Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1958838_0001.png
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018-588
Doknr.
21883
Dato
26-10-2018
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg har d. 5. september 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 763 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 763:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange penge kommunerne har fået ind i
henholdsvis betalingsparkering og parkeringskontrol de sidste 10 år, og hvor mange
penge kommunerne i samme periode har brugt på etablering af nye parkeringspladser
og vedligehold af eksisterende? Ministeren bedes opgøre det for hver kommune og
samlet set, og ministeren bedes opgøre det år for år og for den samlede periode (2007-
2017).”
Svar:
For regnskabsåret 2007 og tidligere regnskabsår kan udgifter og indtægter vedr.
parkering ikke udskilles i de kommunale regnskaber. Men med virkning fra 2008 blev
der i det kommunale budget- og regnskabssystem oprettet en særskilt konto for
udgifter og indtægter vedr. parkering. Fra og med 2008 kan udgifter og indtægter
vedr. parkering således opgøres ud fra de kommunale regnskaber, jf. de vedlagte
bilagstabeller.
De kommunale indtægter fra betalingsparkering består af indtægter fra salg af
parkeringsbilletter. Disse har i perioden 2011-2018 været omfattet af lov om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af kommunale
parkeringsindtægter, og oplysningerne om indtægter fra betalingsparkering for årene
2011-2017 er derfor baseret på indberetninger til ministeriet. For årene 2008-2010 er
oplysningerne trukket fra kommunernes regnskaber, og der kan være usikkerheder
forbundet hermed. Det samme gælder de kommunale anlægsudgifter på
parkeringsområdet i 2008-2017.
De kommunale indtægter fra parkeringskontrol består af afgifter pålagt bilisterne som
følge af ulovlig parkering. Kommunerne afregner en del af denne indtægt til staten
efter konkrete aftaler med de enkelte kommuner. I den vedlagte bilagstabel fremgår
den kommunale bruttoindtægt. Oplysningerne er trukket fra kommunernes
regnskaber, og der kan være usikkerheder forbundet hermed. Det bemærkes, at fra
2019 vil ministeriet modtage indberetninger af disse indtægter i henhold til lov om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter fra parkering (lov
nr. 699 af 8. juni 2018).
Bilagstabellerne er opgjort ud fra de kommunale regnskaber og indberetninger til
ministeriet for hver enkelt kommune for årene 2008-2017. Alle beløb er angivet i
1.000 kr. Det skal i tilknytning hertil understreges, at oplysninger fra de kommunale
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 763: Spm. om hvor mange penge kommunerne har fået ind i henholdsvis betalingsparkering og parkeringskontrol de sidste 10 år, til økonomi- og indenrigsministeren
1958838_0002.png
regnskaber kan være forbundet med større usikkerhed end oplysningerne fra
indberetninger til ministeriet. Regnskabsoplysningerne på kommuneniveau må derfor
tages med forbehold.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
Bilag:
Bilag 1. Kommunale indtægter fra parkeringsbilletter 2008-2017.
Bilag 2. Kommunale indtægter fra parkeringsafgifter 2008-2017.
Bilag 3. Kommunale nettoanlægsudgifter på parkeringsområdet 2008-2017.
2