Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
20. september 2018
Kasper Dahlhus Bønnelykke
og Erik Søbjerg
[email protected]
7244 2622
18/12771-2
1/6
Mulige tiltag til forbedringer af kapacite-
ten for lastbiler på rastepladser
Baggrund
Vejdirektoratet er i forbindelse med transport- bygnings- og boligministerens besvarelse af TRU-spørgsmål
760 blevet bedt om at redegøre for mulighederne i en række konkrete forslag til forbedringer af kapaciteten
for lastbiler på rastepladserne langs motorvejsnettet.
1. Generel kapacitetsudvidelse i form af udvidelse af rastepladsernes arealer og antal parke-
ringsbåse for lastbiler
Vejdirektoratet har foretaget en screening af de 90 rastepladser langs motorvejsnettet, som Vejdirektoratet
administrerer med henblik på at udpege de pladser, hvor der ud fra en samlet vurdering er konstateret et
behov for øget lastbilkapacitet, og hvor etableringsomkostningerne samtidigt er lavest set i forhold til antallet
af ekstra parkeringsbåse, der opnås.
Screeningen pegede på 37 lokaliteter, som er analyseret nærmere. På disse 37 rastepladser er der udarbej-
det skitseprojekter og beregnet overslag.
En ny afvejning af potentialet i forhold til anlægsoverslagene har derefter peget på 21 af disse rastepladspro-
jekter som særligt relevante.
Disse 21 rastepladser har i dag samlet en kapacitet på 341 lastbilparkeringspladser. Ombygges alle plad-
serne som beskrevet i projekterne, kan der etableres 484 ekstra pladser således, at der opnås en ny samlet
kapacitet på 825 pladser. Det samlede anlægsoverslag på de 21 pladser er ca. 180 mio. kr. (2017-
prisniveau).
De 21 udvidelsesprojekter varierer i størrelse, kompleksitet og pris. Der er derfor under hensyn til de økono-
miske rammer foretaget en yderligere prioritering af projekterne.
11 små projekter
11 af projekterne er relativt små og samtidig ensartede i deres udformning. Der lægges asfalt på græsarea-
ler tæt ved eksisterende lastbilpladser, og det tilgængelige areal på rastepladserne optimeres til lastbilparke-
ring. Det er projekter på pladser med kapacitetsmangel, hvor der samlet set skabes mange pladser for rela-
tivt få midler.
Disse 11 projekter kan skabe 157 ekstra lastbil p-pladser, så det samlede antal pladser når op på 314. Sam-
let lyder anlægsoverslaget på 34,0 mio. kr. (2017-prisniveau).
Nøgletallene for de 11 projekter er vist i prioriteret rækkefølge i nedenstående skema ud fra en samlet vurde-
ring af pris og placering i forhold til de registrerede kapacitetsudfordringer.
Niels Juels Gade 13
1022 Købehnavn K
Denmark
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 760: Spm. om, hvilke muligheder ministeren ser på kort og på længere sigt for forslag til løsninger på at øge den nuværende kapacitet på statens rastepladser langs motorvejene, når det gælder daglige hvil (overnatninger) for lastbilchauffører, til transport-, bygnings- og boligministeren
1942760_0002.png
10 større projekter
10 af projekterne rummer mere omfattende ombygninger af rastepladserne. Derved bliver det også muligt at
udvide kapaciteten på den enkelte rasteplads ganske betragteligt. Den gennemsnitlige pris pr. p-plads er
højere, men samtidigt vil projekterne skabe en væsentlig forbedring af kapaciteten på nogle af de rasteplad-
ser og strækninger, som i dag har de største udfordringer med lastbilparkering.
Pladsen ved Skærup Ø er ud fra Vejdirektoratets registreringer den mest belastede rasteplads, hvad angår
lastbilkapacitet. Projektet vil give en væsentlig kapacitetsforøgelse fra 17 til 90 p-pladser på et strategisk
vigtigt punkt på motorvejsnettet. Det er Vejdirektoratets umiddelbare vurdering, at udvidelse af lastbilparke-
ring ikke påvirker behov for toiletfaciliteter mv. ud over, hvad der kan rummes inden for dialog om koncessi-
onsaftalerne.
Pladsen ved Frøslev V er ligeledes central for lastbiltrafikken. En stor del af lastbiltrafikken til Tyskland benyt-
ter navnlig i weekenden rastepladserne i det sønderjyske i sydgående retning. Her vil der kunne etableres 36
ekstra pladser.
To af projekterne (Kildebjerg N og S) ligger på den strækning på Fynske Motorvej, som er besluttet at skulle
udvides til 3 spor. Det bør derfor overvejes konkret, hvorledes disse projekter koordineres bedst med motor-
vejsprojektet, der ikke i anlægsloven indbefatter rastepladsudvidelser.
Nøgletallene for de 10 projekter er vist i prioriteret rækkefølge, i nedenstående skema, ud fra en samlet vur-
dering af pris og placering i forhold til de registrerede kapacitetsudfordringer.
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 760: Spm. om, hvilke muligheder ministeren ser på kort og på længere sigt for forslag til løsninger på at øge den nuværende kapacitet på statens rastepladser langs motorvejene, når det gælder daglige hvil (overnatninger) for lastbilchauffører, til transport-, bygnings- og boligministeren
1942760_0003.png
Figur 1
2. Maling af ekstra parkeringsbåse til lastbiler på eksisterende asfalterede arealer
På størstedelen af rastepladserne langs med motorvejsnettet er parkeringspladserne til lastbiler indrettet
som skråparkering i afmærkede båse. Denne skråparkering er ”indrammet” af heller og kantlinjer,
således at
trafikanterne kan se, hvad der er kørevej, og hvilke arealer der er tiltænkt parkering. Mellem kantlinjerne og
båsene til skråparkeringen er der et asfaltareal (bagved båsene), der er beregnet til at give det nødvendige
manøvrerum for lastbilerne, der skal svinge ind i p-båsene. Dette areal anvendes i dag i visse tilfælde som
alternativt og ulovligt parkeringsareal for lastbiler. Se figur 2. En eventuel legalisering af anvendelsen af dis-
se arealer vil give trafiksikkerheds- og kapacitetsmæssige udfordringer.
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 760: Spm. om, hvilke muligheder ministeren ser på kort og på længere sigt for forslag til løsninger på at øge den nuværende kapacitet på statens rastepladser langs motorvejene, når det gælder daglige hvil (overnatninger) for lastbilchauffører, til transport-, bygnings- og boligministeren
1942760_0004.png
Figur 2
Eksempel på uhensigtsmæs-
sig parkering
Skærup Ø
Eksempel på lovlig parkering
Skærup Ø
Parkering bagved anden lastbil
Parkerer lastbiler direkte bagved eller langs med kørevejen, så vil man kunne risikere, at de spærrer for et
antal båse, som bliver fri efter de har parkeret. Hvis lastbilen som parkerer inden for båsene skal holde der
længere end lastbilerne bagved, vil de bagvedholdende blive nødt til at bakke ud i køresporet for at komme
ud. Hvis lastbilerne i båsene omvendt holder kortere vil adgangen til de båse som de efterlader blive vanske-
liggjort. Dette vil tilskynde til at køre imod færdselsretning eller, at der bakkes, hvilket af trafiksikkerheds-
mæssige årsager ikke bør ske.
3. Udvidelse af asfalterede arealer eller eventuelt blot stabilgrus og antal parkeringsbåse for
lastbiler inden for eksisterende rastepladsarealer ved inddragelse af græsarealer og arealer
med hække, buske m.m (se vedhæftede luftfoto fra Google Maps af Ejer Bavnehøj Øst med
markering af arealer, hvor ekstra parkeringsbåse for lastbiler kunne indrettes)
Asfalt eller alternative belægninger
Vejdirektoratet har undersøgt og vurderet hvilke mulige belægninger, herunder asfalt, stabilgrus, knust beton
og græsarmering, der kan benyttes i en situation, hvor en eksisterende rasteplads udvides med ekstra par-
keringsareal for lastbiler. Den samfundsøkonomiske bedste løsning var asfalt, når de samlede udgifter vur-
deres over en driftsperiode på 20 år.
Der er desuden beregnet anlægsøkonomi på anvendelsen af en alternativ belægning med knust beton i et af
de mulige projekter for udvidelse af rastepladsen ved Skærup Ø. Derved kan opnås en anlægsbesparelse
på 6,1 mio. kr. (34 mio. kr. med asfalt og 27,9 mio. kr. med knust beton
alt i 2017-prisniveau). Der er dog
en række udfordringer ved alternative belægninger, som gør, at Vejdirektoratets samlede vurdering er, at
løsninger med asfaltbelægning som udgangspunkt bør foretrækkes.
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 760: Spm. om, hvilke muligheder ministeren ser på kort og på længere sigt for forslag til løsninger på at øge den nuværende kapacitet på statens rastepladser langs motorvejene, når det gælder daglige hvil (overnatninger) for lastbilchauffører, til transport-, bygnings- og boligministeren
1942760_0005.png
Det er Vejdirektoratets vurdering, på baggrund af et forsøg med grus belægning på en mindre del af en ra-
steplads, at hvis man etablerer alternative belægninger, bør det af driftsmæssige hensyn ske på arealer, der
er adskilt fra den eksisterende asfaltbelægning.
En anden ulempe ved alternativerne til asfalt er, at det ikke er muligt at etablere permanent afmærkede par-
keringsbåse. Dette giver trafiksikkerhedsmæssige udfordringer, ligesom kapaciteten erfaringsmæssigt heller
ikke udnyttes optimalt, når der ikke er afmærkning.
Figur 3
Ejer Bavnehøj Ø
forslag til arealer hvor der kan udvides
Ejer Bavnehøj Ø
modtaget skitse med
arealer (nummereret af Vejdirektoratet)
Skitse af udvidelse af Ejer Bavne-
høj Ø
Vejdirektoratet har analyseret på mulighederne for en udvidelse af rastepladsen Ejer Bavnehøj Ø.
I de forslag, der er medsendt TRU-spørgsmål 760, er peget på 4 mulige arealer. Områderne 1, 2 og 3 er
henholdsvis en velbesøgt legeplads, et areal hvortil der kun vil være vejadgang via området til personbils-
parkering, og det tredje et område med en sø/regnvandsbassin. Ingen af disse arealer vil hensigtsmæssigt
kunne anvendes til lastbilparkering.
Det fjerde område længst mod syd, er et område som vil kunne anvendes. En del af dette areal har Vejdirek-
toratet tidligere undersøgt i forhold til at inddrage det til lastbilparkering. På grund af vejens/kurvens forløb vil
det ikke være acceptabelt trafiksikkerhedsmæssigt at udvide arealet længere mod syd, da adgangen så
kommer tæt på kurven, hvor der kommer trafikanter fra og til motorvejen.
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 760: Spm. om, hvilke muligheder ministeren ser på kort og på længere sigt for forslag til løsninger på at øge den nuværende kapacitet på statens rastepladser langs motorvejene, når det gælder daglige hvil (overnatninger) for lastbilchauffører, til transport-, bygnings- og boligministeren
Projektet, som er skitseret på figur 3, vil kunne give ca. 14 ekstra p-pladser til en overslagspris på 5,8 mio.
kr. Det er dog ikke et af de projekter, som er prioriteret ovenfor. Dette skyldes bl.a. at Ejer Bavnehøj Ø blev
udbygget i 2009 og i dag er en velfungerende rasteplads med relativt få kapacitetsudfordringer for lastbiler.
4. Forøgelse af kapaciteten som på Ustrup ved hjælp af et system efter tysk forbillede, hvor
lastbilerne holder i rækker, efter hvornår de skal køre videre. Ejer Bavnehøj er forberedt til
den løsning
Lastbilparkeringen på rastepladsen Ustrup Ø ved Sønderjyske motorvej er som et forsøg udstyret med et
særligt parkeringssystem, hvor lastbilerne så at sige holder i rækker i et system med bom. Der er de placeret
efter, hvor længe de ved ankomsten har oplyst, at de ønsker at holde på rastepladsen. I teorien giver dette
en meget effektiv udnyttelse af parkeringsarealet.
Erfaringerne fra Ustrup Ø viser dog, at mange chauffører fravælger at benytte rastepladsens lastbilparke-
ringsarealer. Ofte således at det kan konstateres, at adskillige lastbiler parkerer uden for p-arealerne til last-
biler, som samtidig står halvtomme. Årsagen til dette kendes ikke med sikkerhed. Anlægs- og til dels drifts-
omkostningerne af anlægget ved Ustrup Ø er også medvirkende til, at Vejdirektoratet ikke har aktuelle planer
om at etablere tilsvarende anlæg andre steder.
På dette, som på mange andre områder, er der en teknologisk udvikling i gang, der gør at tekniske løsninger
også inden for såkaldt intelligent parkering på sigt kan blive et brugbart værktøj til at skabe øget kapacitet.
5. Bedre fordeling af lastbiler mellem de forskellige pladser, det vil sige fra overbelagte raste-
pladser til rastepladser med ledig kapacitet.
Vejdirektoratets manuelle tællinger af kapacitetsudnyttelsen på rastepladserne viser, at der er en række
rastepladser - primært på de centrale dele af motorvejsnettet
hvor der holder mange flere lastbiler end der
er parkeringsbåse til. Tællingerne viser desuden, at der er rastepladser andre steder i landet, hvor der er
mange ledige pladser.
Der er konstateret en tendens til, at det er flere rastepladser efter hinanden på de centrale dele af motor-
vejsnettet, der alle har udfordringer med manglende kapacitet til lastbilerne.
Der vil derfor i mange tilfælde vise sig at være en betydelig afstand til rastepladser med ledig kapacitet. Un-
der hensyntagen til bl.a. køre-hviletidsreglerne og den logistiske planlægning, er det Vejdirektoratets umid-
delbare vurdering, at det er hos en mindre del af chaufførerne, at der er et potentiale for at ændre parke-
ringsmønsteret ad denne vej med deraf følgende forbedret kapacitetsudnyttelse. Beslutningen om, hvilken
rasteplads, der parkeres på, træffes i sagens natur af chaufføren og eller dennes opdragsgiver.
6. Informationsservice om ledig parkeringskapacitet (app-løsning)
Et system med en effektiv løsning, der giver korrekt realtidsinformation til lastbilchauffører om ledig kapacitet
på alle relevante rastepladser, forudsætter en høj grad af præcision i detekteringen af ledige p-pladser på de
enkelte rastepladser.
Vejdirektoratet har kunnet konstatere udfordringer med den teknik, som anvendes i dag bl.a. i et forsøg på
tre pladser på Sønderjyske motorvej, hvor sensorer i den enkelte parkeringsbås skal aflæse om pladsen er
optaget. Der arbejdes med at forbedre denne tekniske løsning.
Samtidig er der forsøg og undersøgelser i gang med andre teknologiske løsninger bl.a. intelligente systemer
med videodetektering, som på sigt måske kan vise sig at være en bedre og mere langtidssikret løsning.
6