Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1936262_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. september 2018
2018-4612
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 5. september 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del 764), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 764:
Kan ministeren bekræfte, at Europa-Kommissionens forslag til gennemførel-
sesforordning om fastsættelse af procedurer og kriterier for at anvendelse af
økonomisk ligevægtstest alene finder anvendelse på jernbaneområdet eller om
der vil kunne være situationer, hvor forordningen også vil finde anvendelse for
fjernbusser? I så fald bedes ministeren redegøre for mulige konsekvenser for
fjernbusordningen og de ændringer, som påtænkes for fjernbusordningen.
Svar:
Ja, jeg kan bekræfte, at Europa-Kommissionens forslag til gennemførelsesfor-
ordning
om fastsættelse af procedurer og kriterier for anvendelse af økonomisk
ligevægtstest alene finder anvendelse på jernbaneområdet.
Der er to moderdirektiver for gennemførelsesforordningen. For det første Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU
1
af 21. november 2012 om
oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde. For det andet Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2016/2370/EU
2
af 14. december 2016 om æn-
dring af direktiv 2012/34/EU for så vidt angår åbning af markedet for inden-
landsk passagertransport med jernbane og forvaltning af jernbaneinfrastruktu-
ren.
Dertil kan jeg oplyse, at
forhold vedrørende en prøvning af den økonomiske
ligevægt i dag reguleres i gennemførelsesforordning nr. 869/2014 af 11. august
2014 om nye jernbanepassagerruter for internationale passagerruter samt be-
kendtgørelse nr. 1329/2015 om jernbanevirksomheders adgang til internatio-
nal passagertransport m.v.
Bekendtgørelse om jernbanepassagerers adgang til
international passagertransport
3
tillægger i den sammenhæng det danske til-
synsorgan (Jernbanenævnet) de med EU-lovgivningen fastsatte opgaver og
beføjelser på jernbaneområdet, herunder udvikling af metodologi for anvendel-
1
2
EUT L 343 af 14.12.2012, s. 32.
EUT L 352 af 23.12.2016, s. 1.
3
Bekendtgørelse nr. 1329 af 26. november 2015 om jernbanevirksomheders adgang til international passager-
transport fastsat i medfør af Lov nr. 686 af 27. maj 2015, Jernbaneloven, § 4, stk. 2, § 102, stk. 1 og § 113, stk.4.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 764: Spm. om ministeren kan bekræfte, at Europa-Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning om fastsættelse af procedurer og kriterier for at anvendelse af økonomisk ligevægtstest alene finder anvendelse på jernbaneområdet eller om der vil kunne være situationer, hvor forordningen også vil finde anvendelse for fjernbusser, til transport-, bygnings- og boligministeren
1936262_0002.png
se og gennemførsel af økonomisk ligevægtstest inden for de af EU-lovgivningen
fastlagte rammer, kriterier mv.
I Kommissionens nye forslag til gennemførelsesforordning vedrører den øko-
nomiske ligevægtstest ikke kun den internationale jernbanepassagertransport,
som i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 869/2014, men ved-
rører også den nationale jernbanepassagertransport. Årsagen er, at Kommissi-
onens direktiv 2016/2370/EU åbner markedet, så der nu er generel adgangsret
til national infrastruktur, faciliteter og cabotage i alle medlemsstater, med den
tilpasning af blandt andet tilsynsorganets rolle og opgaver, der nødvendigvis
må følge deraf. Det nye forslag til gennemførelsesforordning, der vil skulle er-
statte den gældende gennemførelsesforordning på jernbaneområdet, skal ses i
lyset heraf.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen