Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1948421_0001.png
4. oktober 2018
J.nr. 2018 - 5624
Til Folketinget
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 782 af 12. september 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Merete Dea Larsen (DF).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 782: Spm. om kommuner i dag kan dispensere fra ejendomsskat i opførelsesperioden af boliger for at bidrage til en lavere udgift og dermed lavere husleje, til skatteministeren
1948421_0002.png
Spørgsmål
Kan kommuner dispensere fra ejendomsskat i opførelsesperioden af boliger for at bi-
drage til en lavere udgift og dermed lavere husleje?
Svar
Der skal ifølge lov om kommunal ejendomsskat betales grundskyld af faste ejendomme,
for hvilke der efter ejendomsvurderingsloven er foretaget en ansættelse af grundværdien.
Grundskylden pålignes de afgiftspligtige ejendomme på grundlag af den afgiftspligtige
grundværdi med den grundskyldspromille, den enkelte kommunalbestyrelse har fastsat.
Satsen skal dog i alle kommuner ligge mellem 16 og 34 promille. For ejendomme, der an-
ses for landbrugs- eller skovejendomme, reduceres grundskyldpromillen med 14,8 pro-
mille og kan ikke overstige 7,2 promille.
Ved grundværdien forstås værdien af grunden i ubebygget stand under den forudsætning,
at grunden vil blive anvendt og udnyttet bedst muligt i økonomisk henseende. Der er
endvidere som led i udmøntningen af forliget
Tryghed om boligbeskatningen
af 2. maj 2017
indført et forsigtighedsprincip, der indebærer, at beskatningsgrundlaget med de nye ejen-
domsvurderinger reduceres med 20 pct.
Visse kategorier af ejendomme er dog fritaget for kommunal grundskyld. Det gælder ek-
sempelvis offentligt ejede ejendomme, der ikke anvendes til landbrug, havebrug, skovdrift
eller erhvervsmæssigt til udleje. Tilsvarende gælder fremmede staters gesandtskabs- og
konsulatsejendomme, fredede ejendomme og forsamlingshuse, hvis betingelserne herfor i
øvrigt er opfyldt. Kommunalbestyrelsen skal desuden fritage ejendomme ramt af kystned-
brydning for grundskyld.
Kommunalbestyrelsen kan endvidere meddele hel eller delvis fritagelse for grundskyld af
fx skoler, hospitaler, sports- og idrætsanlæg. Det samme vil med de nye ejendomsvurde-
ringer gælde ejendomme, hvor grundværdien er steget med mere end 20 pct. som følge af
en ændret lokalplan, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Kommunen kan ikke
herudover eftergive eller på anden måde lempe grundskylden, og der kan således ikke di-
spenseres fra grundskylden for boliger i opførelsesperioden.
Det forhold, at ejeren af en grund skal betale grundskyld, medvirker til, at ejeren anvender
grunden bedst muligt, herunder hurtigst muligt opfører en i samfundsøkonomisk for-
stand passende ejendom på en ubebygget grund. Hvis der ikke skulle betales grundskyld i
opførelsesperioden, eller ubebyggede grunde generelt var fritaget for grundskyld, ville det
omvendt tilskynde til, at flere byggegrunde lå ubenyttede hen, eller at opførelse af bygnin-
ger ville tage længere tid end ellers.
Da al fremtidig betaling af grundskyld som udgangspunkt kapitaliseres fuldt ud i prisen på
grunden, vil fritagelse for betaling af grundskyld i opførelsesperioden som udgangspunkt
sætte sig i højere priser på byggegrunde, således at køber samlet set vil være stillet uæn-
dret. Dvs. at sælgere af byggegrunde, herunder kommuner, formentlig vil kunne sælge
grundene dyrere, mens det ikke umiddelbart kan forventes, at fritagelse for grundskyld i
opførelsesperioden vil medføre lavere husleje.
Side 2 af 2