MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
2. oktober 2018
2018-4713
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 12. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S).
Spørgsmål nr. 774:
Vil ministeren redegøre for, hvor udbredt det er at lave ”indkapslede” forsinkel-
ser på indenrigsflyvninger, dvs. flyselskaber der lader forsinkede passagerer
sidde i venteposition for at undgå, at forsinkelsen spreder sig til andre flyafgan-
ge med andre passagerer? Der henvises til artiklen på dr.dk fra den 6. septem-
ber 2018 ”Flyselskaber i dilemma: Skal mange forsinkes lidt
- eller skal få for-
sinkes meget?”.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som har op-
lyst følgende.
”Indkapsling
er en strategi, som luftfartsselskaber kan benytte sig af ved for-
sinkelser og aflysninger for på den måde at minimere eventuelle følgevirk-
ninger, herunder yderligere forsinkelser af andre afgange.
At indkapsle en forsinkelse betyder efter styrelsens oplysninger, at et luft-
fartsselskab kan træffe en beslutning om at behandle en forsinkelse som en
isoleret hændelse (indkapsling). Det vil i praksis sige, at passagerer, som
rammes af en forsinkelse, kan blive indkapslet og dermed forblive forsinket
indtil problemerne, der har kostet forsinkelsen, er løst. Et alternativ ville være
at omlægge det resterende program for på den måde at forkorte og afhjælpe
forsinkelsen. En sådan omlægning vil dog medføre følgeforsinkelser på andre
afgange som en naturlig konsekvens af en programomlægning.
Med andre ord medfører strategien, at færre passagerer får en længere for-
sinkelse, end hvad kunne være muligt, i modsætning til flere passagerer, der
rammes af en kortere forsinkelse.”
Indkapslede forsinkelser er et nyt begreb, som jeg stifter bekendtskab med for
første gang ved besvarelsen af dette spørgsmål. Det er heller ikke et område,
som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har informationer eller data om, da det