Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2018 - 804
Doknr.
22691
Dato
10-10-2018
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg har d. 12. september 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 783 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Merete Dea Larsen (DF).
Spørgsmål nr. 783:
”Vil ministeren redegøre for reglerne for tilmelding af folkeregisteradresse
i boliger,
herunder for den kontrol kommunerne skal føre for at sikre korrekt registrering? Mi-
nisteren bedes herunder svare på, om det er i overensstemmelse med reglerne og reg-
lernes formål, hvis enhver borger kan tilmelde sig en adresse i en almen boligafdeling
uden at fremvise dokumentation for tilknytning til boligen i form af lejekontrakt el.
lign., og hvis beboere alene frameldes adressen, såfremt de selv oplyser, at de er flyt-
tet.”
Svar:
Jeg kan oplyse, at det er en kommunal opgave at sikre korrekt bopælsregistrering i Det
Centrale Personregister (CPR) og herunder tilrettelægge den nødvendige kontrol i
forbindelse med stillingtagen til anmeldte flytninger.
Det er således et grundlæggende formål med CPR-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 646
af 2. juni 2017, at enhver bopælsregistreres på den adresse, hvor vedkommende faktisk
bor eller opholder sig.
Reglerne om kommunernes bopælsregistrering i CPR er nærmere fastlagt i CPR-
lovens § 6, stk. 1 og 2, hvorefter en person skal registreres på sin bopæl eller sit faste
opholdssted.
Efter CPR-lovens § 6, stk. 3, er det kommunen, der ved modtagelsen af en anmeldelse
af tilflytning til en adresse i CPR afgør, om den anmeldte flytning opfylder betingelser-
ne for at blive registreret i CPR. Kommunen må ikke registrere en person på en adres-
se, hvis der tvivl om, hvorvidt vedkommende bor eller opholder sig der, jf. § 6, stk. 1 og
2, men skal først undersøge sagen, herunder ved anvendelse af reglerne i CPR-lovens §
10, stk. 2 og 3.
Efter CPR-lovens § 10, stk. 1, skal en kommune, der får en formodning om, at en per-
son ikke er korrekt bopælsregistreret, undersøge sagen for at rette eventuelle fejl. Un-
dersøgelsen foretages af den kommune, hvor vedkommende er registreret, medmindre
der kendes en bestemt adresse i en anden kommune, hvor vedkommende menes at
opholde sig. I sidstnævnte tilfælde foretages undersøgelsen af denne kommune.