Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1939924_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. september 2018
2018 - 4650
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 765:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. september 2018 fra Trekant-
området Danmark vedrørende Kattegatforbindelsen kontra infrastruktur og
trængselsproblemer i Trekantsområdet, jf. TRU alm. del - bilag 409.
Svar:
Lad mig indledningsvis slå fast, at regeringen undersøger mulighederne for en
brugerfinansieret forbindelse over Kattegat, hvilket betyder, at forbindelsen
ud over de 60 mio. kr. regeringen har foreslået at afsætte på finansloven til en
forundersøgelse af projektet
ikke vil påvirke det økonomiske råderum. Even-
tuelle senere omkostninger til gennemførelse af en VVM-undersøgelse vil indgå
i projektøkonomien og blive betalt af brugerne, såfremt det på baggrund af
VVM-undersøgelsen besluttes at gennemføre projektet. Det er samme finansie-
ringsmodel, der ligger til grund for VVM-undersøgelsen af Femern Bælt-
forbindelsen.
Det er netop det faktum, at en fast forbindelse over Kattegat lader til at kunne
realiseres uden statsligt tilskud, der gør projektet så interessant. Det betyder
nemlig, at en fast Kattegatforbindelse ikke vil gå ud over andre statslige inve-
steringer i infrastruktur, som for eksempel de mange gode vejprojekter, som
bør gennemføres i de kommende år.
Det er vigtigt for mig at understrege, at regeringens interesse for en fast Katte-
gatforbindelse ikke betyder, at regeringen ikke er opmærksom på, at der flere
steder i landet er infrastruktur- og trængselsproblemer, der skal håndteres hur-
tigst muligt. En fast Kattegatforbindelse er imidlertid et projekt, som på grund
af sit enorme omfang kræver meget grundige undersøgelser over mange år.
Vi
mener derfor i regeringen, at det er fornuftigt at indlede disse undersøgelser nu
for på den måde at få tilvejebragt det nødvendige beslutningsgrundlag.
Regeringen er enig med borgmestrene i Trekantsområdet i, at trængselspro-
blemerne på E20/E45 rundt om Kolding skal løses. Som borgmestrene rigtigt
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 765: Spm. om kommentar til henvendelse af 5/9-18 fra Trekantområdet Danmark vedrørende Kattegatforbindelsen kontra infrastruktur- og trængselsproblemer i Trekantsområdet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1939924_0002.png
påpeger, blev der i 2011 gennemført en VVM-undersøgelse af udbygningen af
E20/E45 mellem Kolding V og Kolding MVK. De samfundsøkonomiske bereg-
ninger af projektet bekræfter, at der er tale om et yderst fornuftigt projekt, hvor
den samfundsmæssige nytte markant overstiger omkostningerne til projektet.
En ny midtjysk motorvej er ligeledes et projekt, der er højt prioriteret af rege-
ringen. Med en VVM-undersøgelse af strækningen Give-Billund-E20-
Haderslev og en forundersøgelse af strækningen Hobro-Viborg-Rute 15-Give er
der taget hul på det konkrete planlægningsarbejde, der på længere sigt vil kun-
ne realisere en ny midtjysk motorvej fra Hobro til Haderslev.
Udfordringen de senere år har været, at der ikke har været økonomiske råde-
rum til at igangsætte nye offentlige investeringer. Vi har på transportområdet
mange fornuftige og beslutningsklare projekter
eksempelvis udbygningen af
E20/E45 rundt om Kolding
der blot venter på, at vi igen har økonomisk råde-
rum til at igangsætte projekterne.
Det er en vigtig prioritet for regeringen at komme trængslen på vejene til livs,
fordi 90 pct. af persontransporten i Danmark foregår på vejene. Regeringen har
derfor med 2025-planen foreslået at øge rammen for offentlige investeringer
med omkring 20 mia. kr. i årene 2021-2025 oven i det råderum, der vil komme,
når en række igangværende projekter bliver færdige.
En parallelforbindelse over Lillebælt er ikke umiddelbart blandt de projekter,
der står øverst på regeringens liste over projekter, der skal gennemføres i den
nærmeste fremtid. Med de seneste års trafikvækst på Lillebælt kan det dog væ-
re hensigtsmæssigt at gennemføre opdaterede trafikberegninger af en parallel-
forbindelse, hvor der også tages højde for aflastningen fra eventuel fast forbin-
delse over Kattegat
fra 2030’erne.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen