Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1952404_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. oktober 2018
2018-4520
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. august 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 756:
Vil ministeren tage initiativ til at ændre reglerne for forhåndsekspropriati-
on/fremrykket ekspropriation og forlodsovertagelse, således at det bliver lette-
re at gennemføre disse muligheder, så man ikke stavnsbinder eksempelvis bo-
ligejere i flere år?
Svar:
Det skal indledningsvis bemærkes, at fremrykket ekspropriation
også kaldet
forlods overtagelse
ikke er et ekspropriativt indgreb omfattet af grundlovens
§ 73.
Forlods overtagelse kommer alene på tale, hvis en berørt borger selv fremsæt-
ter anmodning om at få lov til at afstå sin ejendom til anlægsmyndigheden. Der
er således ikke
som ved ordinære ekspropriationsforretninger
tale om et
tvangsindgreb, idet borgeren selv anmoder om, at anlægsmyndigheden overta-
ger ejendommen.
I disse tilfælde kan anlægsmyndigheden overtage en ejendom forud for de or-
dinære ekspropriationer, hvis lodsejeren opfylder visse nærmere krav. Der skal
således være tale om, at borgeren skal befindes sig i en særlig situation (fx syg-
dom, alder, familieforøgelse eller andre sociale årsager), anlægsprojektet skal
berøre den konkrete ejendom særligt indgribende (konkret vurdering af projek-
tets betydning for den pågældende ejendom), og anlægsprojektet skal indebæ-
re, at den pågældende ejendom ikke kan afhændes på normale vilkår.
Muligheden for fremrykket ekspropriation er en beskyttelse af de berørte bor-
gere, som sidder i en særlig situation, og som gerne skulle undgå at blive
stavnsbundet til deres ejendom, fordi der er et statsligt infrastrukturprojekt
under planlægning. Den tanke har jeg grundlæggende stor sympati for. Jeg har
derfor ikke aktuelle planer om at ændre ovennævnte rammer for forlods over-
tagelse.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 756: MFU spm. om ministeren vil tage initiativ til at ændre reglerne for forhåndsekspropriation/fremrykket ekspropriation og forlodsovertagelse, således at det bliver lettere at gennemføre disse muligheder, til transport-, bygnings- og boligministeren
1952404_0002.png
Når det så er sagt, så består problemet med borgere, som fanges af statslige
planer om nye infrastrukturprojekter måske snarere i, at vi som politikere ofte
beslutter at undersøge en lang række forskellige linjeføringer til hvert projekt.
Det betyder helt lavpraktisk, at der som led i projekternes forundersøgelser
offentliggøres bilag med flere mulige linjeføringer på et landkort. Hver potenti-
el linjeføring berører de borgere, som bor i nærheden heraf, fordi de så ofte
oplever, at det i tidsrummet
frem til der er truffet beslutning om en endelig
linjeføring
kan være vanskeligt at sælge deres ejendom.
Jeg respekterer grundlæggende, at der kan være politisk behov for at undersøge
anlægsprojekter grundigt, herunder evt. også en undersøgelse af flere mulige
linjeføringer. Men vi bør også som politikere udvise tilbageholdenhed, når vi
foreslår potentielle linjeføringer, og være opmærksomme på, at bagsiden af
medaljen altså er, at borgerne sættes i en svær situation, hver gang vi slår en
streg på et landkort.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Ole Birk Olesen