MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. september 2018
2018-4499
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 29. august 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra
Merete Dea Larsen (DF).
Spørgsmål nr. 750:
Vil ministeren på baggrund af artiklen (”585 boliger står tomme: Roskilde risi-
kerer stor udgift ved
at tvinge ejere til at sætte hus i stand”, www.sn.dk, d. 21.
juni 2018) redegøre for de sanktionsmuligheder en kommune har, når bopæls-
pligten ikke overholdes, samt oplyse, hvorvidt ministeren finder det relevant at
styrke kommuners sanktionsmuligheder, når loven brydes?
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgmsålet har jeg indhentet en udtalelse fra Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Bopælspligten
er fastlagt i boligreguleringslovens kapitel VII om benyttelse af
boliger. Har en bolig været ledig i mere end 6 uger, har ejeren pligt til at an-
melde boligen til kommunalbestyrelsen, jf. boligreguleringslovens § 48, stk. 2.,
hvorefter kommunalbestyrelsen kan anvise en lejlighedssøgende, som ejeren er
pligtig at udleje til.
Anmelder ejeren ikke den ledige bolig, men kommunalbestyrelsen på anden vis
erfarer, at boligen er ledig, kan kommunalbestyrelsen pålægge ejeren at benytte
boligen til helårsbeboelse og efter en periode på 6 uger anvise en boligsøgende,
som ejeren har pligt til at udleje boligen til, jf. boligreguleringslovens § 48, stk.
3.
Nægter ejeren at udleje boligen til den af kommunalbestyrelsen anviste bolig-
søgende, er kommunalbestyrelsen berettiget til at lade den boligsøgende ind-
sætte ved fogedens hjælp, jf. boligreguleringslovens § 48, stk. 4.
Benyttes en bolig i strid med boligreguleringslovens § 50, stk. 1, til korttidsud-
lejning, kan kommunalbestyrelsen i henhold til boligreguleringslovens § 50,
stk. 4, til enhver tid, benytte reglerne i § 48 og 49. Det betyder, at kommunal-