Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1940133_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. september 2018
2018-4382
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. august 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 738:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Nye vejprojekter vil spare trafikanterne
for millioner af timers
ophold i bilen” bragt i Jyllands-Posten
den 11. juli 2018?
Ministeren bedes derudover udarbejde en tabel for, hvor store tidsgevinsterne
er i forhold til projekternes totalpris.
Svar:
I forlængelse af mit tidligere svar på TRU alm. del nr. 650 handler artiklen
”Nye vejprojekter vil spare trafikanterne for millioner af timers ophold i bilen”
om det store potentiale for tidsbesparelser, som en række vejinfrastrukturpro-
jekter rummer.
Jeg er meget enig i, at en lang række vejprojekter rummer et meget stort poten-
tiale for at forbedre mobiliteten og skabe tidsbesparelser for de rejsende.
En række projekter er allerede igangsat som f.eks. udvidelsen af E45 fra 4 til 6
spor mellem Aarhus S og Skanderborg S, ny motorvej mellem Herning og Hol-
stebro og anden etape af Kalundborgmotorvejen.
En række andre projekter er desuden allerede godt belyst med udgangspunkt i
Infrastrukturkommissionens betænkning fra 2008, de strategiske analyser og
de øvrige beslutningsgrundlag, som er udarbejdet i regi af Aftale om en grøn
transportpolitik.
Fra Regeringens side ønsker vi at øge rammen til offentlige investeringer fra
2021 med ca. 20 mia. kr. Der er Regeringens holdning, at de kommende inve-
steringer især skal fokuseres på vejområdet, som de seneste år er blevet ned-
prioriteret i forhold til baneområdet. For at realisere de meget store tidsgevin-
ster, som artiklen omhandler, kræver det dog i sidste ende, at et flertal i Folke-
tinget bakker op.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 738: Spm. om kommentar til artiklen Nye vejprojekter vil spare trafikanterne for millioner af timers ophold i bilen bragt i Jyllands-Posten den 11. juli 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
1940133_0002.png
For så vidt angår spørgerens anmodning om en tabel for, hvor store tidsgevin-
sterne er i forhold til projekternes totalpris, har Vejdirektoratet oplyst følgende:
”I lighed med tidligere besvarelser, er det valgt at opgøre de årlige tidsgevin-
ster, i det år som er forudsat som åbnings-år i beslutningsgrundlaget for de
forskellige projekter. De anlægsoverslag, som står anført med ”Genberegning”
som grundlag, har udgangspunkt i deres respektive VVM-undersøgelser. Alle
anlægsoverslag er opdateret til 2017-prisniveau. Alle effekter og anlægsoverslag
er behæftet med usikkerhed.
Det bør bemærkes, at en indbyrdes sammenligning af forholdet mellem tidsbe-
sparelserne i åbningsåret og anlægsomkostninger ikke nødvendigvis vil give
samme ”rangorden” som de fulde samfundsøkonomiske analyser. Der kan
være
forskel mht. hvordan udviklingen efter åbningsåret forventes, forsinkelser vær-
disættes højere end fri køretid, og andre effekter (f.eks. uheld) kan have betyd-
ning.
Timer
sparet
203.000
1.427.000
823.000
308.000
556.000
432.000
8.300.000
6.000.000
HDT, ca.
gnms.****
65.000
24.200
90.000
15.000
8.000
18.000
50.000
25.000
Side 2/2
Projekt
Syd om Odense etape 2*
3. Limfjordsforbindelse*
E45/E20 v. Kolding*
Rute 26 Århus
Viborg*
Kalundborgmotorvejen etape 3*
Rute 54 Næstved
Rønnede*
Midtjysk Motorvej**
Østlig Ringvej***
Anlægsoverslag
Ca. 1,4 mia. kr.
Ca. 6,5 mia. kr.
Ca. 0,6 mia. kr.
Ca. 2,7 mia. kr.
Ca. 1,9 mia. kr.
Ca. 1,6 mia. kr.
Ca. 15 mia. kr.
Ca. 21 mia. kr.
Grundlag
Genberegning
Genberegning
Genberegning
Genberegning
Genberegning
VVM-undersøgelse
Strategisk analyse
Strategisk analyse
* Vejdirektoratet er generelt forbeholden over for at bruge de konkrete beregningsresultater fra gen-
beregningerne, idet der er en række metodiske udfordringer forbundet med beregningerne. Det er
derfor aftalt, at der skal gennemføres nye genberegninger med Landstrafikmodellen, når versionen
2.0 er klar. Rute 54 er beregnet på samme måde som genberegningerne, og vil også blive beregnet
igen i samme forbindelse.
** Udgangspunktet er alternativ A fra den strategiske analyse. Der er ved at blive gennemført en
VVM-undersøgelse af den sydlige halvdel af Midtjyske Motorvej (Haderslev-Give) og en forundersø-
gelse af den nordlige halvdel (Give-Hobro). Det må forventes, at disse analyser vil ændre de forvente-
de tidsgevinster og anlægsomkostninger.
*** Der er ved at blive gennemført en forundersøgelse af Østlig Ringvej. Det må forventes, at analysen
vil ændre de forventede tidsgevinster og anlægsomkostninger.”
****Hverdagsdøgnstrafik - hverdagsdøgn i året udenfor sommermånederne.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen