Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1951608_0001.png
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 804
Doknr.
22691
Dato
10-10-2018
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg har d. 12. september 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 783 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Merete Dea Larsen (DF).
Spørgsmål nr. 783:
”Vil ministeren redegøre for reglerne for tilmelding af folkeregisteradresse
i boliger,
herunder for den kontrol kommunerne skal føre for at sikre korrekt registrering? Mi-
nisteren bedes herunder svare på, om det er i overensstemmelse med reglerne og reg-
lernes formål, hvis enhver borger kan tilmelde sig en adresse i en almen boligafdeling
uden at fremvise dokumentation for tilknytning til boligen i form af lejekontrakt el.
lign., og hvis beboere alene frameldes adressen, såfremt de selv oplyser, at de er flyt-
tet.”
Svar:
Jeg kan oplyse, at det er en kommunal opgave at sikre korrekt bopælsregistrering i Det
Centrale Personregister (CPR) og herunder tilrettelægge den nødvendige kontrol i
forbindelse med stillingtagen til anmeldte flytninger.
Det er således et grundlæggende formål med CPR-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 646
af 2. juni 2017, at enhver bopælsregistreres på den adresse, hvor vedkommende faktisk
bor eller opholder sig.
Reglerne om kommunernes bopælsregistrering i CPR er nærmere fastlagt i CPR-
lovens § 6, stk. 1 og 2, hvorefter en person skal registreres på sin bopæl eller sit faste
opholdssted.
Efter CPR-lovens § 6, stk. 3, er det kommunen, der ved modtagelsen af en anmeldelse
af tilflytning til en adresse i CPR afgør, om den anmeldte flytning opfylder betingelser-
ne for at blive registreret i CPR. Kommunen må ikke registrere en person på en adres-
se, hvis der tvivl om, hvorvidt vedkommende bor eller opholder sig der, jf. § 6, stk. 1 og
2, men skal først undersøge sagen, herunder ved anvendelse af reglerne i CPR-lovens §
10, stk. 2 og 3.
Efter CPR-lovens § 10, stk. 1, skal en kommune, der får en formodning om, at en per-
son ikke er korrekt bopælsregistreret, undersøge sagen for at rette eventuelle fejl. Un-
dersøgelsen foretages af den kommune, hvor vedkommende er registreret, medmindre
der kendes en bestemt adresse i en anden kommune, hvor vedkommende menes at
opholde sig. I sidstnævnte tilfælde foretages undersøgelsen af denne kommune.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om redegørelse for reglerne for tilmelding af folkeregisteradresse i boliger, herunder for den kontrol kommunerne skal føre for at sikre korrekt registrering, til økonomi- og indenrigsministeren
1951608_0002.png
Bestemmelsen i lovens § 10, stk. 1, giver således kommunen handlepligt, hvis den får
formodning om, at en person ikke er korrekt bopælsregistreret i CPR, herunder hvis
vedkommende er bopælsregistreret i CPR på en adresse, som vedkommende er fraflyt-
tet.
Hvorledes formodningen opstår er uden betydning. Formodningen kan således ek-
sempelvis opstå, hvis en udlejer eller en beboer på en adresse henvender sig til kom-
munen med oplysninger om fejlregistrering.
Efter CPR-lovens § 10, stk. 2, kan kommunen til brug for undersøgelsen af en persons
bopælsforhold ud over de oplysninger, som den har adgang til efter anden lovgivning,
afkræve følgende oplysninger:
1) En nærmere redegørelse fra vedkommende selv om dennes bopælsforhold.
2) En erklæring fra husejer eller lejer om, hvem der flytter til eller fra dennes ejendom
eller lejlighed, samt om, hvem der bor eller opholder sig i ejendommen eller lejlig-
heden.
3) Oplysninger fra virksomheder, der er pålagt befordringspligt efter postloven, priva-
te tele- og forsyningsselskaber, private boligselskaber og -foreninger, arbejdsløs-
hedskasser, fagforeninger og pengeinstitutter med henblik på at fastlægge ved-
kommendes bopælsforhold.
Kommunen vil i forbindelse med stillingtagen til, om en person skal bopælsregistreres
på en adresse i CPR, kunne forlange fremvisning af dokumentation, f.eks. i form af en
lejekontrakt. Kommunen kan endvidere indhente oplysninger fra boligselskaber og -
foreninger om, hvem der står på lejekontrakten.
Hvis en kommune efter foretagne undersøgelser af en sag mener, at en person er for-
kert registreret, skal kommunen skriftligt opfordre vedkommende til at melde flytning
inden 14 dage, idet kommunen samtidig skal oplyse om grundlaget for denne opfattel-
se, jf. CPR-lovens § 11, stk. 1.
Har kommunen ikke inden 14 dage efter, at brevet må antages at være kommet frem,
modtaget nogen reaktion, som ændrer kommunens opfattelse af den korrekte adresse,
eller har det ikke været muligt at kontakte vedkommende, sørger kommunen for at
registrere den korrekte adresse, herunder en evt. udrejse, jf. 11, stk. 2.
Kommunen skal skriftligt meddele vedkommende afgørelsen om adresseændringen og
om grundlaget herfor, jf. § 11, stk. 3.
Det bemærkes, at efter CPR-lovens § 57, stk. 1, nr. 3, straffes den, som forsætligt eller
ved grov uagtsomhed afgiver forkerte oplysninger om en flytning, med bøde.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2