MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
27. september 2018
2018 - 4850
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 18. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 814:
Vil ministeren kommentere TRU alm. del - bilag 405? Ministeren bedes særligt
forholde sig konkret til de miljømæssige og økonomiske aspekter, som præsen-
teres i henvendelsen.
Svar:
I henvendelsen fra Karin Mette Petersen og Annette Roed Ottosen bemærkes,
at det ikke er et samlet Nordjylland, der står bag ønsket om en 3. Limfjordsfo r-
bindelse i Egholmlinjen. Hertil vil jeg bemærke, at Egholmlinjen er den linjefø-
ring, som de nordjyske kommuner og Region Nordjylland foretrækker og desu-
den er tiltrådt af et bredt politisk flertal (S, RV, V, DF, LA og K). Derfor ser jeg
ingen grund til at genoverveje placeringen af en 3. Limfjordsforbindelse, her-
under en paralleltunnel øst for Limfjordstunnelen.
Jeg har forelagt henvendelsen fra Karin Mette Petersen og Annette Roed Otto-
sen for Vejdirektoratet, som har følgende bemærkninger:
”Miljømæssige
forhold
I henvendelsen fremføres det blandt andet, at en motorvej i Egholmlinjen vil
påvirke store naturarealer og gennemskære en række rekreative områder. Det
fremføres ligeledes, at motorvejen vil ødelægge beboelsesområder med støj og
reducere antallet af krydsningsmuligheder for gående og cyklister.
Størstedelen af VVM-redegørelsen fra 2011 handler om projektets påvirkning af
miljø, natur og landskab samt hvilke forholdsregler, der skal tages for at mini-
mere generne ved anlæg og brug af det nye vejanlæg. Det gælder eksempelvis
etableringen af en stor dalbro i Østerådalen, opsætning af støjskærme ved bo-
ligområder, etablering af paddehegn og paddepassager på Egholm. Tilsvarende
gælder det, at den § 3-beskyttede natur, der inddrages i vejprojektet, vil blive
erstattet af nye naturområder i ca. dobbelt størrelse.