Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1960695_0001.png
MIN ISTEREN
Transport, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
31. oktober 2018
2018-4849
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 18. september 2018 stillet
erhvervsministeren og mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmål 812:
Vil ministrene på hver deres område redegøre for eventuelle barrierer i lovgiv-
ningen for at anvende privates, statens, regionernes og kommunernes tomme
ejendomme til midlertidige
boliger, jf. artiklen ”Hollandske Camelot vil fylde
tomme erhvervsejendomme med midlertidige boliger” fra Estate media d. 5.
juni 2018 (https://estatemedia.dk/dk/2018/06/05/hollandske-camelot-fylde-
tomme-erhvervsejendomme-midlertidige-boliger/)?
Svar:
Jeg har indhentet svarbidrag fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyser
følgende:
”Byggeloven
stiller krav om indhentelse af byggetilladelse ved væsentlig ændret
anvendelse af en bygning. Det kan eksempelvis være ved ændret anvendelse fra
erhverv til bolig. Kravet om byggetilladelse gælder, selvom der er tale om en
midlertidig anvendelse.
Det er kommunen, som bygningsmyndighed, der træffer afgørelse i konkrete
byggesager. Byggeloven indeholder en begrænset mulighed for kommunerne til
at give midlertidige byggetilladelser.
Bygningsreglementets bestemmelser skal dog som udgangspunkt fortsat være
overholdt i forhold til bygningens midlertidige anvendelse. De krav i bygnings-
reglementet, som bygningen skal overholde, kan variere afhængig af bygnin-
gens fremtidige midlertidige anvendelse.
Hvis der er krav i bygningsreglementet, der ikke kan overholdes, har kommu-
nen i nogle tilfælde mulighed for at give en dispensation.
Der henvises i øvrigt til svar på TRU alm. del spørgsmål 813, der beskriver nog-
le af bygningsreglementets øvrige krav, der skal overholdes, hvis der foretages
en ændring i anvendelsen fra erhverv til bolig.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 812: Spm. om en redegørelse for eventuelle barrierer i lovgivningen for at anvende privates, statens, regionernes og kommunernes tomme ejendomme til midlertidige boliger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1960695_0002.png
For så vidt angår lejeloven er lejeaftaler for beboelseslejemål som udgangs-
punkt uden tidsbegrænsning og ophører først, når en af parterne opsiger afta-
len. For så vidt angår opsigelse fra udlejerens side, skal denne være begrundet i
et af de forhold, som er fastsat i lejelovens § 83 om udlejerens adgang til at op-
sige lejeaftalen, herunder
f.eks. at ejendommen skal nedrives, eller lejeren mis-
ligholder lejeaftalen.
Dette udgangspunkt fraviges ved udlejerens mulighed for at tidsbegrænse afta-
len, jf. lejelovens § 80. I en tidsbegrænset aftale ophører lejeaftalen uden opsi-
gelse ved tidsbegrænsningens udløb. Boligretten kan tilsidesætte en tidsbe-
grænsning, hvis den ikke må anses for tilstrækkeligt begrundet i udlejerens
forhold.
Det er ikke muligt at aftale en udvidelse
af udlejerens opsigelsesmuligheder.”
Herudover har jeg indhentet svarbidrag fra Erhvervsministeriet, som oplyser
følgende:
”På
Erhvervsministeriets område er det relevant at nævne planloven og er-
hvervslejeloven.
Efter planloven er det som udgangspunkt kommunerne, der i kommune- og
lokalplaner kan fastsætte anvendelsen af forskellige byområder. Kommunerne
kan udlægge områder til f.eks. boliger eller erhverv, eller til blandede byområ-
der med forskellige anvendelser.
Kommunen kan dispensere fra en lokalplan, hvis det ikke er i strid med prin-
cipperne i planen, dvs. planens formåls- og anvendelsesbestemmelser. Hvis det
ansøgte ikke er i overensstemmelse med lokalplanens anvendelsesbestemmel-
ser, kan kommunen kun meddele tidsbegrænsede dispensationer til boliger i op
til 3 år eller til studieboliger i op til 10 år. Hvis det ansøgte udløser lokalplan-
pligt, kan der ikke meddeles dispensation. Det er den enkelte kommune, der i
hvert tilfælde skal tage stilling til, om der i den enkelte sag kan og skal medde-
les dispensation. Der er ingen pligt for kommunalbestyrelsen til at anvende
dispensationsmuligheden.
Det vil således, under ovenstående forudsætninger, være muligt at indrette
midlertidige boliger i tomme erhvervsbygninger inden for planlovens bestem-
melser.
Erhvervslejeloven regulerer retsforholdet mellem parterne i erhvervslejefor-
hold. Loven regulerer ikke spørgsmål om omdannelse af erhvervslejemål til
boliger. Da der bliver spurgt til udlejning af tomme erhvervslejemål til bolig-
formål, og der således ikke er nogen erhvervsparter, indeholder erhvervslejelo-
ven ingen begrænsninger i forhold til at udleje et lejemål til boligformål.”
Si de 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 812: Spm. om en redegørelse for eventuelle barrierer i lovgivningen for at anvende privates, statens, regionernes og kommunernes tomme ejendomme til midlertidige boliger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1960695_0003.png
Som opsamling kan det bemærkes, at de indhentede svarbidrag understøtter, at
der i udgangspunktet ikke er noget i den eksisterende lovgivning, som er til
hinder for etablering af midlertidige boliger i lighed med det omtalte Camelot-
koncept.
Det er dog op til den enkelte bygningsejer at træffe beslutning om, hvordan
deres ejendom skal forvaltes og med hvilket formål.
Si de 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen