejprojektet, vil blive
erstattet af nye naturområder i ca. dobbelt størrelse.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 814: Spm. om kommentar til henvendelse af 2/9-18 fra Karin Mette Petersen, Aalborg og Annette Roed Ottosen, Aalborg vedrørende linjeføringen af en 3. Limfjordsforbindelse, til transport-, bygnings- og boligministeren
1943583_0002.png
På baggrund af VVM-høringen i 2011 blev der bl.a. foretaget en præcisering af
de planlagte afværgeforanstaltninger for naturen
herunder for beskyttede
dyrearter. Dette fremgår af høringsnotatet vedrørende den offentlige høring af
VVM-redegørelsen, som kan læses på www.vd.dk/limfjorden.
På det tidspunkt hvor der måtte blive truffet beslutning om at gennemføre ve j-
projektet, anbefaler Vejdirektoratet, at vejprojektets afværgeforanstaltninger
får et serviceeftersyn, herunder i overensstemmelse med gældende regler.
Økonomiske forhold
I henvendelsen bliver der sat spørgsmålstegn ved anlægsoverslagene i Vejdirek-
toratets VVM-redegørelse fra 2011. Det anføres eksempelvis, at anlægsoversla-
get for Egholmlinjen ikke omfatter udgifter til støjafskærmning og klimasik-
ring. Omvendt anføres det, at anlægsoverslagene for Egholmlinjen og særligt
Østforbindelsen steg ganske markant fra Nordjyllands VVM-undersøgelse i
2006 til Vejdirektoratets VVM-undersøgelse fra 2011.
I overensstemmelse med de statslige principper
i ’Ny
Anlægsbudgettering’ blev
der i 2011 gennemført ekstern granskning af skitseprojekterne og de tilhørende
anlægsoverslag for Egholmlinjen og Østforbindelsen i Vejdirektoratets VVM-
undersøgelse. Disse aktiviteter medførte kun mindre justeringer i anlægsover-
slagene.
Hvad angår den betydelige forskel på anlægsoverslagene fra 2006 og 2011, så
blev der i 2012 foretaget en sammenligning af de beregnede anlægsoverslag i
Nordjyllands Amts og Vejdirektoratets VVM-undersøgelser. Her blev der set på
forskelle i udformningen af vejprojekterne og budgetteringsprincipper.
Generelt kunne det konstateres, at projektgrundlaget for anlægsoverslaget i
Nordjyllands Amts VVM-undersøgelse ikke var gennemarbejdet i samme grad,
som det var tilfældet ved VVM-undersøgelsen i 2011. Flere elementer indgik
ganske enkelt ikke i anlægsoverslaget. Det gælder eksempelvis udgifter til de-
ponering af bundsediment fra udgravning af tunneler i Limfjorden.
For Egholmlinjen var det især følgende forhold, der medførte en forhøjelse af
anlægsoverslaget fra 2006 til 2011:
Tilpasning af motorvejskryds ved E45, herunder etablering af en 650 m
lang, tæt konstruktion til underføring af den nordgående rampe fra E45
Forlængelse af tunnel under Limfjorden med 120 m
Køb af råstoffer til dækning af stort jordunderskud
Si de 2/3
For Østforbindelsen var det især følgende forhold, der medførte en forhøjelse af
anlægsoverslaget fra 2006 til 2011:
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 814: Spm. om kommentar til henvendelse af 2/9-18 fra Karin Mette Petersen, Aalborg og Annette Roed Ottosen, Aalborg vedrørende linjeføringen af en 3. Limfjordsforbindelse, til transport-, bygnings- og boligministeren
1943583_0003.png
Forøgelse af tunneltværsnit med henblik på at få plads til 2 x 3 spor plus
installationer, udluftningsanlæg og flugtveje
Flytning af linjeføring for paralleltunnelen 30 m mod øst med henblik på at
undgå påvirkning af undergrunden under Limfjordstunnelen
Udbygning af strækningen nord for Limfjorden fra 6 til 8 spor
Ekspropriation af virksomheder i linjeføringen for paralleltunnelen, herun-
der 14 store olietanke
Si de 3/3
Forskellen på anlægsoverslagene fra 2006 og 2011 blev yderligere forstærket af,
at Vejdirektoratets anlægsoverslag omfattede en reserve, svarende til 30 % af
basisoverslaget, jf. de statslige principper
i ’Ny
Anlægsbudgettering’.
Trafikale forhold
I henvendelsen anføres det, at den manglende forbindelse mellem Egholmlin-
jen og E45 nord for Limfjorden vil begrænse aflastningen af Limfjordstunnelen
samt medføre betydelig omvejskørsel ved uheld eller vejarbejde i og omkring
Limfjordstunnelen.
Hertil kan det bemærkes, at trafikken fra Vendsyssel nord for Aalborg næsten
er ligeligt fordelt mellem E45 mod Frederikshavn og E39 mod Hirtshals. Med
anlæg af Egholmlinjen vil størstedelen af trafikken til og fra Thisted (herunder
lufthavnen) og godt halvdelen til og fra E39 blive overflyttet til den nye forbin-
delse, mens resten til og fra E39 (mod Aalborg Øst) samt næsten al trafik til og
fra E45 fortsat vil benytte Limfjordstunnelen. Hvis trafikken i Limfjordstunne-
len på et tidspunkt efter anlæg af en Egholmsforbindelse er steget så meget, at
der igen opstår fremkommelighedsproblemer, vil det betyde, at en større del af
trafikken fra E39 vil benytte Egholmforbindelsen i stedet for Limfjordstunne-
len. Endvidere vil der også kunne opstå situationer, herunder vedligeholdelse
af Limfjordstunnelen, hvor en del af trafikken til og fra E45 vil benytte Egholm-
linjen (via Høvejen).”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen