Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1959957_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
30. oktober 2018
2018-4809
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. september 2018 stillet
m ig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 797:
Vil m inisteren redegøre for, hvor meget danskerne samlet set sparer i trafikken
i løbet af 1 år som følge af det såkaldte Tempo 1 00-forslag, der giver folk m ed
cam pingvogne, trailere og andre påhængskøretøjer lov til at køre 100 km/t. på
m otorvejene? Ministeren bedes opgøre det for hele landet. Ministeren bedes
sam tidig opgøre, hvor store besparelserne er i trafikken i løbet af 1 år som følge
af de ny e regler i hver kommune startende m ed den kommune, hvor danskerne
kan se frem til de største tidsbesparelser. Endelig bedes m inisteren give sit bud
på, hvad de sam fundsøkonomiske gevinster er ved de nye regler (jf. den spare-
de tid i trafikken).
Svar:
Spørgsm ålet er forelagt Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Pr. 1. oktober 2018 var der registreret 6.995 Tempo-100
godkendte køretøjer i
Danm ark. Heraf er ca. halvdelen campingvogne, og ca. halvdelen påhængsvog-
ne sam t nogle få arbejdsredskaber
1
.
Der forefindes ikke konkret statistik for disse køretøjers kørsel på de danske
m otorveje. For at opgøre betydningen, er det derfor nødvendigt med en række
antagelser: Af de m est centrale kan nævnes:
Det antages, at campingvogne i gennemsnit kører 500 km. om året på
danske m otorveje
Det antages, at påhængsvogne og arbejdsredskaber i gennemsnit kører
5.ooo km . om året på de danske m otorveje
Det antages, at den tilladte hastighed er relevant for 90 % af trafikar-
bejdet på m otorvejene. For de sidste 1 0 % antages hastigheden at være
begrænset pga. f.eks. trængsel eller kørsel i indersporet bag en lastbil.
1
kilde: Færdselsstyrelsen
opgørelse pr. 1 . oktober 2018
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 797: Spm. om, hvor meget danskerne samlet set sparer i trafikken i løbet af 1 år som følge af det såkaldte Tempo 100-forslag, til transport-, bygnings- og boligministeren
1959957_0002.png
Beregningen foretages derudover i forhold til de tilladte hastigheder
(fra 80 km/t til 100 km/t).
Si de 2/2
Det kan tænkes, at den øv rige trafik påvirkes af forslaget. På den ene side m å
det antages, at Tempo-100 køretøjer overhaler flere lastbiler end køretøjer god-
kendt til 80 km/t vil, hvorfor flere person- og v arebiler kan blive fanget bagved
i et sty kke tid. På den anden side er hastighedsforskellen mindre m ellem Tem-
po-1 00 køretøjer og almindelige person- og v arebiler i de situationer, hvor de
m edfører reduceret hastighed. Det er ikke forsøgt at opgøre en ev entuel netto-
effekt for den øv rige trafik.
Med de anv endte antagelser, vurderes det, at trafikanterne i Tempo-100 køre-
tøjer sparer ca. 55.000 persontimer om året. Den samfundsøkonomiske gevinst
af tidsbesparelsen alene er ca. 14,5 mio. kr. om året (2018 markedspriser).
Det er ikke m uligt at opdele beregningerne på kommuneniveau.”
Med
v enlig
hilsen
Ole Birk Olesen