Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1951606_0001.png
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 804
Doknr.
23086
Dato
10-10-2018
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg har d. 12. september 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 785 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Merete Dea Larsen (DF).
Spørgsmål nr. 785:
”Vil ministeren se på mulighederne for at skærpe kravene til, hvordan kommunerne
sikrer korrekt registrering, således at det f.eks. alene er beboere med tilknytning til en
almen bolig, der er registreret på adressen, og at beboere bliver frameldt adressen,
hvis det påvises, at de bor der ulovligt.”
Svar:
Jeg går ud fra, at spørgsmålet er foranlediget af en konkret sag fra Køge Kommune.
Som sagen er oplyst over for Økonomi- og Indenrigsministeriet, er der tale om en sag,
som ifølge Køge Kommune omhandler fremleje af en lejlighed på betingelse af, at
fremlejetager ikke må lade sig bopælsregistrere i lejligheden i CPR, samtidig med, at
fremlejer fortsat er bopælsregistreret i lejligheden, selvom fremlejer ikke bor i lejlig-
heden.
Den endelige bedømmelse af sagen sker i første instans ved kommunens afgørelse
efter CPR-loven og i anden instans af Økonomi- og Indenrigsministeriet, såfremt
kommunens afgørelse påklages til ministeriet. Jeg kan derfor ikke udtale mig nærmere
om den konkrete sag.
Om de generelle regler om kommunernes pligt til at sikre korrekt bopælsregistrering i
CPR og de redskaber, kommunerne har i den forbindelse, skal jeg henvise til min be-
svarelse af spørgsmål 783.
Jeg kan herudover oplyse, at der årligt registreres ca. 900.000 flytninger i CPR, som
efter Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse i langt hovedparten af tilfældene er
udtryk for reelle flytninger. Den nye adresse leveres umiddelbart herefter til både
myndigheder og virksomheder til brug for deres sagsbehandling og administration.
Det er min opfattelse, at CPR-lovens §§ 10 og 11 giver kommunerne de nødvendige
redskaber til at sikre, at en person bliver frameldt en adresse, hvis det viser sig, at per-
sonen ikke bor der, og at reglerne sikrer den nødvendige partshøring af den person,
hvis registrering kommunen overvejer at ændre uden dennes samtykke.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 785: Spm. om ministeren vil se på mulighederne for at skærpe kravene til, hvordan kommunerne sikrer korrekt registrering, således at det f.eks. alene er beboere med tilknytning til en almen bolig, der er registreret på adressen, og at beboere bliver frameldt adressen, hvis det påvises, at de bor der ulovligt, til økonomi- og indenrigsministeren
1951606_0002.png
Jeg har i den forbindelse overvejet, om kravet om partshøring i visse tilfælde skulle
kunne tilsidesættes, f.eks. hvis en borger oplyser over for kommunen, at en anden
person uretmæssigt er blevet registreret på borgerens adresse og har skaffet sig ulovlig
adkomst til adressen bl.a. ved at benytte sig af en låsesmed.
Det er Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse, at denne type kriminelle hand-
linger forekommer meget sjældent.
Kommunen er derfor nødt til at oplyse sagen tilstrækkeligt i overensstemmelse med
CPR-lovens §§ 10 og 11.
Brancheforeningen Låsesmede Foreningen har i øvrigt oplyst over for Økonomi- og
Indenrigsministeriet, at der i branchen meget sjældent opleves tilfælde, hvor personer
ved hjælp af en låsesmed tilegner sig uretmæssig adgang til en bolig. I praksis skal den,
som rekvirerer en låsesmed, forevise sundhedskort som dokumentation for lovlig ad-
komst. Hvis sundhedskort ikke kan fremvises, vil låsesmeden stille en række kontrol-
spørgsmål, f.eks. om lejlighedens indretning, som efterfølgende efterprøves. I tvivlstil-
fælde kan låsesmeden tilkalde politiet.
Jeg skal også henlede opmærksomheden på
som oplyst i svar på spørgsmål 783
at
det er strafbart at afgive forkerte oplysninger om en flytning.
Det er endvidere min opfattelse, at såfremt kommunerne i forbindelse med enhver
anmeldt flytning blev pålagt at skulle udsende en såkaldt logiværtserklæring, hvis der
på adressen i forvejen var registreret andre personer, ville dette udgøre en unødig om-
kostningsfuld administrativ byrde for kommunerne, som tillige rammer alle de borge-
re, som har anmeldt en reel flytning.
Jeg ser derfor ikke grund til at ændre reglerne om bopælsregistrering i CPR.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2