MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
12. decem ber 2018
2018 - 4735
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 12. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kaare Dybvad (S).
Spørgsmål nr. 786:
Hvilke økonomiske konsekvenser vil det have i forhold til overførsler og tilskud
fra staten, hvis Region Sjælland beslutter at lukke Tølløsebanen?
Svar:
En eventuel beslutning i Region Sjælland om lukning af Tølløsebanen vil påvir-
ke udmålingen af bloktilskuddet til det regionale udviklingsområde og det
statslige investeringstilskud.
Med hensyn til bloktilskuddet har Økonomi- og Indenrigsministeriet oplyst
følgende:
”Statens bloktilskud til regionerne vedrørende udviklingsopgaver fordeles til
regionerne i forhold til udgiftsbehovet på området. Udgiftsbehovet beregnes på
baggrund af regionernes demografiske udgiftsbehov og 8 struk turelle udgifts-
behovskriterier, hvoraf det ene er antallet af km. privatbanespor.
Hvis en region permanent indstiller driften på hele eller dele af en privatbane-
strækning, vil antallet af km. privatbanespor i regionen blive reduceret, og regi-
onen vil dermed modtage en lavere andel i fordelingen af bloktilskuddet. Hvis
antallet af km. privatbanespor i Region Sjælland bliver reduceret med 50,8 km.
–
svarende til længden af Tølløsebanen
–
vil bloktilskuddet til regionen blive
reduceret med ca. 35,0 mio. kr. beregnet ud fra tilskudsfordelingen for 2019,
som er udmeldt i foråret på baggrund af gældende regler.”
Med hensyn til det statslige investeringstilskud vil en lukning af Tølløsebanen
betyde, at region Sjællands investeringstilskud til privatbanerne vil blive redu-
ceret med ca. 3,2 mio. kr. i 2019.