Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1959061_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. oktober 2018
2018-4841
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 18. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 811:
Vil ministeren på baggrund af TRU alm. del - bilag 429 redegøre for reglerne på
området, herunder for eventuelle ændringer i reglerne de senere år? Ministeren
bedes i forbindelse med redegørelsen svare på, om flere erhvervschauffører end
tidligere risikerer at miste deres arbejde på grund af nye skærpede helbreds-
mæssige krav ved fornyelse af kørekort, f.eks. chauffører med pacemaker?
Svar:
Helbredskrav til kørekort er fastsat i kørekortbekendtgørelsen (Bekendtgørelse
nr. 815 af 21. juni 2017 om kørekort), og i kørekortbekendtgørelsens bilag 2 er
helbredskravene gennemgået for de forskellige sygdomskategorier. Heraf frem-
går det, at kørekort hverken kan udstedes, fornyes eller bevares for ansøgere
eller førere i gruppe 2 (tunge køretøjer), som har defibrillatorimplantation
(ICD).
Kravene vedrørende hjerte- og karsygdomme og andre typer af sygdomme i
forhold til udstedelse, bevarelse og fornyelse af kørekort følger af reglerne i
EU’s tredje kørekortdirektiv.
Der er således tale om EU-regler, som Danmark
og de øvrige EU-lande er forpligtede til at følge.
Der er de senere år, som led i harmoniseringen af kørekortområdet i EU, fast-
sat en række relativt detaljerede helbredsmæssige minimumskrav til kørekort.
Dette har
i visse tilfælde
medført skærpede regler, herunder særligt for
gruppe 2, som omfatter førere af tunge køretøjer.
EU’s tredje kørekortdirektiv
blev ændret i juli 2016, hvor man indførte detalje-
rede krav til førere, der lider af hjerte- og karsygdomme. Der blev herved stillet
krav om, at der ikke kan udstedes eller fornyes kørekort til gruppe 2-førere med
ICD. Ændringen blev efterfølgende implementeret i kørekortbekendtgørelsen
med virkning fra 1. januar 2018.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 811: Spm. om kommentar til henvendelse af 16/9-18 fra Helge Kunze vedrørende fornyelse af erhvervskørekort, til transport-, bygnings- og boligministeren
1959061_0002.png
Før ændringen af kørekortbekendtgørelsen var udgangspunktet, at det var op
til en lægelig vurdering, om der kunne udstedes eller fornyes kørekort til grup-
pe 2-førere med ICD. Den daværende lægefaglige vurdering tog udgangspunkt i
Dansk Cardiologisk Selskabs retningslinier for udstedelse af kørekort til perso-
ner med hjertelidelser. Ifølge denne vejledning var udgangspunktet, at gruppe
2-førere ikke kunne få udstedt eller fornyet kørekort, men der var særlige til-
fælde, hvor udstedelse eller fornyelse eventuelt kunne komme på tale
1
.
Der er generelt fastsat strengere helbredskrav på hjerte- og karområdet til
gruppe 2-førere end til gruppe 1-førere (af almindelig bil mv.). Dette er af hen-
syn til færdselssikkerheden, da de tunge køretøjer udgør en særlig risiko i tra-
fikken.
For så vidt angår pacemakerimplantation, er det muligt at udstede, bevare eller
forny kørekortet for gruppe 2, eventuelt med en individuelt fastsat tidsbe-
grænsning, og altid på baggrund af en udtalelse fra læge om konkret tilstand og
sygdomsbillede.
Jeg er opmærksom på, at de nye regler for stort kørekort til personer med for-
skellige lidelser har medført, at der er chauffører, der i mange år har haft stort
kørekort, som desværre ikke længere kan få fornyet kortet.
Jeg har stor forståelse for de frustrationer, der opleves i den forbindelse, og det
gør mig ondt, at der er chauffører, der ligefrem har mistet deres arbejde på
grund af de nye regler.
Blandt andet derfor har mit ministerium i løbet af de seneste par år gennemgå-
et de danske regler for at sikre, at
dansk ret ikke ”overimplementerer” på dette
område, dvs. at der ikke er helbredskrav til kørekort i dansk lovgivning, der er
strengere end
minimumskravene fra EU’s side,
med mindre der er en fornuftig
grund hertil.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen
1
*”I
de tilfælde hvor der er implanteret en resynkroniserings ICD (CRT-D) og hvor resyn-
kronisering ved kontrol 1 år efter, er så effektiv at EF nu er > 35 %, og patienten i NYHA I
eller II, er der ikke længere indikation for primær profylaktisk ICD og genoptagel-
se/udstedelse af gruppe 2 kørekort kan evt. komme på tale” (Retningslinier for udstedelse af
kørekort til personer med hjertelidelser, Dansk Cardiologisk Selskab, 2012)