Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1948586_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. oktober 2018
2018-4823
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 20. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 809:
Kan ministeren bekræfte, at situationen på Svendborgbanen er, som den be-
skrives
i et læserbrev under overskriften ”Debat: Uholdbart
på Svendborgba-
nen”
den 11. september 2018 i Fyns Amts Avis (www.fyens.dk/Svendborg-
Lokaldebat/Debat-Uholdbart-paa-Svendborgbanen/artikel/3283931), hvor det
blandt andet beskrives, at passagerne på Svendborgbanen i sommermånederne
har oplevet overfyldte tog på grund af manglende togsæt, og at der samtidig
opleves mange aflyste afgange, og vil ministeren i givet fald redegøre for bag-
grunden for situationen?
Svar:
Jeg har bedt DSB om et bidrag til besvarelse af spørgsmålet vedrørende situati-
onen på Svendborgbanen. DSB oplyser følgende:
”Af tabellen fremgår operatørpunktligheden
og kundepunktligheden for janu-
ar
26. september 2018 for Svendborgbanen.
I kontrakten mellem DSB og Transportministeriet er der for fjern- og regio-
naltrafikken fastsat mål for operatørpunktligheden og kundepunktligheden
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 809: Spm. om ministeren kan bekræfte, at situationen på Svendborgbanen er, som den beskrives i et læserbrev under overskriften Debat: Uholdbart på Svendborgbanen den 11. september 2018 i Fyns Amts Avis, til transport-, bygnings- og boligministeren
1948586_0002.png
på hhv. 94,1 % og 82,9 % for 2018. ÅTD ligger både operatørpunktligheden og
kundepunktligheden på Svendborgbanen over kontraktkravet for fjern- og
regionaltrafikken. Punktligheden for Svendborgbanen ligger dog i maj, juni
og september (t.o.m. 26. september) under dette kontraktkrav.
Svendborgbanen er som udgangspunkt en robust strækning med høj punkt-
lighed, men især i juni og september måned har strækningen været ramt af
ekstraordinært mange dage med hele eller delvise aflysninger af tog, som
følge af en kombination af infrastruktur- og materielfejl.
Det er særligt hændelser vedrørende DSB’s Desiro tog på Svendborgbanen,
som har været årsag til de omtalte forsinkelser, nednormeringer og aflysnin-
ger. DSB er udfordret af den generelle materielsituation grundet bl.a. mangel
på reservedele og havari, hvilket også har smittet af på Desiro togene på
Svendborgbanen.
DSB er meget opmærksom på de nuværende udfordringer på banen, og har
bl.a. indsat et ekstra IC3-tog på strækningen for at forbedre materielsituatio-
nen på Svendborgbanen. Derudover er der fire gange i september måned ind-
sat togbusser i forbindelse med akutte hændelser.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen