Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1979323_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. november 2018
2018-4809
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
I min besvarelse af 8. oktober 2018 af spørgsmål nr. 805 fra Folketingets
Transport-, Bygnings- og Boligudvalg oplyste jeg med henvisning til Sund &
Bælt Holding A/S, at godt 5,3 mio. personbiler med en BroBizz eller PayByPlate
og en aftale med A/S Storebælt og godt 1 mio. lastbiler og busser i perioden fra
1. januar 2018 til 31. august 2018 var kørt over Storebæltsforbindelsen, og at
disse samlet set havde opnået en besparelse på knap 129 mio. kr.
Sund & Bælt Holding A/S har oplyst, at den oplyste besparelse på knap 129
mio. kr. ikke er rigtig, idet beløbet alene omfatter den besparelse, som lastbiler
og busser har opnået. Beløbet er opgjort ekskl. moms.
Sund & Bælt Holding A/S oplyser, at i perioden fra 1. januar 2018 til 31. august
2018 har godt 5,3 mio. personbiler med en Bizz eller PayByPlate og en aftale
med A/S Storebælt og godt 1 mio. lastbiler og busser kørt over Storebæltsfor-
bindelsen og dermed gjort brug af takstnedsættelsen, der trådte i kraft den 1.
januar 2018. Privatbilisterne har i perioden haft en besparelse på 99 mio. kr.
inkl. moms. Derudover har personbiler med en erhvervsaftale sparet 56 mio.
kr. inkl. moms. Lastbiler og bussers besparelse er på 129 mio. kr. ekskl. moms.
Brugerne af vejforbindelsen har dermed samlet set opnået en besparelse på
knap 284 mio. kr. fra 1. januar 2018 til 31. august 2018.
Den samlede besparelse var således væsentligt højere end oplyst i min besva-
relse af udvalgets spørgsmål nr. 805.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen