MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. oktober 2018
2018-4809
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 802:
Vil ministeren redegøre for, hvad de samlede samfundsøkonomiske gevinster
er i kroner og øre af udvidelsen af E20 mellem Nr. Aaby og Odense V (FL18)
over en 10-årig periode fra den dag, udvidelsen står færdig?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet
for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Udvidelsen af E20
mellem Nr. Åby og Odense V forventes at åbne i 2022. Der
foreligger ikke samfundsøkonomiske beregninger af udvidelsen med udgangs-
punkt i det forventede åbningsår. I stedet kan spørgsmålet belyses ved at tage
udgangspunkt i beregningerne i beslutningsgrundlaget, hvor strækningen var
forudsat åbnet i 2025. I forhold til at kunne sammenligne beregningsresulta-
terne med den forventede situation, hvor udvidelsen af E20 mellem Nr. Åby og
Odense V åbner i 2022, bemærkes det dog, at beregningerne i beslutnings-
grundlaget generelt vil have tendens til en mindre overvurdering af gevinsterne
–
opgjort i absolutte termer ved simpel summation af de årlige gevinster - idet
de er baseret på trafikken i 2025.
Gevinsterne dækker over tidsgevinster for trafikanterne, stigning i indtægter
fra afgifter og øget arbejdsudbud. Der er udelukkende tale om gevinster af pro-
jektet, hvorfor omkostninger i form af bl.a. anlægsomkostninger ikke er inklu-
deret i opgørelsen.
På det anførte grundlag er de samfundsøkonomiske gevinster for udvidelsen af
E20 i det forudsatte åbningsår 2025 og ti år frem
–
i absolutte termer ved sim-
pel summation af de årlige gevinster - beregnet
til i alt at udgøre 1.983 mio. kr.
(2015-pl), jf. tabel 1.
Den gængse måde at gengive fremtidige gevinster ved projekter er at udtrykke
dem ved en nutidsværdi, hvor fremtidige gevinster tilbagediskonteres, da frem-
tidige gevinster vægtes mindre end nutidige gevinster i den samfundsøkonomi-
ske metode.