Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1952420_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. oktober 2018
2018-4809
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 802:
Vil ministeren redegøre for, hvad de samlede samfundsøkonomiske gevinster
er i kroner og øre af udvidelsen af E20 mellem Nr. Aaby og Odense V (FL18)
over en 10-årig periode fra den dag, udvidelsen står færdig?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet
for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Udvidelsen af E20
mellem Nr. Åby og Odense V forventes at åbne i 2022. Der
foreligger ikke samfundsøkonomiske beregninger af udvidelsen med udgangs-
punkt i det forventede åbningsår. I stedet kan spørgsmålet belyses ved at tage
udgangspunkt i beregningerne i beslutningsgrundlaget, hvor strækningen var
forudsat åbnet i 2025. I forhold til at kunne sammenligne beregningsresulta-
terne med den forventede situation, hvor udvidelsen af E20 mellem Nr. Åby og
Odense V åbner i 2022, bemærkes det dog, at beregningerne i beslutnings-
grundlaget generelt vil have tendens til en mindre overvurdering af gevinsterne
opgjort i absolutte termer ved simpel summation af de årlige gevinster - idet
de er baseret på trafikken i 2025.
Gevinsterne dækker over tidsgevinster for trafikanterne, stigning i indtægter
fra afgifter og øget arbejdsudbud. Der er udelukkende tale om gevinster af pro-
jektet, hvorfor omkostninger i form af bl.a. anlægsomkostninger ikke er inklu-
deret i opgørelsen.
På det anførte grundlag er de samfundsøkonomiske gevinster for udvidelsen af
E20 i det forudsatte åbningsår 2025 og ti år frem
i absolutte termer ved sim-
pel summation af de årlige gevinster - beregnet
til i alt at udgøre 1.983 mio. kr.
(2015-pl), jf. tabel 1.
Den gængse måde at gengive fremtidige gevinster ved projekter er at udtrykke
dem ved en nutidsværdi, hvor fremtidige gevinster tilbagediskonteres, da frem-
tidige gevinster vægtes mindre end nutidige gevinster i den samfundsøkonomi-
ske metode.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 802: Spm. om, hvad de samlede samfundsøkonomiske gevinster er i kroner og øre af udvidelsen af E20 mellem Nr. Aaby og Odense V (FL18) over en 10-årig periode fra den dag, udvidelsen står færdig, til transport-, bygnings- og boligministeren
1952420_0002.png
En tilbagediskontering af ovennævnte gevinster ud fra det forudsatte åbningsår
i 2025 vil i dette tilfælde ikke give et retvisende billede af nutidsværdien, idet
tilbagediskonteringen fra det forudsatte åbningsår i 2025 til det forventede
åbningsår i 2022 vil reducere de beregnede gevinster.
Til at give et overordnet indtryk af nutidsværdien er der gennemført en skitse-
beregning, hvor de samfundsmæssige gevinster i tabel 1 er placeret i årene
2022-2031 og hvor tilbagediskonteringen således teknisk gennemføres i for-
hold til det forventede åbningsår. Skitseberegningen indikerer en nutidsværdi
på 1.257 mio. kr.
Tabel 1. De samfundsøkonomiske gevinster af udvidelsen af E20 (2015 priser)
Gevinster over årene
Tidsgevinster, vej:
Personbiler
Varebiler
Lastbiler
Eksterne omkostninger:
Uheld
Støj
Øvrige konsekvenser:
Afgiftskonsekvenser
Arbejdsudbudsgevinst
I alt
2025
140
86
16
37
2
1
1
28
9
19
169
2026
144
90
17
38
2
1
1
29
9
20
175
2027
150
93
17
39
2
1
1
30
9
21
181
2028
155
96
18
41
2
1
1
31
9
22
187
2029
161
100
19
42
2
1
1
32
9
22
194
2030
166
103
19
44
2
1
1
33
10
23
201
2031
172
107
20
45
2
1
1
34
10
24
208
2032
178
111
21
47
2
1
1
35
10
25
215
2033
184
115
21
48
2
1
1
36
10
26
222
Side 2/2
2034
I alt
191 1.641
119 1.020
22
50
2
1
1
37
11
26
191
430
17
11
6
324
96
228
230 1.983
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen