MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. oktober 2018
2018-4809
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 806:
Vil ministeren redegøre for de samfundsøkonomiske gevinster i kroner og øre
som resultat af, at det er blevet billigere at køre over Storebæltsbroen siden
folketingsvalget i 2015? Ministeren bedes samtidig opgøre, hvor meget dansk
erhvervsliv sparer i løbet af 1 år som følge af de lavere takster? Endelig bedes
ministeren opgøre, hvor meget en typisk virksomhed, der ligger vest for Store-
bæltsbroen, og som kører varer over Storebæltsbroen mindst en gang om ugen,
sparer i løbet af 1 år som følge af de lavere takster.
Svar:
Der er ikke gennemført en samfundsøkonomisk analyse af takstnedsættelsen,
hvorfor det ikke umiddelbart er muligt at redegøre for de samfundsøkonomiske
gevinster. En central del af gevinsterne vil imidlertid være den besparelse, som
jeg har redegjort for i min besvarelse af udvalgets spørgsmål 805.
Sund & Bælt Holding A/S oplyser:
”Den direkte besparelse fra takstnedsættelsen for hele 2018 for lastbiler
og per-
sonbiler med en erhvervsaftale med A/S Storebælt vil
–
med udgangspunkt i
den aktuelle andel erhvervsaftaler
–
være ca. 177 mio. kr. årligt. Der er ikke
skelnet mellem danske og udenlandske virksomheder, da det ikke registreres,
hvilke virksomheder der i sidste led står bag transporten og dermed oplever
besparelsen.
Med udgangspunkt i de kunder, der har en erhvervsaftale med A/S Storebælt,
og som kører 104 eller flere ture med lastbil over Storebæltsforbindelsen om
året, sparer en gennemsnitlig (median) kunde knap 51.000 kr. årligt som følge
af takstnedsættelsen pr. 1. januar 2018.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen