Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1945260_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
2. oktober 2018
2018-4713
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 12. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S).
Spørgsmål nr. 774:
Vil ministeren redegøre for, hvor udbredt det er at lave ”indkapslede” forsinkel-
ser på indenrigsflyvninger, dvs. flyselskaber der lader forsinkede passagerer
sidde i venteposition for at undgå, at forsinkelsen spreder sig til andre flyafgan-
ge med andre passagerer? Der henvises til artiklen på dr.dk fra den 6. septem-
ber 2018 ”Flyselskaber i dilemma: Skal mange forsinkes lidt
- eller skal få for-
sinkes meget?”.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som har op-
lyst følgende.
”Indkapsling
er en strategi, som luftfartsselskaber kan benytte sig af ved for-
sinkelser og aflysninger for på den måde at minimere eventuelle følgevirk-
ninger, herunder yderligere forsinkelser af andre afgange.
At indkapsle en forsinkelse betyder efter styrelsens oplysninger, at et luft-
fartsselskab kan træffe en beslutning om at behandle en forsinkelse som en
isoleret hændelse (indkapsling). Det vil i praksis sige, at passagerer, som
rammes af en forsinkelse, kan blive indkapslet og dermed forblive forsinket
indtil problemerne, der har kostet forsinkelsen, er løst. Et alternativ ville være
at omlægge det resterende program for på den måde at forkorte og afhjælpe
forsinkelsen. En sådan omlægning vil dog medføre følgeforsinkelser på andre
afgange som en naturlig konsekvens af en programomlægning.
Med andre ord medfører strategien, at færre passagerer får en længere for-
sinkelse, end hvad kunne være muligt, i modsætning til flere passagerer, der
rammes af en kortere forsinkelse.”
Indkapslede forsinkelser er et nyt begreb, som jeg stifter bekendtskab med for
første gang ved besvarelsen af dette spørgsmål. Det er heller ikke et område,
som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har informationer eller data om, da det
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 774: Spm. om, hvor udbredt det er at lave indkapslede forsinkelser på indenrigsflyvninger, dvs. flyselskaber der lader forsinkede passagerer sidde i venteposition for at undgå, at forsinkelsen spreder sig til andre flyafgange med andre passagerer, til transport-, bygnings- og boligministeren
1945260_0002.png
grundlæggende er en operativ manøvre, hvis brug formentligt varierer fra luf t-
fartsselskab til luftfartsselskab.
Jeg mener grundlæggende, at det må være op til det enkelte luftfartsselskab at
planlægge og drive sin operation. Det skal jeg som transport-, bygnings- og
boligminister ikke blande mig i.
Jeg kan også godt se logikken i, at et luftfartsselskab vælger at isolere en forsin-
kelse til et fly, selvom det så betyder, at de pågældende passagerer risikerer at
blive meget forsinkede. Til gengæld betyder det samtidig, at færrest øvrige pas-
sagerer bliver forsinket, og det mener jeg sådan set kan være rationelt og kom-
mercielt forsvarligt.
Jeg mener samtidig, at det aldrig må blive tilfældet, at nogle passagerer forsin-
kes unødigt, fordi et luftfartsselskab spekulerer i at skulle betale så lidt ko m-
pensation som muligt. Jeg har dog intet grundlag for at antage, at dette er til-
fældet i dag.
Fredag den 28. september 2018 var der møde i Rådet for Dansk Luftfart. Her
talte vi bl.a. om forsinkelser i flytrafikken, og jeg spurgte i den anledning luf t-
fartsbranchen om, hvor udbredt indkapslede forsinkelser er. Tilbagemeldingen
fra et af de deltagende luftfartsselskaber var, at deres operation var for kom-
pleks til at kunne indkapsle en forsinkelse, som det ellers beskrives i artiklen.
Herved forstås, at et forsinket fly nødvendigvis vil skabe følgeforsinkelser i det
resterende trafikprogram.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen