Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1952410_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. oktober 2018
2018-4809
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 800:
Vil ministeren redegøre for, hvad de samlede samfundsøkonomiske gevinster
er i kroner og øre af udvidelsen af E45 mellem Skanderborg S og Aarhus S
(FL17) over en 10-årig periode fra den dag, udvidelsen står færdig?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet
for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Udvidelsen
af E45 mellem Skanderborg S og Aarhus S åbnede i oktober 2018.
Der foreligger ikke samfundsøkonomiske beregninger af udvidelsen med ud-
gangspunkt i det realiserede åbningsår. I stedet kan spørgsmålet belyses ved at
tage udgangspunkt i beregningerne i beslutningsgrundlaget, hvor strækningen
var forudsat åbnet i 2030. I forhold til at kunne sammenligne beregningsresul-
taterne med den faktiske situation, hvor udvidelsen af E45 mellem Skander-
borg S og Aarhus S er åbnet i 2018, bemærkes det dog, at beregningerne i be-
slutningsgrundlaget generelt vil have tendens til at overvurdere gevinsterne
opgjort i absolutte termer ved simpel summation af de årlige gevinster - idet de
er baseret på trafikken i 2030.
Gevinsterne dækker over tidsgevinster for trafikanterne, stigning i indtægter
fra afgifter og øget arbejdsudbud. Der er udelukkende tale om gevinster af pro-
jektet, hvorfor omkostninger i form af bl.a. anlægsomkostninger ikke er inklu-
deret i opgørelsen.
På det anførte grundlag er de samfundsøkonomiske gevinster for udvidelsen af
E45 i det forudsatte åbningsår 2030 og ti år frem
i absolutte termer ved sim-
pel summation af de årlige gevinster - beregnet
til i alt at udgøre 523 mio. kr.
(2013-pl), jf. tabel 1.
Den gængse måde at gengive fremtidige gevinster ved projekter er at udtrykke
dem ved en nutidsværdi, hvor fremtidige gevinster tilbagediskonteres, da frem-
tidige gevinster vægtes mindre end nutidige gevinster i den samfundsøkonomi-
ske metode.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 800: Spm. om, hvad de samlede samfundsøkonomiske gevinster er i kroner og øre af udvidelsen af E45 mellem Skanderborg S og Aarhus S (FL17) over en 10-årig periode fra den dag, udvidelsen står færdig, til transport-, bygnings- og boligministeren
1952410_0002.png
En tilbagediskontering af ovennævnte gevinster ud fra det forudsatte åbningsår
i 2030 vil i dette tilfælde ikke give et retvisende billede af nutidsværdien, idet
tilbagediskonteringen fra det forudsatte åbningsår i 2030 til det faktiske åb-
ningsår i 2018 vil reducere de beregnede gevinster markant.
Til at give et overordnet indtryk af nutidsværdien er der gennemført en skitse-
beregning, hvor de samfundsmæssige gevinster i tabel 1 er placeret i årene
2018-2027 og hvor tilbagediskonteringen således teknisk gennemføres i for-
hold til det faktiske åbningsår. Skitseberegningen indikerer en nutidsværdi på
430 mio. kr.
Tabel 1. De samfundsøkonomiske gevinster af udvidelsen af E45 (2013 priser)
Gevinster over årene
Tidsgevinster, vej:
Personbiler
Varebiler
Lastbiler
Øvrige konsekvenser:
Afgiftskonsekvenser
Arbejdsudbuds-
gevinst
I alt
2030
30
18
4
8
6
2
4
36
2031 2032 2033
32
35
38
20
21
23
4
5
5
8
9
10
7
7
8
2
2
2
4
39
5
42
5
45
2034
41
25
5
10
8
3
6
49
2035
44
27
6
11
9
3
6
53
2036 2037
48
52
29
32
6
7
12
13
10
10
3
3
7
57
7
62
Side 2/2
2038 2039
56
61
34
37
8
8
14
15
11
12
3
4
8
67
8
73
I alt
435
267
58
110
88
28
60
523
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen