Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1939931_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. september 2018
2018-4499
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 29. august 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra
Merete Dea Larsen (DF).
Spørgsmål nr. 750:
Vil ministeren på baggrund af artiklen (”585 boliger står tomme: Roskilde risi-
kerer stor udgift ved
at tvinge ejere til at sætte hus i stand”, www.sn.dk, d. 21.
juni 2018) redegøre for de sanktionsmuligheder en kommune har, når bopæls-
pligten ikke overholdes, samt oplyse, hvorvidt ministeren finder det relevant at
styrke kommuners sanktionsmuligheder, når loven brydes?
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgmsålet har jeg indhentet en udtalelse fra Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Bopælspligten
er fastlagt i boligreguleringslovens kapitel VII om benyttelse af
boliger. Har en bolig været ledig i mere end 6 uger, har ejeren pligt til at an-
melde boligen til kommunalbestyrelsen, jf. boligreguleringslovens § 48, stk. 2.,
hvorefter kommunalbestyrelsen kan anvise en lejlighedssøgende, som ejeren er
pligtig at udleje til.
Anmelder ejeren ikke den ledige bolig, men kommunalbestyrelsen på anden vis
erfarer, at boligen er ledig, kan kommunalbestyrelsen pålægge ejeren at benytte
boligen til helårsbeboelse og efter en periode på 6 uger anvise en boligsøgende,
som ejeren har pligt til at udleje boligen til, jf. boligreguleringslovens § 48, stk.
3.
Nægter ejeren at udleje boligen til den af kommunalbestyrelsen anviste bolig-
søgende, er kommunalbestyrelsen berettiget til at lade den boligsøgende ind-
sætte ved fogedens hjælp, jf. boligreguleringslovens § 48, stk. 4.
Benyttes en bolig i strid med boligreguleringslovens § 50, stk. 1, til korttidsud-
lejning, kan kommunalbestyrelsen i henhold til boligreguleringslovens § 50,
stk. 4, til enhver tid, benytte reglerne i § 48 og 49. Det betyder, at kommunal-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 750: Spm. om, hvilke sanktionsmuligheder en kommune har, når bopælspligten ikke overholdes, til transport-, bygnings- og boligministeren
1939931_0002.png
bestyrelsen efter boligreguleringslovens § 48, stk. 3 og 4, kan indsætte en bolig-
søgende eller efter § 49 kan ophæve lejeaftalen.
Efter den gældende bestemmelse i boligreguleringslovens § 49 kan kommunal-
bestyrelsen ophæve lejeaftalen mellem ejeren og lejeren af boligen, hvis en hel-
årsbolig er udlejet, men reelt står tom eller af lejeren uretmæssigt bruges til
udlejning på korttidsbasis. Proceduren for at anvende bestemmelsen indebærer
bl.a., at hvis lejeren ikke vil anerkende opsigelsen, må kommunalbestyrelsen
anlægge sag ved boligretten for at gennemføre ophævelsen. Ejeren får efter
ophævelsen 6 uger til at udleje boligen igen.
Bestemmelsen er et supplement til bestemmelsen i § 48 og giver kommunalbe-
styrelsen denne mulighed for at opsige lejeren, hvis ejeren ikke efterkommer
sin forpligtelse til at sørge for at boligen anvendes som helårsbolig i overens-
stemmelse med reglerne om bopælspligt.
Boligreguleringslovens regler om bopælspligt kan sanktioneres med bødestraf,
således at den, der tager en helårsbolig i brug til uretmæssigt formål uden
kommunalbestyrelsens samtykke, kan straffes med bøde, jf. boligreguleringslo-
vens § 53. Også lejeren vil kunne ifalde bødestraf for uretmæssig brug af en
helårsbolig.
Herudover kan en udlejer, som undlader at anmelde en ledig bolig efter bolig-
reguleringslovens § 48, stk. 2, straffes med bøde, jf. boligreguleringslovens §
53, stk. 2.”
For så vidt angår spørgsmålet om at styrke kommunernes sanktionsmulighe-
der, skal det oplyses, at et udkast til lovforslag om ændring af kontrol og sank-
tionsbestemmelserne i boligreguleringsloven netop har været i ekstern høring.
Lovforslaget forventes fremsat i efteråret 2018. Her styrkes kommunens mu-
ligheder for at kontrollere og sanktionere overtrædelse af regler om bopæls-
pligt.
Det bemærkes, at erhvervsministeren forventes at fremsætte et lovforslag om
regulering af korttidsudlejning af helårsboliger som led i udmøntningen af afta-
le mellem regeringen (V, LA og K) og S, DF og RV om
”Bedre vilkår for vækst
og korrekt skattebetaling i dele-
og platformsøkonomien” fra maj 2018.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen