Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1932426_0001.png
Si de 1 af 7
Talemanuskript til brug for Samråd 23. august 2018 om
Kattegatberegninger
Spørgsmål til samråd:
AF:
”Vil ministeren oplyse, hvorfor ministeren besluttede at haste
nye beregninger igennem for prisen på og finansieringen af
en Kattegatbro uden togforbindelse?”
AG:
”Vil ministeren oplyse, hvorfor ministeren valgte at
offentliggøre de nye beregninger af en Kattegatbro uden
togforbindelse og samtidig oplyste, at de er en god indikation
af, at broen kan realiseres, når tallene er behæftet med så stor
usikkerhed.”
AH:
”Er ministeren enig i, at beregninger af store
anlægsinvesteringer som en ny Kattegatbro bør ske på
baggrund af grundige analyser og med de nyeste data til
rådighed, således at den transportpolitiske debat sker på et så
oplyst
grundlag som muligt?”
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 743: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/8-18 om en Kattegatforbindelse, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 2 af 7
AI:
”Hvornår forventer ministeren, at der vil foreligge nye og
grundigt analyserede beregninger af en Kattegatbro, og
kommer beregningerne til at indeholde nye anlægsoverslag
for både en vejforbindelse og en kombineret vej- og
togforbindelse.”
Samrådstale:
Tak for ordet.
Jeg er glad for denne mulighed for at drøfte grundlaget for de
beregninger, der har været foretaget omkring
Kattegatforbindelsen, da jeg mener, det er vigtigt, at alle
bliver klogere på, hvad der er op og ned i sagen. Jeg vil
besvare de fire spørgsmål samlet.
Indledningsvist vil jeg bemærke, at det ikke min opfattelse, at
beregninger for en ren vejforbindelse over Kattegat er hastet
igennem.
Sagen er den, at jeg i forbindelse med den strategiske analyse
af en fast forbindelse over Kattegat fra marts 2018 fandt det
interessant også at få belyst, om der ville være potentiale for
at anlægge en ren vejforbindelse.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 743: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/8-18 om en Kattegatforbindelse, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 3 af 7
Jeg bad derfor Vejdirektoratet om at komme med et bud på
det.
Vejdirektoratet tog derefter fat i NIRAS, der lavede et groft
skøn for anlægsomkostningerne. Derudover beregnede
Vejdirektoratet selv, hvor stort indtjeningspotentialet ville
være ved en ren vejforbindelse.
Ud fra de første bud viste det sig, at en ren vejforbindelse
forventedes at koste omkring 58 mia. kr., og med de
estimerede indtægter ville anlægsomkostningerne kunne
være dækket efter 32 år.
Det er klart, at beregningerne er baseret på et overordnet
skøn, der er behæftet med usikkerhed. Når det er sagt, mener
jeg imidlertid, at de udgør et fornuftigt grundlag for at
igangsætte en ny strategisk analyse, hvilket er, hvad der på
nuværende tidspunkt bliver arbejdet på.
Og jeg valgte at offentliggøre de nye beregninger, fordi jeg
mener, at de er interessante for offentligheden at kende til.
Det er således de første beregninger, der har vist, at en fast
Kattegatforbindelse rent faktisk vil kunne være
selvfinansierende.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 743: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/8-18 om en Kattegatforbindelse, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 4 af 7
Og det, mener jeg, er en god indikation af, at projektet kan
realiseres. Samtidig er det naturligvis klart, at der skal
yderligere undersøgelser til, når vi har at gøre med så
omfattende et projekt, før en eventuel realisering af projekt
kan besluttes.
Beslutninger om store projekter som Kattegatforbindelsen
skal således ske på et oplyst grundlag og på baggrund af
grundige analyser, hvor alle aspekter, der er forbundet med
projektet, bliver belyst.
Som bekendt er normal praksis på transportområdet, at der
ved vurdering af større infrastrukturprojekter foretages flere
undersøgelser med en stigende grad af detaljering.
Sædvanligvis udarbejdes der således først en strategisk
analyse eller screening, hvorefter der gennemføres en
forundersøgelse, såfremt projektet ser lovende ud. Hvis også
denne viser, at projektet er lovende, kan der foretages en
VVM-undersøgelse, som kan bruges som
beslutningsgrundlag.
I VVM-undersøgelsen vil alle relevante problemstillinger
være belyst. Det gælder blandt andet projektets nøjagtige
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 743: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/8-18 om en Kattegatforbindelse, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 5 af 7
linjeføring, konsekvenser for miljøet samt de økonomiske
konsekvenser.
De miljømæssige konsekvenser og den nøjagtige linjeføring
for en Kattegatforbindelse er endnu ikke belyst, mens de
økonomiske konsekvenser kun har været undersøgt helt
overordnet. Med afsæt heri er vi altså fortsat et stykke vej fra
at have et beslutningsgrundlag.
Vejdirektoratet arbejder aktuelt på en ny strategisk analyse,
der forventes at være færdig medio oktober 2018. Analysen
kommer til at indeholde nye økonomiske beregninger for
både en ren vejforbindelse samt en kombineret vej- og
jernbaneforbindelse. Herefter har vi et bedre bud på, hvorvidt
henholdsvis en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og
jernbaneforbindelse vil være realistiske.
Jeg vil dog minde om, at der allerede i den strategiske analyse
fra marts 2018 er foretaget en vurdering af en kombineret
vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat. Analysen viser som
bekendt, at en sådan forbindelse vil kræve et meget stort
offentligt tilskud for at kunne realiseres.
Det vil således kræve et offentligt tilskud på 42 milliarder
kroner at finansiere en sådan forbindelse, hvis denne skal
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 743: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/8-18 om en Kattegatforbindelse, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 6 af 7
være tilbagebetalt i løbet af 40 år. Det offentlige tilskud ligger
vel at bemærke udover den pris, brugerne vil skulle betale for
at anvende forbindelsen.
På den baggrund er det svært for mig at se, hvordan nye
beregninger vil skulle kunne ændre mærkbart på det resultat.
Men såfremt Vejdirektoratets beregninger skulle vise noget
andet, er jeg naturligvis villig til at se på det.
Jeg vil afslutningsvist sige, at jeg ser store muligheder i en
fast forbindelse over Kattegat og dets potentiale til at kunne
binde Danmark sammen på en helt ny måde
uanset, om det
er en ren vejforbindelse eller en kombineret forbindelse.
Forbindelsen vil uden tvivl kunne føre til store gevinster for
brugerne.
I den forbindelse vil jeg nævne, som det allerede har været
fremme i pressen, at regeringen på finanslovsudspillet for
2019 har valgt at afsætte 60 millioner kroner til en
forundersøgelse af en fast kattegatforbindelse. Således vil det
være muligt at sætte gang i undersøgelsen allerede i 2019,
såfremt den strategiske analyse viser, at projektet kan
realiseres ved brugerbetaling.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 743: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/8-18 om en Kattegatforbindelse, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 7 af 7
Det rykker dog ikke ved, at der set fra min stol altid bør være
et solidt økonomisk fundament for beslutninger om projekter,
hvilket også er omdrejningspunktet for analyserne af en
Kattegatforbindelse.
Tak for ordet.